יעילות חיסוני פייזר: הפחתה של 94% בתחלואה ו-92% במחלה קשה

המחקר הגדול מסוגו אודות יעילות חיסוני הקורונה שערכה "כללית", בחן 600,000 איש שהתחסנו בישראל, מול כ-600,000 אנשים לא מחוסנים. התוצאות מלמדות על הפחתה של 57% בתחלואה לאחר קבלת מנת חיסון אחת, הפחתה של 62% במחלה קשה והפחתה של 72% בתמותה

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/02/21 07:22 יג באדר התשפא

יעילות חיסוני פייזר: הפחתה של 94% בתחלואה ו-92% במחלה קשה
מתחם חיסוני קורונה, צילום: Miriam Alster/Flash90

מבצע החיסונים, "חוזרים לחיים", ממשיך כאן בישראל, וברחבי העולם בוחנים בתקווה את תוצאות המחקר הגדול מסוגו אודות יעילות חיסוני הקורונה של "פייזר", שערך מכון "כללית" למחקר. תוצאותיו התפרסמו בכתב העת המדעי המוביל "The New England Journal of Medicine". המחקר הנרחב שכלל מעל מיליון איש וכלל שיתוף פעולה עם חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, פורסם כבר לפני שבוע וחצי, וכעת הוא הראשון מסוגו להתפרסם בספרות מדעית עולמית ובכלי תקשורת מובילים בעולם, דוגמת: סוכנות הידיעות רויטרס, סוכנות הידיעות האמריקנית AP וה"ניו יורק טיימס".
 
המחקר בחן נתונים על כ-600,000 איש שהתחסנו בישראל, מול כ-600,000 אנשים לא מחוסנים שהיוו קבוצת ביקורת. המחקר מספק לראשונה תמונה רחבת היקף, בשיטה מחקרית מתקדמת שעברה בקרת עמיתים, על יעילותו של החיסון כנגד נגיף הקורונה במסגרת חיסון המוני - אחרי המנה הראשונה ואחרי המנה השניה. 
 
התוצאות מלמדות כי שבועיים לאחר המנה הראשונה נצפתה הפחתה של 57% בתחלואה, הפחתה של 62% במחלה קשה והפחתה של 72% בתמותה. כעבור 21-27 יום מהחיסון הראשון (תקופה בה ברוב מכריע של המקרים ניתנה גם מנת החיסון השניה) נצפתה הפחתה של התחלואה ב -66%, הפחתה של מחלה קשה ב-80% ושל תמותה ב-84%. לאחר חיסון מלא, כלומר שבוע לאחר מתן המנה השניה של החיסון, שיעורי התחלואה מקורונה פחתו ב- 94% ושיעור המחלה הקשה ב- 92%.
 
גודל המדגם איפשר להעריך גם את יעילות החיסון עבור תת אוכלוסיות ספציפיות. מבחינת קבוצות גיל, יעילות החיסון נמצאה דומה בקבוצות הגיל השונות, לרבות בגיל 70+. בקרב תת הקבוצה של מחוסנים עם 3 מחלות רקע ויותר נמצא שהחיסון מפחית תחלואה בקורונה ב- 89% ביחס ל- 94% בכלל האוכלוסייה.  
 
במהלך כלל תקופת המחקר (עד לתחילת חודש פברואר 2021) תועדו באוכלוסיות  המחקר 10,561 מקרי קורונה, מתוכם 5,996 מקרים של תחלואה סימפטומטית, 369 אשפוזים, 229 מקרי תחלואה קשה ו- 41 מקרי תמותה. 

צילום: כללית

 
פרופסור רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר ומערך החדשנות של כללית "קורא לכל מי שטרם התחסן לעשות כן. התוצאות תואמות היטב למגמות האחרונות בתחלואה בישראל - ירידה מתמשכת מזה חודש בשיעור האשפוז ושיעור התחלואה הקשה בקבוצות הגיל המבוגרות שחוסנו ראשונות, ותמונה דומה שלושה שבועות לאחר מכן בקרב קבוצות הגיל הצעירות, בהן החיסון החל רק כעבור מספר שבועות". 

בליצר מוסיף "בשל המורכבות המתודולוגית של הערכת יעילות חיסונים מנתונים רטרוספקטיביים, אנו מנתחים את הנתונים בזהירות תוך בקרת עמיתים מתמדת ע"י המדענים המובילים בעולם בתחום. כעת התוצאות והמתודולוגיה קיבלו את אישור הגורם המדעי המוביל והמחמיר ביותר בעולם – כתב העת המדעי המוביל בעולם ברפואה - הניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין".

"ההגנה איננה מוחלטת ואינה קרובה ל-100%", מסיים בליצר. "על כן בתקופה זו של התפשטות נרחבת של המחלה בקהילה על המתחסנים לגלות זהירות יתרה – גם אחרי שחלף שבוע מהמנה השניה ובוודאי קודם לכן". 

גודלו הנרחב של המחקר הנוכחי מאפשר הערכה מפורטת של יעילות החיסון במניעת מגוון רחב יותר של תוצאות (הדבקה מתועדת, תחלואה, אשפוז, תחלואה קשה ותמותה), על פני פרקי זמן שונים ובתתי קבוצות באוכלוסייהעל פני תקופת זמן שנעה החל מתחילת מבצע החיסונים בישראל ב-20 בדצמבר 2020 ועד ה -1 בפברואר 2021. בפרק זמן זה התרחש גם הגל השלישי של הקורונה, שבמהלכו הואריאנט הבריטי הפך בהדרגה לזן הדומיננטי בארץ.