יחי הנשיא ה-11 | יצחק הרצוג הושבע לנשיאות

אירוע מרגש בכנסת ישראל, אחרי שבע שנות כהונה הנשיא ריבלין מסיים את תפקידו עם השבעתו של הנשיא ה-11 בוז'י הרצוג. מרים פרץ שהוזמנה לטקס בראיון לכיפה: "אם לא זכיתי, זה משמיים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/21 16:02 כז בתמוז התשפא

יחי הנשיא ה-11 | יצחק הרצוג הושבע לנשיאות
הרצוג נשבע אמונים, צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

נשיא חדש בישראל. אחרי כהונה ארוכה ובלתי נשכחת עם רגעים אהובים ורגעים שעוררו מחלוקת, אזרחי ישראל נפרדים מהנשיא רובי ריבלין, הנשיא היוצא והנשיא הנכנס מגיעים לכנסת לטקס מיוחד בו יצהיר הרצוג אמונים מול חברי הכנסת שבחרו בו ברוב עצום. הרצוג הזמין את מרים פרץ שהפסידה לו במרוץ.

בראיון לכיפה אמרה מרים פרץ כי: "מדובר ביום מרגש, אתמול הרצוג התקשר להזמין אותי ואני מודה לו על ההזמנה". פרץ הוסיפה ואמרה כי: "המסע שלנו לנשיאות היה מסע מכובד, התהליך היה טוב, הדרך פחות חשובה מהתוצאה, הדרך בה התמודדתי הייתה מכובדת ואם לא זכיתי זה משמיים, הכל לטובה, אני מרגישה שהקדוש ברוך הוא שם אותי איפה שאני צריכה". לסיום נשאלה פרץ אם היא חושבת שהרצוג יצליח לאחד את העם. פרץ ענתה כי: "אנחנו צריכים להתפלל עבור הרצוג. שיקבל חוכמה ויצליח לאחד את העם, ואני כאן לכל דבר שקשור לעם הזה".

בנאומו הראשון כנשיא אמר הרצוג: "מתוך תפילת הנכנס אל בית המדרש:
יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ, שֶׁלֹּא יֶאֱרַע דְּבַר תַּקָּלָה עַל יָדִי, וְלֹא אֶכָּשֵׁל בִּדְבַר הֲלָכָה, וְיִשְׂמְחוּ בִי חֲבֵרַי, שֶׁלֹּא אֹמַר עַל טָמֵא טָהוֹר וְלֹא עַל טָהוֹר טָמֵא, וְלֹא עַל מֻתָּר אָסוּר וְלֹא עַל אָסוּר מֻתָּר, וְלֹא יִכָּשְׁלוּ חֲבֵרַי בִּדְבַר הֲלָכָה וְאֶשְׂמַח בָּהֶם. כִּי יְיָ יִתֵּן חָכְמָה מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה. גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה נִפְלָאֹת מִתּוֹרָתֶךָ.
*

אני ניצב לפניכם היום, עניו ונרגש, מקבל עלי בהוקרה את אמונכן ואמונכם, חברות וחברי הכנסת, ואת האחריות הכבדה לכהן כנשיא מדינת ישראל האחד עשר. 

אפתח בדברי תודה לכבוד נשיא המדינה העשירי, ראובן ריבלין, על כהונה מבורכת ועל תרומתך הגדולה ורבת השנים לעם ולמדינה שלנו. כהונה במהלכה איבדת את רעייתך האהובה נחמה ז"ל ואזלו המילים מלנחם. 
רובי, ידעת להדביק באהבתך את נפלאות הארץ הזו, את בניה ובנותיה; ייצגת בכבוד רב את מדינתנו במשפחת העמים, כולל בחודש האחרון לכהונתך. זיהית בכאב את קווי השבר בחברה הישראלית; הצבת מראה בפנינו, גם אם מראותיה לא תמיד נעמו לכולנו. 
חברי היקר, תודה לך על העצות הטובות שהשאת לי, לכל אורך שנות היכרותנו הארוכות, וביתר שאת בשבועות האחרונים מאז היבחרי. תודה לך על בית נשיא שהיה בית אמיתי לכל אזרחיות ואזרחי ישראל, מכל מוצא ואמונה, מכל מגדר וגיל. אני מאחל לך בריאות איתנה ורוב נחת ממשפחתך היקרה ודרך צלחה.
*

אני שולח ברכת הצלחה לממשלת ישראל ה-36, לראש הממשלה ח"כ נפתלי בנט, לראש הממשלה החליפי ושר החוץ ח"כ יאיר לפיד ולחברי הקואליציה כולם. אין לי ספק כי כל אדם בישראל שואף שתוכלו לאתגרים הגדולים בפניהם ניצבת מדינת ישראל שלנו וכי אם תידרשו לכך - תעמדו איתן מול כל אויב. ישנם בישראל ויכוחים רבים ולא פשוטים בתוך הבית פנימה – זהו יופייה של הדמוקרטיה הישראלית. בטוחני שכל הבית הזה רוצה בהצלחתכם, שתהיה הצלחתה של מדינת ישראל כולה. 

