הבחירות לכנסת ה-24: פרגודים כפולים וקלפיות "הצבע וסע"

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, הציגה בתדרוך עם אמצעי התקשורת את אתגרי קיום הבחירות בתקופת הקורונה, הסבירה כיצד הן תיראנה ומה יהיו השינויים: יוגדל מערך הסדרנים, ימונה סדרן ייעודי לצורך אכיפת ההגבלות ומספר הקלפיות ייגדל

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 28/12/20 13:10 יג בטבת התשפא

הבחירות לכנסת ה-24: פרגודים כפולים וקלפיות "הצבע וסע"
הדמיה לקלפיות "הצבע וסע", צילום: ועדת הבחירות המרכזית

כיצד תיראנה הבחירות לכנסת ה-24 בצל נגיף הקורונה? מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אורלי עדס, פירטה היום (ב'), בתדרוך עם אמצעי התקשורת בנושא התנעת מערכת הבחירות לכנסת ה-24, את האתגרים שבקיום מערכת בחירות בתקופת מגפת הקורונה בנוסף, עדס הציגה את תכניות הוועדה להתאמת הבחירות לאתגרי הקורונה, בין היתר: יוגדל מערך הסדרנים בכל המתחמים, ימונה סדרן ייעודי לצורך אכיפת ההגבלות והקמה של קלפיות "הצבע וסע" - כמו גם קלפיות במלוניות הקורונה ובמחלקות הקורונה בבתי החולים.

"אנו צפויים להעסיק כשבעים אלף עובדים. זה כמו הקמת צבא קטן בתוך מספר שבועות. אנו עושים את זה בפחות מחודשיים. זה אתגר עצום לאור התו הסגול. איך אנו מכשירים אותם? אם בעבר מזכירי ועדות הקלפי נדרשו להגיע ליום הדרכה של חמש שעות, היום ברור שלא ניתן להתקיים במתכונת הזאת. למשל מבצע ספירת הקולות במעטפות כפולות, נוטלים בו חלק 3,500 אנשים סביב השעון במשך 72 שעות, והוא לא יכול להתקיים במתכונת שהתקיים בשנים עברו. גם הגשת הרשימות לא תוכל להתקיים באותה מתכונת".

100 מיליון שקלים תוספת לתקציב ועדת הבחירות

עדס פירטה את הצעדים הנדרשים לשם בחירות בצל מגפת הקורונה: "נתחיל באספקת אמצעי מיגון לכל חברי ועדות הקלפי, כולל מלאי של מסיכות למקרה שבוחרים יגיעו ללא מסיכות, ומחיצות שיחצצו בין הבוחרים לחברי ועדת הקלפי. נספק אמצעי חיטוי לחיטוי עמדות ההצבעה באופן תדיר, וננחה לאוורר את החדרים לאורך כל היום". בנוסף יוצבו שני פרגודים בין קלפי וקלפי. כמה יעלה מהלך כזה? עדס העריכה את העלות הראשונית לרכישת ציוד מיגון נוסף בכ-30 מיליון שקלים.

כשנשאלה בסוף התדריך למה יום הבחירות לא יימשך כמה ימים, השיבה: "יום הבחירות הוא יום שבתון. העלות שלו אדירה. הוא שבתון. אי אפשר לפרוש שבתון על כמה ימים. רוב הקלפיות נמצאות בבתי ספר ובמבני ציבור שנותנים שירותים ביום יום. אי אפשר להשבית את הפעילות בהם למספר ימים. אם נפרוש את ימי הבחירות לכמה ימים נגיע לליל הסדר. מתי נספור את המעטפות הכפולות? כמה ימי בחירות זה כמעט חמש מאות מיליון שקלים ליום בחירות. זאת עלות אדירה". עו"ד עדס העריכה כי בשל הערכות הקורונה יהיה צורך בתוספת של כמאה מיליון שקלים לתקציב ועדת הבחירות לכל המערך.

הבחירות לכנסת ה-23, ארכיון

הבחירות לכנסת ה-23, ארכיוןצילום: פלאש 90

מניעת התקהלויות והוספת קלפיות

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, אמרה כי הקו המנחה צריך להיות הפחתה של ההתקהלויות בקלפי. "התייעצנו עם מומחה לגבי מספר הבוחרים האופטימלי לכל קלפי, כדי להקטין את ההתגודדויות, ואם היום יכולים להיות עד 800 מצביעים רשומים בכל קלפי, אנחנו ננקוט במהלך שבו נפחית את מספר בעלי זכות הבחירה הרשומים בכל קלפי ל-650, מתוך הנחה שיהיה ממוצע של כ-70% הצבעה, יהיו בכל קלפי כ-450 מצביעים", אמרה. לדבריה, "כתוצאה מהמהלך הזה נוסיף כ-1,250 קלפיות. יש 500 קלפיות ששיעור ההצבעה בהן על העל 80%, ולהן ניתן דגש מיוחד, ויכול להיות שנוסיף שם יותר קלפיות. אם נצליח לאתר מספיק מבנים שלא נעשה בהם שימוש בעבר, נפצל אשכולות שהיו בהם יותר משבעה קלפיות".

ויהיה גם מי שיאכוף את התקנות. עדס אמרה כי יוגדל מערך הסדרנים בכל המתחמים, ואף ימונה סדרן ייעודי לצורך שמירת מרחקים ועטית המסכות. "נסמן במדבקות את המרחק של שני מטר בין בוחר לבוחר, ונציב סרטים לסימון התורים. תהיה גם הסברה משמעותית כדי שאנשים יבינו מה מצופה מהם כשהם באים להצביע ונזכה לשיתוף פעולה של הציבור", סיכמה.

"אנו צפויים להעסיק כשבעים אלף עובדים. זה כמו הקמת צבא קטן בתוך מספר שבועות. אנו עושים את זה בפחות מחודשיים. זה אתגר עצום לאור התו הסגול. איך אנו מכשירים אותם? אם בעבר מזכירי ועדות הקלפי נדרשו להגיע ליום הדרכה של חמש שעות, היום ברור שלא ניתן להתקיים במתכונת הזאת. למשל מבצע ספירת הקולות במעטפות כפולות, נוטלים בו חלק 3,500 אנשים סביב השעון במשך 72 שעות, והוא לא יכול להתקיים במתכונת שהתקיים בשנים עברו. גם הגשת הרשימות לא תוכל להתקיים באותה מתכונת", הוסיפה.

מערך קלפיות מיוחד עבור חולי קורונה

עדס אמרה הוועדה תציב קלפיות מיוחדות עבור חולים "נקים מערך קלפיות מיועד אך ורק לחולים. פניתי למנכ"ל קופת חולים כללית, שהביע את הסכמתו לעשות שימוש במבנים של קופ"ח כללית לצורך זה. נציב קלפיות מיוחדות, יהיו עמדות הצבעה של הצבע וסע, מצביעים מחלון המכונית. המטרה שאנשים לא ירדו מהרכב. יצביעו ויחזרו הלאה ללא מגע עם אדם בריא. חברי ועדת הקלפי בעמדות הללו יצוידו באמצעי מיגון נדרשים".

עוד היא פירטה היכן תוצבנה הקלפיות לחולים: "אנו בודקים שאדם שעבר חיסון ועברו חמישה שבועות מאז, נקרא לו לעבוד בקלפיות מיוחדות למבודדים או שנקרא למי שהיה חולה והחלים. יהיו לפחות 250 קלפיות כאלה בישובים שונים. יש כ-720 בתי אבות שבהם יהיו קלפיות מיוחדות אך ורק עבורם. לא יהיה שם איש מלבד הצוות היום יומי שלהם. יהיו גם קלפיות מיוחדות במחלקות קורונה בבתי חולים, ולמבודדים שחוזרים מחו"ל. מי שמונשם או בטיפול נמרץ לא יוכל להצביע. מי שיוכל לקום מהמיטה יוכל לגשת לקלפי במחלקה".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן