תקדימי בג"ץ: תוך חצי שנה יוסרו מגבלות פונדקאות על להט"ב

בג"ץ קבע היום כי בתוך חצי שנה יוכלו גם זוגות גאים להביא ילדים בהליך פונדקאות. ההחלטה מגיעה על רקע תמיכתו של שר הבריאות ניצן הורביץ. סמוטריץ': "אין לי ספק שארגוני הנשים ילחמו נגד החלטת בג"ץ שמתירה סחר בנשים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/07/21 12:23 ב באב התשפא

בג"ץ: תוך חצי שנה יוסרו מגבלות פונדקאות על להט"ב
תמונת ארכיון. הפגנת הלהט"בים, צילום: פלאש 90, מרים אלסטר

פסיקה היסטורית בבג"ץ. היום (א') הכריעו שופטי בג"ץ בעתירה שהגישו חברי הקהילה הגאה והודיעו כי בתוך חצי שנה המגבלות על הליכי פונדקאות בקרב זוגות בני אותו מין יוסרו, רק בשבוע שעבר הצהיר שר הבריאות כי לא יתנגד לשינוי בחוק.

החוק שיחול תקף גם להורים יחידנים, עד היום חוק הפונדקאות הגביל בני זוג מאותו המין והורים יחידנים, כבר לפני שנה קיימו בבג"ץ דיון בנושא שבסופו חייבו את הכנסת לתקן את החקיקה הקיימת. בשבוע שעבר הציגה המדינה את חוות דעתה על החוק ושר הבריאות ניצן הורביץ תמך בשינוי ושלח ליועמ"ש מכתב בנושא. 

במכתב ששלח הורביץ כתב השר כי: "עמדתי היא שמשרד הבריאות לא יתנגד שבית המשפט ייתן פסק דין משלים, שיבטא את מחויבות המדינה לזכותם לשוויון ולהורות של גברים יחידים ובני אותו מין. זאת, כדי לרפא פגם זה שבחוק, אני משוכנע כי ניתן לייצר את האיזונים הנדרשים לשם הגנה על מכלול הזכויות בהליך זה". אך הורביץ הוסיף כי: "אין היתכנות פוליטית לקידום חקיקה בנושא".

בהודעת בג"ץ נכתב כי: "בית המשפט קבע היום כי בתוך שישה חודשים תבוטלנה ההגדרות הקבועות בחוק, המדירות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין מגישה להסדר הפונדקאות. זאת, בהמשך לפסק הדין החלקי שניתן לפני למעלה משנה שבו נקבע כי הסדר הפונדקאות פוגע באופן בלתי חוקתי בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלה". בבג"ץ הוסיפו בהחלטה כי: "לאחר שבמשך למעלה משנה לא עשתה המדינה דבר לצורך קידום תיקון חקיקה מתאים, קבע בית המשפט כי לא ניתן להשלים עם המשך הפגיעה הקשה בזכויות אדם הנגרמת כתוצאה מהסדר הפונדקאות הקיים ויש ליתן סעד אופרטיבי לעותרים".

בעמותת חברותא - הומואים דתיים הגיבו בשמחה להחלטה ואמרו כי: "העמותה מברכת על החלטת בג"ץ, ששמה סוף לאפליה כנגד הרצון של אנשים רבים כל כך וכנגד עקרון יהודי כל כך בסיסי- הקמת משפחה ובית. בע"ה רבים מקהילתנו יתקרבו עוד לקיום מצוות "פרו ורבו".

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה לפסיקת בג"ץ שמחייבת את המדינה לאפשר פונדקאות לזוגות חד מיניים כי: "הממשלה הזו, יחד עם בג"ץ סימנה לעצמה מטרה - כרסום ביהדותה של מדינת ישראל. שר הבריאות בממשלתו של בנט ביקש מבג"ץ להתערב בחקיקה של הכנסת אחרי שהבין שאין לה רוב בדמוקרטיה הישראלית ובג"ץ כצפוי נענה לבקשה בחפץ לב והפיל לבנה נוספת בחומת המשפחה היהודית. אין לי ספק שארגוני הנשים ילחמו נגד החלטת בג"ץ שמתירה סחר בנשים למטרת פונדקאות".