בית"ר ירושלים, יו"ר הכנסת, נשיא המדינה והשיא שרק הוא שבר | התחנות של רובי

נשיא המדינה העשירי מסיים את תפקידו וככל הנראה גם את פעילותו הציבורית פוליטית. במשך כשלושה עשורים מאז נבחר לכנסת שימש במספר תפקידים ונכח בצמתים חשובים בהיסטוריה הפוליטית והכללית בישראל. סיפורו של ראובן הירושלמי

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 07/07/21 15:58 כז בתמוז התשפא

בית"ר ירושלים, יו"ר הכנסת, נשיא המדינה והשיא שרק הוא שבר | התחנות של רובי
ראובן ריבלין , צילום: Flash90

ראובן ריבלין בן ה-82 קם הבוקר (ד') ליומו האחרון בתפקיד נשיא מדינת ישראל לאחר שבע שנות כהונה. בשעות הערב הוא כבר יעזוב את המשכן הרשמי בשכונת טלביה בירושלים ויעבור לביתו החדש, דירה ששכר ברחוב המלך דוד, לא רחוק מחומות העיר העתיקה. אך סיפורו של ריבלין בפוליטיקה הישראלית הוא ארוך טווח עוד מהימים בהם יצחק שמיר היה ראש הממשלה.

ריבלין הוא ירושלמי מלידה, מאפיין שמלווה אותו לאורך השנים ושהוא דאג גם להבליט, בן לשולשת משפחת ריבלין המיוחסת לעליית תלמידי הגר"א. בוגר הגימנסיה, תנועת הצופים, לוחם וקצין מודיעין שהשתתף  בכיבוש והגנת ירושלים במלחמות ששת הימים וכן גם במלחמת יום כיפור.

בהכשרתו האקדמית למד משפטים באוניברסיטה העברית, והוסמך לתפקיד עורך דין. ריבלין המשיך לשמור על מקומו בירושלים, ואת תחילת עשייתו הפוליטית החל כיו"ר סניף תנועת החרות בירושלים. לאחר מכן שימש כיועץ המשפטי ולימים כיהן כמנהלה של קבוצת בית"ר ירושלים, וכסגן ראש עיריית ירושלים תחת טדי קולק. 

אחרי שלא הצליח לשמור על מעמדו כיו"ר הליכוד בירושלים, לאחר ההפסד מול אהוד אולמרט, נכנס ב-1988 לראשונה כחבר כנסת. במהלך שנותיו הראשונות שימש כחבר במספר רב של וועדות בהן: ועדת הכנסת, ועדת החוץ והביטחון, ועדת חוקה חוק ומשפט, ועדה מיוחדת לעניין לקחי אסון גשר המכביה, ועדה לבחירת שופטים, ועדת החינוך והתרבות ועוד.

בממשלת שרון הראשונה היה אמור לכהן כשר משפטים, אך בסופו של דבר מונה לשר התקשורת. ריבלין ויתר על התפקיד לאחר שהתנהלו נגדו שבעה תיקי חקירה בנוגע ליחסיו עם הקבלן דודי אפל, לבסוף כולם נסגרו מפאת חוסר אשמה וחוסר עניין לציבור.

ב-2003 מונה לראשונה לתפקיד השני הכי מזוהה שלו יו"ר הכנסת, בתקופה זו הליכוד התפצל סביב סוגיית תכנית ההתנתקות מגוש קטיף. ריבלין נמנה בין המתנגדים לתכנית, וסירב לערוק לקדימה אחרי שהיא הוקמה ונשאר בליכוד יחד עם בנימין נתניהו. ב-2007 החל לפזול לתפקיד שרצה ביותר, נשיאות המדינה, והתמודד מול שמעון פרס עם סיום כהונת קצב, אך הפסיד במירוץ.

שני כנסות לאחר מכן ה-16 וה-18 שימש ריבלין שוב בתפקיד יו"ר הכנסת, במהלכן הפך לדי אהוב בקרב הציבור אך גם עם יחסים מתוחים מול נתניהו. ב-2014 התמודד שנית על תפקיד הנשיאות, שם ניצח מספר מועמדים שהמוביל שבהם היה מאיר שטרית. 

בשנותיו כנשיא נדמה היה שריבלין יהפוך לדמות של נשיא מאחד, אך ככל שעברו השנים החל לצבור לו יותר מתנגדים. מספר תקריות מילוליות ומסורבלות של ריבלין הפכו אותו לדמות שנויה במחלוקת, הראשון היה נאום ארבעת השבטים, בו חילק ריבלין את הציבור לארבעה מגזרים והואשם בפלגנות לאחריו.

הנאום השני היה כזה שיצר קרע בינו ובין גוש הימין כשטען "בני עמי בחרו בדרך הטרור ואיבדו צלם אנוש" בעקבות הצתת בית משפחת דאוובשה בכפר דומא שגרם לרציחתם של בני הזוג סעד וריהאם דַוָואבְּשֶה ובנם בן השנה וחצי עלי.

אירוע נוסף שהרחיק אותו מהימין היה כשהשתתף בכנס של "הארץ" והקרן החדשה לישראל בארצות הברית יחד עם נציג "שוברים שתיקה". לריבלין היו גם יחסים מתוחי ועכורים עם ראש הממשלה דאז נתניהו והממשלה ועם השבעת הכנסת ה-20 האשים את הממשלה באובדן הממלכתיות.

ריבלין שבר שיא כנשיא שהטיל מנדט מספר רב ביותר של פעמים, הוא עשה זאת חמש פעמים בשבע שנות כהונתו, ארבע פעמים מתוכם היו בשנתיים האחרונות. שנתו האחרונה של ריבלין הייתה קשה עבורו, הוא איבד את רעייתו נחמה, לאחר מאבק ארוך במחלתה, ונותר בודד. זה התבטא בעיקר בתחילת תקופת הקורונה, לאחר הוראה על עוצר בליל הסדר והשארת הסבים והסבתות בביתם, ריבלין לא עמד בבדידות והפר את ההנחיות כשאירח בחג את בתו ונכדיו. ריבלין נפרד מתפקידו לאחר שבע שנות כהונה, אותו יחליף יצחק הרצוג שיהיה הנשיא הראשון שהוא גם בן של נשיא לשעבר.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן