ממונה הקורונה: "נקבע באיזה מספר מאומתים ליום נחזיר את חובת המסכות"

פרופסור נחמן אש אומר הבוקר כי מערכת הבריאות עדיין לא יודעת אם מדובר בעליה במגפת הקורונה או שמא מדובר בהתפרצויות מקומיות. על המלחמה מול הנגיף הוא אומר: "רוצים לתת צ'אנס להתמודדות המקומית בלי להטיל מגבלות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/06/21 08:53 יג בתמוז התשפא

ממונה הקורונה: "נקבע באיזה מספר מאומתים ליום נחזיר את חובת המסכות"
פרויקטור הקורונה, צילום: David Cohen/Flash90

ממונה הקורונה, פרופסור נחמן אש, ממנו כמעט לא שמענו בשבועות האחרונים, התראיין הבוקר (ג') ב-103FM על רקע העליה בתחלואת הקורונה בישראל. אש אמר כי נשוב לעטות מסכות בחללים הסגורים והתייחס למצב בנמל התעופה בן גוריון. 

בתחילת דבריו, התייחס פרופ' אש לנושא חיסוני גילי 12-15, וטען: "אם היינו יוצאים בקמפיין התחסנות לילדים לפני כמה שבועות, אני לא חושב שהיינו משיגים את המספרים שהיינו רוצים. עכשיו המצב שונה". לאחר מכן אמר: "אם היינו נותנים הוראה לפני מספר שבועות, ראשית, לא היו באים להתחסן, זה היה יוצר אנטי גדול מאוד, הציבור לא היה מוכן לקבל את זה ואולי זה היה אפילו מפריע להתחסנות היום".

צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

פרופסור אש הסביר כי אנשי המקצוע חשבו כי יש להמתין עם חיסוני הילדים, אך בעקבות עליית התחלואה, והעובדה שבארצות הברית כבר התחסנו למעלה מ-2.5 מיליון ילדים, אפשר "לתת לציבור יותר ביטחון ולקרוא להם להתחסן".

"כשנתנו את ההוראה במקומות רבים כבר הלכו בפועל בלי מסכות"

על ההתפרצות הנוכחית אמר הממונה כי אתמול היו 110 מאומתים, והוסיף: "מבחינת תחלואה קשה ואשפוזים בבתי חולים אנחנו נמצאים במספרים הנמוכים. העלייה הזאת בהחלט לא טובה, אנחנו עושים מאמצים גדולים מאוד כדי לכבות את השריפות האלה. היום נציג לממשלה את המדרגות שנגבש במהלך הבוקר ונקבע באיזה מספר מאומתים ליום נחזיר את חובת המסכות".

הסוף למסכות

חוזרים למסכותצילום: Michael Giladi/Flash90

על הסרת המסכות גם בחללים סגורים, אמר אש: "כשנתנו את ההוראה במקומות רבים כבר הלכו בפועל בלי מסכות. זה נכון שבדיעבד אפשר להגיד 'אולי נכון היה להשאיר את המסכות', אבל בהערכת המצב באותה נקודת זמן, הנטל מהמסכות בקיץ ובחום הרגיש קשה מדי. לאורך כל הדרך במגפה הזאת התאמנו את ההנחיות שלנו למצב, ואי אפשר להגיד שבכל מצב מתנהגים אותו דבר. כלומר, כשהתחלואה יורדת לרמה אפסית זה לא נכון להמשיך באותן מגבלות".

"לא היו קנסות על מי שנוסע, לא הייתה בקרה מספיק טובה"

"אנחנו עדיין לא יודעים אם זאת תחילתה של עלייה במגפה או התפרצויות מקומיות ואנחנו רוצים לתת צ'אנס להתמודדות המקומית בלי להטיל מגבלות. זה יקרה בהתאם למדד תחלואה שנמליץ עליו, יכול להיות שזה כן יקרה מחר או מחרתיים, אני מניח זה לא יקרה היום".

על אף היעילות של חיסוני הקורנה, כשליש מהמאומתים החדשים הם מחוסנים. ממונה הקורונה אמר כי הם בוחנים את הנתונים, "זה עוד דבר שמאוד חשוב שיתקבל על בסיס נתונים ברורים. אם נראה שאכן מחוסנים נדבקים יותר ממה שאנחנו מצפים – נצטרך להחזיר את הבידוד למחוסנים".

נתב"ג, היום

נתב"ג, השבועצילום: פלאש 90

פרופ' אש התייחס בדבריו גם לכניסת הווריאנט ההודי, ה"דלתא", דרך נתב"ג. "היו תקופות שהשמיים היו סגורים בצורה הדוקה והייתה על זה ביקורת מכולם. הפתיחה הייתה הדרגתית, כאשר ניסינו למצוא את האיזונים הנדרשים. זה נכון שהיו ויש עדיין חורים שצריך לסתום, וזה נכון שהעיכוב בסתימת החורים האלה של כניסת התחלואה לא טוב. לא היו קנסות על מי שנוסע, לא הייתה בקרה מספיק טובה. אבל אני מזכיר מה היה בתחילת הדרך ואיך התקדמנו עם הצעדים של הבדיקות לפני ואחרי וניהול הבדיקות בשדה התעופה, שתאמינו לי, לא נעשה בארצות רבות".