"אל תקרא לי ידידי" | הרב שי פירון חושף למה יאיר לפיד לא מדבר איתו

שר החינוך לשעבר ומי שהיה שני ללפיד ברשימת יש עתיד, אומר בריאיון כי הסיבה לניתוק הקשר עם חברו, היתה בשל קריאתו להקים ממשלת אחדות: "אחרי שתמכתי פומבית בממשלת אחדות, יאיר החליט שהדבר הזה לא מתאים לו, וזה כואב לי מאוד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/08/21 10:56 יב באלול התשפא

"אל תקרא לי ידידי" | הרב שי פירון חושף למה יאיר לפיד לא מדבר איתו
לפיד והרב פירון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב שי פירון, מי שהיה לפני כשמונה שנים שר החינוך ומספר שתיים ברשימת יש עתיד, התייחס למספר נושאים מעניינים במיוחד בריאיון שפורסם הבוקר (ו') בידיעות אחרונות. פירון סיפר על הפיטורים ממשרד החינוך ומה גרם לו לעזוב את חיי הפוליטיקה, אך עוד קודם לכן חשף מדוע נותק הקשר עם חברו שר החוץ יאיר לפיד, "נפשי נקשרה בנפשו". 

"אחרי שתמכתי פומבית בממשלת אחדות, יאיר החליט שהדבר הזה לא מתאים לו, וזה כואב לי מאוד", אומר פירון ומתכוון לעצומה בעד ממשלת אחדות אותה הגיש יחד עם ראש ישיבת הר עציון הרב יעקב מדן, במהלך התייעצויות הנשיא עם הסיעות השונות, בדרך להטלת המנדט אי שם באמצעו של חודש מרץ. 

"אחרי שכיניתי אותו במאמר הזה שקרא לממשלת אחדות 'יאיר ידידי' קיבלתי ממנו ווטסאפ קצר: 'אל תקרא לי ידידי'. וזהו. מאז לא דיברנו. אחת הסיבות שבגללן אני לא נמצא בפוליטיקה היא שבפוליטיקה אין חברים. ואני לא יודע לחיות בלי חברים", אמר באנחה. האם הרב פירון ענה לאותה הודעה מלפיד? על כך הוא השיב: "עניתי במשך חודשים ארוכים. כמעט כל יום שישי. הוא לא ענה מעולם".

פירון אומר כי הוא מבין את לפיד אך בעניין הקריאה לאחדות היה נוהג באותה דרך, מכיוון שהמחויבות שלו היא לרעיונות ולאידיאולוגיה. "אם חס וחלילה יקרה ליאיר משהו אני אגיע לשם ראשון ואם הוא יצליח אני הראשון לברך אותו, אבל יש גם דברים שמותר לי לחשוב אחרת ממנו. אני אוהב את הבן אדם. הוא עושה דברים טובים. בשבילי זה כאב לב. באמת".

הנוכחות של פירון במשרד החינוך לא היתה ארוכה, סך הכל שנה וחצי, אך היא השפיעה עליו רבות עד כדי אירוע לבבי בו לקה. פירון נזכר בפיטורים המשפילים שלו: "אני זוכר שעליתי בעשרה לשמונה לנאום בכנס של רשת אורט בתור שר החינוך. כשירדתי מהבמה קרן מרציאנו סיפרה לי שאני כבר לא שר החינוך. כשהייתי על הבמה פוטרתי. הלם. אומרים לי שצריך להגיע לבית של לפיד לכיח נוס של שרי המפלגה. באותו רגע אתה עוד בהיי ומאבק וננצח. למחרת ללשכה מגיע פקיד בכיר עם ארגזים ואומר, ’אדוני השר, אם תוכל ב-24 שעות לארוז את הדברים ואת האוטו תחזיר. וגם את המטען'". 

פירון מספר על התקופה הקשה שחווה לאחר הפיטורים: "אחרי הפיטורים ממשרד החינוך עולמי חרב עליי. התמוטטתי נפשית. לקח לי שנה להתאושש מהאירוע הזה. הרי חלום חיי היה להיות שר החינוך של ישראל. אני לא שר שפעם נותנים לו את משרד הפנים ואחרי זה הוא עובר למשרד אחר. מבחינתי לקחו לי את הבית". 

פירון עם נתניהו בימיו כשר החינוך

פירון עם נתניהו בימיו כשר החינוך. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על הפוליטיקאים ועל עצמו בעולם הפוליטי, הוא אומר: "יש משהו אצל כל האנשים האלו כמעט על גבול המשיחיות. התחושה שאלוהים נגע בהם. אם אין לך שיגעון גדלות והערכת יתר של עצמך אתה בבעיה. חסר לי הדבר הזה שבטוח שאני יודע טוב יותר. אם היו מציעים לי להיות ראש ממשלה הייתי אומר שאני לא אעמוד בלחץ, אני אבכה, לא יהיה לי זמן לקרוא, לא מתאים".

בספטמבר 2015 התפטר הרב פירון מהכנסת וסיים את חלקו בפוליטיקה. "התפטרתי כי הבנתי שאני לא הכי טוב בפוליטיקה. נסעתי להודו בפגרה של הכנסת לשבועיים, הייתי אצל המאמא המחבקת. מאם אוף האגס. וחזרתי כשאני יודע שזה מה שאני צריך לעשות. היה גם רגע של נאום בכנסת כשאני ח"כ, אחרי רצח שירה בנקי. אני זוכר את רובי ריבלין עם דמעות בעיניים. אחר כך ציטטו נאומים של אחרים בכל מקום ואת שלי לא הזכירו. אז הבנתי שאין לי מה לעשות שם".

"והיה עוד רגע", אומר פירון לסיום, ונזכר: "שלושת הנערים, שאין יום שאני לא חושב עליהם. 15 ימים הלכתי למשפחות ולא אמרתי להן מה שאני יודע. דיברנו על לנסוע לאו"ם. על חמאס. וכל הזמן אני יודע שהם לא בחיים בסבירות כמעט מוחלטת. ולא אומר להם מילה. וזה התפרץ אחרי זה. אני כל הזמן עוסק בשאלה אם הייתי בסדר או לא איתם. בא לי שתהיה תחיית המתים רק כדי לגאול אותי שהתנהגתי כמו שהתנהגתי. שם אמרתי, אני לא עומד בזה. תנו לי לרדת מהאוטובוס".

(פירון בריאיון אצל לפיד, חודש לפני אותה קריאה לאחדות)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן