התחממות ביחסים נחשפו: בנט ומלך ירדן נפגשו בחשאי

למרות הניסיונות להשאיר את הפגישה בסוד היום נחשף כי ראש הממשלה הטרי נפגש עם מלך ירדן, הפגישה נעשתה בשבוע בו אישר בנט מכירת 50 מיליון קוב מים לירדנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/21 20:13 כח בתמוז התשפא

נחשפו: בנט ומלך ירדן נפגשו בחשאי
מלך ירדן, צילום: shutterstock

על פי דיווחים ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש בשבוע שעבר עם מלך ירדן עבדאללה בארמונו שבעמאן. הפגישה הייתה סודית אך הודלפה לתקשורת. הפגישה מגיעה על רקע אישורו של בנט עסקת מים עם ירדן וקיים חשש כי הדלפתה תעיב על היחסים עם ירדן.

היום (ה') נחשפה הפגישה הייחודית בין המנהיגים, הפגישה שברה בצורת של 5 שנים ללא פגישה רשמית בין מלך ירדן לראש ממשלה ישראלי, בין היתר בעקבות הדרדרות היחסים בין ירדן לישראל בתקופה האחרונה. הדרדרות שהגיעה לשיא עם עיכוב טיסתו של נתניהו בזמן שכיהן כראש ממשלה. בלשכת ראש הממשלה מסרבים להגיב לפרסומים.

גורם ביטחוני בכיר מגיב לחשיפה של ברק רביד כי שני המנהיגים נפגשו ואומר לירון אברהם כי: "סוכם שדבר הפגישה לא יוודע. נגרמה פה מבוכה למלך וזה בטוח ישפיע על היחסים בין המדינות שלכאורה נפתח בהן דף חדש".

כזכור, בשבוע שעבר בעקבות בקשה מצד בית המלוכה הירדני אישר ראש הממשלה נפתלי בנט למכור לירדנים תוספת של כ-50 מיליון קוב מים בשנה מהכינרת. ראש הממשלה הנחה את המל"ל לבדוק מה יהיו ההשפעות של העברת המים לירדן על אגם הכינרת. משרד החוץ סוגר את פרטי ההעברה יחד עם רשות המיסים.

ההחלטה של בנט מגיעה על רקע מצוקת המים שקיימת במדינת ירדן, לישראל ועדת מים משותפת עם ירדן ובישיבה ביקשו הירדנים לרכוש כמות נוספת של מים, מעבר לכמות הרגילה. בנט אישר את הבקשה לשנה זו וכן לשנת 2022. יתכן כי ההחלטה הגיעה בעקבות פגישתם של השניים.

גם שר החוץ יאיר לפיד נמצא בסוד המגעים והיום נפגש לפיד עם שר החוץ הירדני, איימן ספאדי. השניים הגיעו להסכמות בנושאי סחר ומים. כמו כן סיכמו השניים לשתף פעולה בשלל נושאים.
שר החוץ לפיד, אמר לאחר הפגישה: ״ממלכת ירדן היא שכנה ושותפה חשובה למדינת ישראל, משרד החוץ ימשיך לקיים שיח שוטף על מנת לשמר ולחזק את היחסים, נרחיב את שיתופי הפעולה הכלכליים לטובת שתי המדינות. אני מודה לסגן ראש הממשלה ושר החוץ הירדני על קידום הנושאים.
מודה לראש הממשלה, נפתלי בנט על התמיכה במהלך, לשרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, ולשרת האנרגיה והמים, קארין אלהרר על קידום הנושאים מול ירדן.


כתבה על המשבר עם ירדן.