מנדלבליט השיב לבג"ץ: הסכם ניגוד העניינים מחייב את נתניהו

היועץ המשפטי לממשלה העביר את תשובתו לבית המשפט העליון, וטען בניגוד לעמדת ראש הממשלה, כי ההסכם מחייב אותו ועליו להימנע ממינויי בכירים. יחד עם זאת הבהיר כי השר לביטחון פנים אמיר אוחנה יכול לעסוק במינויים, והמליץ כי ייעשו בהקדם

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/12/20 14:48 ז בטבת התשפא

מנדלבליט השיב לבג"ץ: הסכם ניגוד העניינים מחייב את נתניהו
מנדלבליט ונתניהו. , צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בתחילת החודש שעבר, העביר היועץ המשפטי לממשלה את הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמצידו טען כי ההסכם לא מחייב אותו והוא לא מתכוון לחתום על כך. מנדלבליט הבהיר היום (ג') בתשובתו לבג"ץ כי המסמך כן מחייב את ראש הממשלה, ועליו להימנע מעיסוק במינויי בכירים במערכת אכיפת החוק, המשפט והתקשורת.

מנדלבליט הבהיר בתשובתו כי "מתן חוות דעת משפטית בנושא ניגוד עניינים של עובד ציבור, ובכלל זאת של שר בממשלה, היא חלק מסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה לחוות דעתו המשפטית, המבהירה את הדין עבור גורמי הרשות המבצעת".

יחד עם זאת הבהיר היועמ"ש, "כי אין מקום לקביעה גורפת כי המגבלות החלות על ראש הממשלה יחולו גם על השר לביטחון הפנים, או על חברי ממשלה אחרים המוגדרים כבעלי זיקה אליו, וזאת אך בשל הזיקה האמורה לראש הממשלה", ובכך התיר לשר אמיר אוחנה לעסוק במינויי בכירים. 

"בכל הנוגע לנושא המינויים הבכירים", הוסיף מנדלבליט ואמר כי, "על הממשלה, ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי לפעול ללא דיחוי להעלאת ההחלטות לאישור מינויים הממתינות להצבעת חברי הממשלה, וכן להוסיף לפעול במהירות הראויה בכל הנוגע לאיוש יתר המשרות הטעונות אישור ממשלה". 

בהמשך טען היועץ המשפטי לממשלה כי אין בפיזור הכנסת והממשלה כדי למנוע את מינויי הבכירים, וביקש מחברי הממשלה למהר עם המינויים: "הסכמות או מחלוקות קואליציוניות אינן עילה להימנעות מהשלמת המינויים הבכירים הטעונים אישור ממשלה".