פעולות נקם יהודיות במרכז | סמוטריץ': "חדל! אנחנו לא כמוהם"

עקב המתיחות בישראל מספר אזרחים יהודים בעיר בת ים החלו להרוס חנויות של בעלי עסק ערבים. הפוליטקאים מימין מיהרו לגנות את המעשים וקראו לחדול מהם: "הגנה עצמית מול טרור ופורעים כן, אלימות יזומה והרס רכוש בשום אופן לא"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 12/05/21 20:56 א בסיון התשפא

פעולות נקם יהודיות במרכז | סמוטריץ': "חדל! אנחנו לא כמוהם"
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Yossi Aloni/Flash90

יום מספר 3 למבצע "שומר החומות". כ-1,200 רקטות שיגר ארגון הטרור חמאס לעבר יישובי וערי ישראל, במקביל אליהם ישנן התפרעויות רבות במרכז הארץ. המציאות הביאה לכך שאזרחים רבים, במיוחד בערים מעורבות נאלצים להגן על עצמם באופן יזום, גם במחיר של הכנסתם למעצר. גדודי מג"ב הוצבו בלוד לאחר שהתחדשו המהומות בעיר המעורבת. משטרת ישראל דיווחה כי "התקבלו מספר דיווחים על ידויי אבנים והצתת רכבים במספר נקודות חיכוך בין יהודים לערבים בלוד". 

כעת המתיחות הגיע לשיאים כאשר אזרחים יהודים מאסו בפרעות, וחלקם עברו מהגנה עצמית לפעולות נקם נגד אזרחים ערבים. בעיר בת ים נצפו מספר אזרחים שהחלו להרוס ולשבור חנויות שהן בבעלות ערבית. כמו כן, התקבל דיווח על קטטה בין יהודים לערבים בצומת גינתון שבלוד. כוח משטרה גדול הוזעק למקום והשיב את השקט. בנוסף החלו דיווחים על אזרחים יהודים בלוד שהחלו להפחיד ולאיים מתפללים מוסלמים בזמן התפילה.

בסיעת הציונות הדתית לא התמהמהו ומיהרו לגנות את הפעולות נקם שנעשו על ידי יהודים. יו"ר הסיעה בצלאל סמוטריץ' כתב: "אחיי היהודים. חדל!!! אנחנו לא כמוהם!! אסור לנו להיגרר לאלימות הזו חלילה. הגנה עצמית מול טרור ופורעים כן, אלימות יזומה והרס רכוש בשום אופן לא!! אסור להידרדר לאנרכיה". אליו הצטרפה גם סגניתו ח"כ מיכל וולדיגר: "יהודים לא מתנהגים כך. חדל! אסור לנו להגיע לאנרכיה כזו.  הגנה עצמית חשובה, אך התפרעות זו לא הדרך".

יו״ר ימינה נפתלי בנט גינה את הלינץ׳ בבת ים: "המראות האיומים הערב בבת ים מעוררי חלחלה.
זוהי לא דרכנו. פגיעה בחפים מפשע זהו מעשה לא יהודי, לא מוסרי, לא אנושי. אני קורא לכולם - גם בשעות קשות אלו, אין לקחת את החוק לידיים.עצרו. עכשיו". ח"כ איילת שקד הצטרפה גם היא: "תמונות הלינץ בבת ים מזעזעות, יהודים מבצעים לינץ׳ בארץ ישראל, זו פשיטת רגל מוסרית. זו לא דרכנו. צה״ל צריך להיכנס לערים המעורבות לפני שיהיה מאוחר מידי. אני קוראת לציבור הישראלי לנהוג באיפוק ובאחריות".

ח״כ משה ארבל מש"ס בהצטרף לגינויים: "אני מביע זעזוע ושאט נפש מקומץ מופרע שנוהג באלימות ומשחית רכוש. זו איננה דרכנו. למרות האירועים הקשים והפרעות מצד ערבים ישראלים בלוד עכו וחיפה אין להתנהגות מהסוג הזה מקום במחננו ובחברה חפצת חיים בכלל. ח"כ ינון אזולאי הצטרף: "בימים ובשעות אלו כוחות הביטחון מתמודדים עם טרור מבית ומחוץ, עלינו לחזקם ולא חלילה ההיפך. המראות של צעירים מתוכינו שמתפרעים ומשחיתים רכוש הם מזעזעים ומעוררים שאט נפש. זו לא דרכנו! אין היתר לשום יהודי לנוהג כך לקחת את החוק לידיים לפעול  באלימות ולהוביל לאנרכיה. עלינו לתת לכוחות הביטחון לעשות את מלאכתם ללא הפרעות כדי להשיב את הסדר לרחובות ערי ישראל".

גם בליכוד החלו לגנות את המעשים בבת ים, ח"כ ניר ברקת: "אין הבדל בין פורעים לפורעים. כל מי שנוקט באלימות נגד חפים מפשע צריך להיעצר ולתת את הדין במלוא החומרה על מעשיו. אסור לאפשר לשוליים לפרום את המרקם הישראלי ולהביא אותנו לאנרכיה". יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הוסיף: "אחים שלי, הרוח סוערת והדם רותח. אנחנו מותקפים מבחוץ ובפנים - חלק מערביי ישראל ממשיכים להשתולל בפראות, אבל אסור לנו לקחת את החוק לידיים ולהידרדר לאנרכיה. הגנה עצמית - כן. תקיפה ואלימות כנגד אזרחים - בשום אופן לא".