‏בג"ץ דחה את העתירות לפסילת חוק יסוד הלאום

אחד החוקים הבולטים שנחקקו בישראל בשנים האחרונות הגיע היום להכרעה בבג"ץ. לא פחות מ15 עתירות הוגשו נגד חוק היסוד, בג"ץ הכריע לדחות את כולן. "חוק יסוד 'הלאום' נועד לעגן במישור החוקתי את אופייה של ישראל כמדינה יהודית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/21 17:07 כח בתמוז התשפא

‏בג"ץ דחה את העתירות לפסילת חוק יסוד הלאום
דיון בבג"ץ. ארכיון , צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בשורה משמחת לימין הישראלי. חוק הלאום שעבר בכנסת בשנת 2018 ועורר את זעמם של אזרחי ישראל הערבים וחלק מארגוני השמאל הגיע היום (ה') להכרעה בבג"ץ. השופטים הכריעו כי יש לדחות את העתירות הרבות שהוגשו נגדו והחוק נשאר כפי שהוא.

בית המשפט העליון קבע היום בדעת רוב כי אין מקום להורות על ביטול של חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי המוכר בשם  חוק הלאום. בית המשפט קבע כי חוק יסוד: הלאום הוא: "פרק בחוקתנו המתגבשת, אשר נועד לעגן את מרכיבי זהותה של המדינה כמדינה יהודית, מבלי לגרוע ממרכיבי זהותה הדמוקרטית של המדינה".


חוק הלאום עובר בכנסת.

שופטי ההרכב בדיון היו: הנשיאה א' חיות, המשנה לנשיאה ח' מלצר, והשופטים הנדל, פוגלמן, עמית, סולברג, ברק-ארז, מזוז, ברון, קרא ומינץ.

נגד חוק הלאום הוגשו 15 עתירות שבהן התבקש בית המשפט לקבוע, באופן תקדימי, כי בשל תוכן החוק הוא אינו ראוי להוות חלק מחוקתה העתידית של המדינה. מרבית שופטי ההרכב עמדו על כך שכל עוד אין בישראל חוקה מלאה, אין לבית המשפט סמכות לפגוע בחוק.

בהחלטת רוב השופטים שתמכו בחוק נכתב כי: "את הוראות חוק יסוד: הלאום יש לפרש בראייה רחבה ומתוך שאיפה להרמוניה חוקתית בין חוקי היסוד כולם. וכן כי ערך ההתיישבות היהודית המעוגן בסעיף 7 לחוק היסוד ניתן להגשמה לצד ערך השוויון, והסעיף לא נועד להכשיר אפליה והדרה של מי שאינם יהודים ממקרקעי המדינה, כפי שאף הבהירו משיבי המדינה בטיעוניהם".

מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום

מחאת הדרוזים נגד חוק הלאום, ארכיון.                                                                             צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

השופט קרא התנגד להחלטה וסבר בדעת מיעוט כי החוק הלאום שולל את ליבת הזהות הדמוקרטית של המדינה ומזעזעות את אמות הסיפים של המבנה החוקתי, ולכן דינן בטלות.

שר המשפטים גדעון סער שהיה מתומכי החוק בכנסת אמר בתגובה להחלטה כי: "‏חוק יסוד הלאום הוא חוק חשוב המהווה פרק נוסף בחוקת המדינה, אשר מעגן את מהותה ואופיה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי". סער הוסיף ואמר כי: "טוב עשה בית המשפט כשהחליט לדחות את העתירה, שכן לא הייתה קיימת עילה כלשהי להתערבות בחקיקה. אין גם בחוק פגיעה בזכויות הפרט של מי מאזרחי ישראל.״

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן