חוזרים לבתי הכנסת? מדחום כשר לשימוש בשבת

לקראת ההקלה בהנחיות והחזרה לבתי הכנסת, ועקב צורך בבדיקות חום בכניסה למקומות ציבוריים, פיתחו במכון צומת מדחום "כשר" לשימוש בשבת

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/20 09:59 כא באייר התשפ

חוזרים לבתי הכנסת? מדחום כשר לשימוש בשבת
כמה חום יש?, צילום: shutterstock

האם חוסר היכולת לבדוק חום בשבת בכניסה לבתי הכנסת יגרום לאי פתיחתם בזמן הקרוב? במכון "צומת" החליטו שלא, ומצאו פתרון המתאים למקומות המוניים בהם ישנו צורך לשמור על הבריאות, אך גם על השבת, כגון: בתי חולים, בתי אבות, בסיסי צה"ל, ובתי הכנסת. במכון פיתחו מדחום אינפרה אדום של חברת Pangea שמותקן עליו "פיקוד שבת" שחוסך חילול שבת של ממש. כך פורסם ב"מקור ראשון"

אז איך עובד המכשיר? המדחום מצויד במכשיר אוטומטי, כשבכל ארבע ־ חמש שניות המכשיר מודד חום, בין שיש מולו מישהו ובין שלא, התוצאה מופיעה על מסך LCD בגב המכשיר – דבר  שמבחינת 'שמירת שבת כהלכתה' אינו אסור בשבת באופן חד־משמעי.

מדובר בבדיקה אוטומטית כך שבמקום הספרות 00.00 יופיעו 36.2 למשל, כלומר רק לשינוי הספרות על צג המכשיר, קירוב המכשיר למצח גורם לשינוי בזרם החשמלי. לפי הדיווח , הדבר מותר לפי רוב הפוסקים.

המדחום מיועד בעיקר למוסדות, בתי כנסת וגופים גדולים, בעיקר בגלל המחיר - 795 שקלים. כאשר גם בכותל המערבי בחנו את אפשרות השימוש במוצר, אך לבסוף החליטו שלא להשתמש בו, בגלל החשש להתנגדות הציבור החרדי.

אמנם חום הוא רק אחד מתסמיני הקורונה, אבל האפשרות לבדוק זאת בבתי הכנסת, אולי תזרז את פתיחתם, וזאת לאחר קריאות רבות שנשמעו בעניין, בבעיקר על רקע פתיחת רוב המשק ומערכת החינוך מחדש, וחזרה כמעט מלאה לשגרה.