סמוטריץ' תוקף את הצעת רגב: "השחיתות הזו חייבת להיחקר"

החוק למערכת שתמנע שכחת ילדים ברכב יתחיל באוגוסט אך מחיריו מופקעים ואין מענה לציבור החרדי. סמוטריץ: "רק שלושה מוצרים בישראל עומדים היום בתקן שנקבע לאמצעי למניעת שכחת ילדים ברכב ומחירם שערורייתי"

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 26/05/21 11:05 טו בסיון התשפא

סמוטריץ' תוקף את הצעת רגב: "השחיתות הזו חייבת להיחקר"
צילום: צילום מסך

במטרה למנוע מקרי מוות טרגיים בשל שכחת ילדים בכלי רכב, הובילה ח"כ מירי רגב במשרד התחבורה חקיקה חדשה שתחייב שימוש במערכת עזר לנהג להתרעה על שכחת ילדים, בהסעת ילדים עד גיל 4. אולם רק שלושה מוצרים בישראל עומדים היום בתקן שנקבע לאמצעי למניעת שכחת ילדים ברכב ומחירם שערורייתי,  אשר נע בין 349-499 ש"ח.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב על חוסר התחרות והמחירים המופקעים: "השחיתות הזו, שעולה עכשיו לכל משפחה עם ילדים אלפי שקלים, חייבת להיחקר. שימו לב, רק שלושה מוצרים בישראל עומדים היום בתקן שנקבע לאמצעי למניעת שכחת ילדים ברכב ומחירם שערורייתי. איפה ח"כ יעקב מרגי  שהבטיח, כשזרק את הרביזיה שלי בלי דיון, תחרות ומוצרים ב 25 שקלים?!"

בעיה נוספת בהתקנת המערכת היא דרך הפעולה שלה. המערכת עובדת בעזרת התקשרות לטלפון חכם עם אפליקציה ייעודית, למשפחות רבות בישראל אין את היכולת לתפעל את המערכת כי אין בידם טלפון חכם עם חנות אפליקציות, כמו משפחות בחברה החרדית והדתית. באין מענה להורים ללא טלפון חכם קשה מאד לדרוש מהם ליישם את החוק שאמור להציל חיים של ילדים רבים במדינה.

כזכור, החקיקה נועדה לסייע בפתרון לטרגדיות הקשות המתרחשות מדי שנה, ותאפשר לשמור על חייהם ובריאותם של ילדים רבים. בארץ ובעולם קיימות עשרות מערכות בטיחות להתרעה על שכחת ילדים ברכב המתאימות לדרישות המפורטות בתקנת התעבורה שאושרה, חלקן מותקנות באופן קבוע ברכב, וחלקן ניתנות להעברה מרכב לרכב. זאת, בנוסף ליצרני רכב רבים, בהם טויוטה, יונדאי והונדה, המשווקים את חלק מדגמי כלי הרכב החדשים עם מערכת מוטמעת ברכב להתרעה על שכחת ילדים. 

על פי התקנה החדשה, חל איסור להסיע ברכב ילד עד גיל 4, אלא אם כן מותקנת בו מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים. כל נהג המסיע ילד עד גיל 4, מחויב בהתקנת המערכת. הקנס על אי התקנת המערכת בעת הנהיגה עומד על 250 ש"ח ו-4 נקודות. 

להלן רשימות המערכות המאושרות לשימוש:

צילום: צילום מסך

רק שלושה מוצרים בישראל עומדים היום בתקן שנקבע לאמצעי למניעת שיכחת ילדים ברכב ומחירם שערורייתי, אשר נע בין 349-499 ש"ח.

תגובת משרד התחבורה: משרד התחבורה מבקש להבהיר כי בניגוד לפרסום המטעה אודות הרפורמה שהובילה השרה מירי רגב בנושא שכחת ילדים ברכב, מדובר ברשימה של ספקים שאושרו נכון לרגע זה על ידי מנהל תנועה, אולם לא פחות מ10(!) ספקים נוספים שהגישו את המוצר שלהם לבחינת המשרד, נמצאים בתהליך האישור שיסתיים בתוך שבועיים הרבה לפני ה-1 לאוגוסט, מועד תחילת הרפורמה שאותה הוביל באופן מקצועי מנהל תנועה במשרד התחבורה בכדי להציל חיים ולמנוע את הטרגדיות הקשות בהם ילדים מצאו את מותם או נפגעו באורח קשה מידי קיץ. יודגש כי הגידול הצפוי במגוון המוצרים יביא גם להוזלת המחירים וזמינות המערכות. יש לדחות בשאט נפש כל ניסיון נבזי לרמיזה על שיקולים לא ענייניים בקידום הרפורמה.

שרת התחבורה מירי רגב, שפעלה לאישור התקנה, אמרה במרץ האחרון: "לאחר שנים של מקרי מוות טרגיים בשל שכחת ילדים בכלי רכב, הובלתי בנחישות מציאת פתרון לטרגדיות הקשות הללו. אני שמחה שלאחר עבודת מטה של כל הגורמים הרלוונטיים, הבאנו את התקנות לידי מימוש".

"כבר בקיץ הקרוב, כל רכב יחויב בהתקנת מערכות בטיחות למניעת שכחת ילדים, ובכך נציל את חייהם של ילדים רבים, ונמנע שכול והרס של משפחות שכל עולמן חרב עליהן בגלל חוסר תשומת לב", הוסיפה השרה רגב.