סיכום האירועים הפוליטיים

נסיונות לפתור את המבוי הסתום להקמת ממשלה לאחר נאום בעברית של מנסור עבאס ופגישות של בנט עם לפיד ונתניהו | הישורת האחרונה לפני ההמלצות אצל הנשיא

מתן ליונס מתן ליונס, חדשות כיפה 04/04/21 00:00 כב בניסן התשפא

סיכום האירועים הפוליטיים
נתניהו ולפיד , צילום: Israel Sellem/POOL/Flash90

ביום שני הקרוב יצטרכו המפלגות שעברו את אחוז החסימה ללכת אל הנשיא ריבלין ולהכריז על מי הם ממליצים. שתי האפשרויות המרכזיות הן: בנימין נתניהו ויאיר לפיד. אופציה נוספת ומפתיעה היא המלצה על נפתלי בנט שמפלגתו, ימינה, קיבלה 7 מנדטים.

לפיד דיבר השבוע עם כפי שהוא מגדיר אותו "גוש השינוי" הכוללים את מפלגות: כחול לבן, העבודה, מרצ, הרשימה המשותפת ותקווה חדשה, במטרה להגיע להסכמה על המלצה עליו לקבל את המנדט להקמת הממשלה. סער הודיע ללפיד כי הוא מתכוון לתת לו את המנדט רק אם ייענה לדרישות של בנט שיהיה שותף בראשות הממשלה. בנוסף שוחח לפיד עם עבאס, ראש מפלגת רע"מ, שעדיין לא הודיע למי הם מתכוונים להמליץ לפני הנשיא ריבלין.

בגוש הימין שוחח נתניהו עם המפלגות של הגוש: ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית והגיעו להסכמות. נתניהו ככל הנראה מעוניין להקים ממשלה שתישען על רע"מ בראשות עבאס אך סמוטריץ הודיע באופן חד משמעי כי "לא נסתמך על רע"ם בשום צורה, אנחנו מכניסי אורחים, יש מקום לערבים במדינה, אבל אני מחכה לימים שערביי ישראל יצמיחו הנהגה שמכירה במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

עבאס נאם השבוע לראשונה בעברית ואמר: "בניגוד לכל הפוליטיקאים - אני לא פסלתי איש", בנאום ההיסטורי, בו הוא לא חשף על מי ימליץ לנשיא המדינה, הושיט יו"ר רע"מ יד לשיתוף פעולה א-פוליטי והתייחס לבעיות בחברה הערבית: "אני מייצג ציבור שלם שסובל מבעיות קרדינליות בכל תחומי החיים. יש לנו הזדמנות לעשות שינוי לחברה אזרחית גדולה".

כעת עיקר המאמצים הם בפגישות שמקיים נפתלי בנט בסוף השבוע עם נתניהו ולפיד, לפי הפרסומים בנט משקיע מאמצים להקים ממשלה כאשר הוא ישמש כראש ממשלה ברוטציה. איילת שקד, יו"ר סיעת ימינה אמרה: "אנחנו עושים מאמצים להקמת ממשלה טובה ולאומית, יש פתרונות יצירתיים".