אני שולח גם ברכת הצלחה לראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר, ולחברי האופוזיציה כולם. אין דמוקרטיה ללא אופוזיציה. המציאות הפוליטית זימנה לי לא אחת למלא את התפקיד, שההיסטוריה הועידה הפעם לכתפיכם. אני סמוך ובטוח שתמלאו את שירותכם לעם מהאופוזיציה –בממלכתיות, באחריות ובענייניות. 

אני גאה בדמוקרטיה הישראלית ובאופן בו התנהל תהליך חילופי השלטון, שהתקיים כאן לפני שלושה שבועות. כמו הציבור הישראלי כולו, גם אני מייחל ליציבות, לצמיחה ולביטחון, שיביאו ימים טובים לכולנו.  

מכאן אני נושא תפילה לשלומם ולביטחונם של חיילי צבא הגנה לישראל, שוטרי משטרת ישראל וכוחות הביטחון וההצלה, ושולח חיזוק מיוחד לאנשי הרפואה, הרווחה והחינוך.   

אני מתפלל, יחד עם הציבור הישראלי כולו, לשובם של הדר גולדין ואורון שאול, בנינו שלחמו על הגנת המולדת ולא שבו, והגיעה העת שיחזרו הביתה, ואיתם כלל נעדרי מערכות ישראל, ואברה מנגיסטו והישאם א-סייד, אזרחי מדינת ישראל, הנמצאים בשבי.

חבריי, 
האמון הרחב שהבעתן והבעתם בי, נבחרות ונבחרי העם, אמון שחצה מחנות וסיעות, הראה לי שהאפשרות לתקווה, לאחדות ולהסכמה קיימת גם בבית הזה. מי ייתן ויהיה זה סימן לבאות ולרוח גבית במילוי השליחות והאחריות המוטלות על כתפיי, רוח טובה שתסייע אל מול האתגרים המורכבים בפניהם ניצבים מדינת ישראל והעם היהודי כולו. 
אני מודה לכם על ההקשבה. מודה לכם שהפקדתם בידי את הזכות לשרת את הציבור הישראלי כולו, ואת העם היהודי, בנאמנות ובאהבה. מודה לאזרחיות ואזרחי ישראל, ומבקש מהיושב במרומים, כי יעניק לתושבי ארצנו כולם את שנאמר בתפילה לשלום המדינה, אותה חיבר סבי, הרב הרצוג זצ"ל: "וְנָתַתָּ שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וְשִׂמְחַת-עוֹלָם לְיוֹשְׁבֶיהָ". לו יהי. 
תחי מדינת ישראל"!

הנשיא היוצא רובי ריבלין נאם בטקס וברך את הרצוג. ריבלין אמר כי:" שבע השנים שלי כנשיא העשירי, היו במפגש עם הרוב, הדומם לעיתים, של החברה הישראלית. לאורכה ולרוחבה של הארץ, מכל השבטים, מכל קשת הדעות. בתום שבע שנים, אני יכול לומר לכם נבחרי הציבור ומשרתיו, בוודאות: יש חברה ישראלית אחת, ורובה ככולה רוצה ומחויבת להפוך את חזון השותפות בתוכנו - למציאות. בעת הזאת, יותר מתמיד, ממלכתיות ישראלית היא שותפות ישראלית. והשותפות הזאת היא עמוד השדרה שלנו. החוסן החברתי, הכלכלי והערכי שלנו"
  
"כבוד הנשיא האחד עשר, חברי הטוב, יצחק. אני מפקיד בידיך הטובות את העם היקר הזה. העם בישראל, כולו. מי ייתן ותהיה לו לרועה באהבה, בבינה ובדעת"

"אזרחיות ואזרחי ישראל, אתם הנשמה היתירה של מדינת ישראל. תודה לכם על הזכות שנתתם בידי, לשרת אתכם כנשיא העשירי של מדינת ישראל. תודה לכם על אינספור רגעים של התרגשות עצומה. של צחוק ובכי. של אהבה. של חזון ותקווה"

"תודה לנחמה שלי. שאליה אני מתגעגע בכל יום ויום. תודה לבנות ולבנים שלי. תודה לנכדים ולנכדות שלי. עכשיו אני חוזר להיות, אבא וסבא רק שלכם, בגאווה אדירה"

"בשבילי, מדינת ישראל, לעולם לא תהיה דבר מובן מאליו. יחי נשיאה האחד עשר של מדינת ישראל. תחי מדינת ישראל"
 

בשעה 19:00 בערב, בטקס חגיגי, יקבל נשיא המדינה העשירי, את פניו של נשיא המדינה האחד עשר במשכן נשיאי ישראל, לקול שלוש תרועות כבוד. הרצוג  יסקור את מסדר הכבוד הצה"לי ויקוד לדגל הלאום ושני הנשיאים בעבר ובעתיד ישאו דברים באולם בית הנשיא.  בסיום הטקס יעזוב ריבלין  את בית הנשיא בפעם האחרונה.