יועז הנדל: "נפנה את אביתר בצער ובכאב"

שבוע לאחר שהתחמק ממתן תשובה רשמי בנושא, יצא הבוקר שר התקשורת בהודעה שלא משאירה מקום לספק באשר למעמד היישוב אביתר. בראיון ל'כאן חדשות' אמר כי חלק מהיישובים לא חוקיים

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/21 08:25 יח בתמוז התשפא

יועז הנדל: "נפנה את אביתר בצער ובכאב"
צילום: Hillel Maeir/Flash90

רק בשבוע שעבר התחמק שר התקשורת יועז הנדל מהצהרה חד משמעית בנוגע ליישוב אביתר, שהוקם לפני כמה שבועות בסמוך לצומת תפוח. בראיון לרשת ב', נשאל השר האם יתמוך בפינוי, והשיב בצורה מעורפלת: "אנחנו תומכים ומקדמים את ההתיישבות הצעירה. לגבי אביתר, נצטרך לבדוק מה קורה". 

הבוקר (ב') בראיון ל'כאן חדשות', השיב הנדל באופן שאינו משתמע לשתי פנים: "אני בעד התיישבות צעירה ועושה זאת עם תשתיות", אמר שר התקשורת, והאשים את הירושה שקיבלה ממשלת השינוי מקודמתה, "הממשלה הקודמת השאירה לנו מוקש ואני מקווה שנמצא פתרון. אם לא, נפנה את אביתר בצער וכאב. חלק מהיישובים לא חוקיים וחלק בהחלטות ממשלה. תפקידנו לוודא שהם חיים נורמלי - כולל אכיפה".

מרחק של קילומטר וחצי מזרחית מצומת תפוח. הישוב הוקם לראשונה לפני שמונה שנים, לזכרו של אביתר בורובסקי ז"ל שנרצח באותו תאריך, כ' באייר. בעבר שכן באזור מוצב צבאי, 'תפוחית', ובסך הכל מדובר בנקודה אסטרטגית החוצצת בין מספר כפרים ערביים והיא צופה על כביש 5, המחבר בין גוש דן, צומת תפוח ובקעת הירדן.

בזמן שאלפי שוטרי וחיילי מג"ב מצויים בכוננות לקראת פינוי היישוב, במסגרת המבצע שזכה לשם "אורים ותומים", בממשלה בוחנים אפשרות מחודשת ליצירת פתרון שימנע את הפינוי והחרבת המבנים הנמצאים בו. על פי פרסום בכאן חדשות, בימים האחרונים מקדמים בכירים בממשלה מתווה למניעת פינוי המאחז אביתר. הפשרה המתגבשת, לפי גורמים פוליטיים שמעורים במגעים נראה כי המדינה תבחן את מעמד הקרקעות באביתר - ואת הפיכת המאחז לחוקי. כמו כן, במקום יוקם מוצב צבאי או מוסד חינוכי. אם יוחלט על מוסד חינוכי, ייתכן שמספר משפחות של אנשי צוות יתגוררו במאחז גם הן. תושבי אביתר, או רובם המכריע יאלצו לעזוב. הבתים יישארו במקומם, ריקים.

היישוב אביתר הוקם בשנית לאחר פיגוע הירי בצומת תפוח, בו נרצח יהודה גואטה ז"ל, במרחק של קילומטר וחצי מזרחית מצומת תפוח. הישוב הוקם לראשונה לפני שמונה שנים, לזכרו של אביתר בורובסקי ז"ל שנרצח באותו תאריך, כ' באייר. בעבר שכן באזור מוצב צבאי, 'תפוחית', ובסך הכל מדובר בנקודה אסטרטגית החוצצת בין מספר כפרים ערביים והיא צופה על כביש 5, המחבר בין גוש דן, צומת תפוח ובקעת הירדן.