בג"ץ: מגבלת 1,000 המטרים בהפגנות - בלתי חוקית

בהרכב מורחב פסק בית המשפט העליון כי תקנת הממשלה להגביל השתתפות בהפגנות ל-1,000 מטרים אינה חוקית וכי כל הקנסות שהוטלו מכוח התקנה - מבוטלים

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 04/04/21 17:01 כב בניסן התשפא

בג"ץ: מגבלת 1,000 המטרים בהפגנות - בלתי חוקית
הפגנה בירושלים נגד ראש הממשלה נתניהו, צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

בית המשפט העליון דחה היום (א') את העתירות נגד חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020, אשר במסגרתו הוטלו מגבלות שונות על פעילות המשק במטרה לצמצם את התחלואה בנגיף וכן את העתירות נגד תיקון מס' 2 לחוק, במסגרתו הוסמכה הממשלה להכריז על "מצב חירום מיוחד" ולקבוע מגבלות משמעותיות על השתתפות בהפגנה, בתפילה או בטקס דתי. 

בפסיקתו, קבע בג"ץ כי תקנת הממשלה במהלך הסגר השני להגביל השתתפות בהפגנות  ל-1,000 מטרים אינה חוקית וכי כל הקנסות שהוטלו מכוח התקנה - מבוטלים. מנימוקי פסק הדין להחלטה נכתב כי הגבלת היציאה מהבית לצורך קיום הפגנה "אינה צולחת את מבחני החוקתיות לנוכח הפגיעה החמורה בחירות ההפגנה וחופש הביטוי". שכן, כך נקבע, מקום קיום ההפגנה, מהווה חלק מהותי מן המסר של ההפגנה, במיוחד כאשר מדובר במעונו הרשמי של נבחר ציבור וכן לנוכח החשיבות היתרה שיש לייחס למתן אפשרות לבקר את השלטון בעיתות חירום.

 

דיון בבג"ץ, ארכיון

דיון בבג"ץ, ארכיוןצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

 

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, קבעה כי התקנה להגביל השתתפות בהפגנות ל-1,000 מטרים היא "בטלה מדעיקרא בהיותה בלתי חוקתית, וכי כלל הקנסות שהוטלו מכוחה בתקופת תוקפה בטלים אף הם".

השופט נעם סולברג נימק את הזכות להפגין: "ההפגנה לא ניגפה מפני המגפה. הזכות להפגין, כמו זכויות חשובות נוספות, דוגמת קיום תפילות וטקסים דתיים, הוגבלו במהלך השנה החולפת, מסגר לסגר, על מנת לבלום את התפשטות התחלואה. זכויות אלה, כולן, ראויות לשמירה, להגנה ולטיפוח".

עם זאת, סולברג היה דעת מיעוט בהתנגדותו לביטול הקנסות ואמר כי המגבלות נצרכו בגלל מצב החירום: "משהיה זה בצוק העיתים, בזמן השפל שפקד אותנו בגל השני של מגפת הקורונה", ואמר כי דיון בביטול הקנסות כעת "נזקו עולה על תועלתו": משפג תוקפה של התקנה לפני כחצי שנה, ולא חוּדש עוד, הרי שדיון בעניינה לא יהא אלא תיאורטי בלבד.

 

פסק-דין בתיק בג"ץ 5469/20

 


להורדת הקובץ