זהירות. פתחתם את ברז המים? אתם מחללים שבת

מדי המים הדיגיטליים שנכנסים לשימוש הולך וגובר הם מדוייקים יותר ונוחים יותר. אלא שבכל פתיחת ברז בבית, המשתמש מפעיל מנגנון חשמלי ומחלל שבת. מכון צומת פנה לשר לענייני מים שיפעל בנושא

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/06/20 10:59 יז בסיון התשפ

זהירות. פתחתם את ברז המים? אתם מחללים שבת
צילום: shutterstock

ראש מכון צומת הרב מנחם פרל, פנה אתמול (שני) לשר לענייני מים, השר זאב אלקין, בעקבות מסמך שהוציאה הלשכה המשפטית של רשות המים, הדורש לספק מד מים "מחלל שבת" כברירת מחדל לאזרחי ישראל.  

בשנים האחרונות נכנסים מוני המים הדיגיטאליים לשימוש גובר והולך בעולם כולו ובכלל זה במדינת ישראל. שכונות, ערים וישובים עוברים בזה אחר זה לשימוש במוני מים אלו. מוני מים אלו מדויקים יותר, בטוחים עותר נגד גנבות ונוחים יותר בכך שהם ניתנים לקריאה מרחוק ומייתרים עובד שעובר דירה אחר דירה לקרוא את המונים.

אלא שבכל פתיחת ברז בבית, המשתמש מפעיל מנגנון חשמלי ומחלל שבת. להבדיל מכל שימוש הנמצא במרחב הציבורי. מכון צומת פועל כבר תקופה ארוכה למציאת פתרון הלכתי למוני החשמל הדיגיטליים, ואף הצליח להביא לכך שרוב מוני המים המשווקים בישראל היום - כשרים לשבת: "השימוש במים הוא הבסיסי ביותר ועל כן עלינו למצוא דרך לאפשר לכל אזרח במדינת ישראל להנות מהמים ללא חילול שבת. מכון צמת שקד מתחילת מהלך הכנסת מוני המים הדיגיטליים לשימוש בישראל, על מציאת פתרון הלכתי, שיתאים לרובו המוחלט של הציבור, ואכן נמצא כזה. כמעט כל מוני המים המשווקים היום בישראל, כשרים לשבת. במקביל, גופי כשרות מחמירים יותר פיתחו מוני מים עם דרישות המתאימות להלכה גם לפי חומרות הנדרשות במגזרים שונים".

"לפני כשנה הועבר בכנסת חוק בשלש קריאות המאפשר לכל אזרח לדרוש את החלפת מוני המים שברשותו למונה מים כשר. הרוח החיה שמאחרי חוק זה היה חה"כ ס.השר יצחק כהן מש"ס (כך, לפי היכרותי). – אמנם לחוק זה עדין חסרות תקנות שיגדירו מהו מד מים 'כשר'. ללא מציאת פתרון השווה לכל נפש (ולא מייקר את מד המים ולו בשקל אחד), היו רבים נמנעים מלהתארח בשבת אצל חברים לארוחה, כי כל פתיחת ברז מחללת שבת. היינו מתקשים לשכור דירה, ברירת המחדל הייתה חילול שבת. מד המים הכשר מאפשר זיהוי צריכה בדילוגים של 100 ליטר, ולא מציג ספיקת מים. האזרח הסביר ממילא איננו בודק את מד המים שלו לעתים קרובות ולא נזקק לדיוק זה. במקרה של דליפת מים מהצנרת, ככל שהיא גדולה ומשמעותית, האזרח יחוש בה ללא שעון, ואם היא קטנה מאד, יתכן וישים לב לכך רק ביום חול".

הרב פרל מסיים בקריאה לאלקין שיפעל נגד המהלך הדורש לספק לאזרחי ישראל מד מים "מחלל שבת" כברירת מחדל: "לאחרונה (ב-18 במאי השנה) הוציאה הלשכה המשפטית של רשות המים מסמך הדורש לספק מד מים 'מחלל שבת' כברירת מחדל. אני מבקש להתריע בזה כי הסכמה עם דרישה כזו תעצים את הקיטוב החברתי בין שומרי שבת לשאינם ותקשה מאד על האוירה בבתים מסורתיים בהם אחד צמוד יותר להלכה והשני פחות. אני פונה בבקשה לכבוד השר, לטפל בבעיה הן ברמה הציבורית, שנראית כמבקשת להגדיל את השסע בחברה על רקע כפיה חילונית, והן ברמה המשפטית. מד המים לקריאה מרחוק הכשר, יכול להתאים לכל אזרחי ישראל ולא באמת פוגע בזכותו של איש".


להורדת הקובץ

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן