גניקולוגים ממליצים: חסנו גם נשים בהריון

בשל ריבוי המקרים של נשים בהריון החולות בקורונה שמצבן מדרדר עד כדי סכנת חיים, איגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, כותב: "מחלת הקורונה עלולה לגרום למחלה חמורה יותר וללידה מוקדמת - על כן חשוב להתחסן". במחקר של פייזר לא השתתפו נשים בהריון

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/01/21 10:00 ו בשבט התשפא

גניקולוגים ממליצים: חסנו גם נשים בהריון
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעקבות ריבוי המקרים של נשים בהיריון שאושפזו במצב קשה לאחר שנדבקו בקורונה, גינקולוגים ממליצים למשרד הבריאות לחסן נשים הרות. פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, אמר הבוקר (ג') בגל"צ כי הם בוחנים את המקרים הללו, "אנו בוחנים האם תחלואת הנשים בהיריון היא תופעה חדשה או שיש משהו שמייחד את הנשים האלה. נבחן גם הקשר למוטציה". 

במכתב של האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, נכתב שאין בסיס מדעי או עובדות המצביעות על פגיעה בפוריות כתוצאה מחיסון. "מחלת הקורונה עלולה לפגוע במהלך ההיריון, לגרום למחלה חמורה יותר וללידה מוקדמת - על כן חשוב להתחסן כדי למנוע את התחלואה בקורונה". על המכתב חתומים פרופ' אליעזר שלו, יו"ר המועצה הלאומית לרפואת נשים, פרופ' רוני מימון - יו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, פרופ' אדריאן שולמן, פרופ' יואב יינון וד"ר רינת גבאי.

המועצה למיילדות וגינקולוגיה ממליצה במכתב למשרד הבריאות לאפשר מתן חיסון לנשים הרות שרוצות בו, במיוחד אם הן נחשבות בסיכון או כסובלות ממחלות רקע. לדבריהם, מומלץ כי החיסון יינתן רק לאחר התייעצות עם רופא. המועצה ממליצה לאפשר חיסון גם לנשים מניקות. ההמלצה ניתנה על אף העובדה שפרוטוקול חברת 'פייזר' לא מאפשר לחסן נשים בהיריון משום שקבוצה זו לא נבדקה במחקר של הניסוי הקליני.

מאז החל מבצע החיסונים, ברשתות החברתיות מופץ מידע ללא כיסוי, לפיו, החיסון עלול לפגוע בפוריות. הרופאים כותבים כי אין לכך שום בסיס מדעי: "אין כל הוכחה שהחיסון גורם לירידה בפיריון של הזוג. ההפך הוא הנכון - ייתכן שהחיסון אפילו עשוי להגן על ירידה בפוריות הגבר שעלולה להיות עקב פגיעה דלקתית של הנגיף במערכת המין של הגבר".

מנהלת היחידה לטיפול נמרץ בשיבא, ד"ר יעל חביב אמרה כי "בגל הזה אנחנו נתקלים בעוד ועוד מקרים של אנשים צעירים עם תחלואה קשה שהמחלה בהחלט פוגעת בהם עד מצב של סכנת חיים. זו לא עוד מחלה של מבוגרים עם מחלות רקע". פרופסור ארנון ויזניצר, מנהל בית החולים לנשים בבילינסון: "מדובר בגל  אלים וקשה יותר מקודמיו הפוגע  גם באוכלוסיית נשים בהריון צעירה".

חיסונים בשיבא

חיסונים בשיבאצילום: Miriam Alster/Flash90

"נמצאת בסכנת חיים ממשית ואנחנו נאבקים על חייה"

ביחידה לטיפול נמרץ קורונה של המרכז הרפואי שיבא, מאושפזת אישה באמצע שנות ה-30 לחייה בשבוע 21 להריונה. המטופלת הועברה ממחלקת קורונה לטיפול נמרץ עקב החמרה במצבה. המטופלת נתמכת על ידי מכשיר לסיוע נשימתי לא פולשני ואינה מורדמת. מצבה קשה.

לבית החולים לניאדו הגיעו במהלך 36 השעות האחרונות שתי נשים בהריון כשהן חיוביות לקורונה ובמצב נשימתי קשה. אחת מהן נותחה ניתוח חירום והיא כעת מורדמת ומונשמת בטיפול נמרץ קורונה. מצבה קשה.

האישה השניה שחלה הדרדרות במצבה, בת 35 בשבוע ה-31 להריונה, הועברה לטיפול בבית החולים בילינסון, עקב חוסר במיטות אשפוז בטיפול נמרץ קורונה בלניאדו. מיד עם הגעתה הוחלט להנשימה עקב מצבה הקשה וליילדה בדחיפות. אמש הסתיים הניתוח הקיסרי אותו עברה. התינוק  במצב יציב מונשם, עבר לפגיית  מרכז  שניידר לרפואת ילדים והיולדת במצב קריטי בטיפול נמרץ קורונה שבמתחם האשפוז התת קרקעי בבילינסון. ליולדת אין מחלות רקע וזה הריונה השביעי. ד"ר איליה קגן, מנהל טיפול נמרץ קורונה בילינסון סיפר כי מצבה של היולדת קשה מאוד ולא יציב. "היא נמצאת בסכנת חיים ממשית ואנחנו נאבקים על חייה".