בג"ץ לנתניהו: נמק למה הסכם ניגוד העניינים לא מחייב אותך

בית המשפט העליון הוציא צו על תנאי נוסף בו הוא דורש מראש הממשלה להסביר הסדר ניגוד העניינים שגיבש היועץ המשפטי לממשלה אינו מחייב אותו. בנוסף נדרש לתת מועד האחרון למינויי הבכירים

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 17/11/20 11:52 א בכסלו התשפא

בג"ץ לנתניהו: נמק למה הסכם ניגוד העניינים לא מחייב אותך
נתניהו ומנדלבליט. , צילום: פלאש 90. יונתן זינדל

בית המשפט העליון מוציא היום (ג') שוב צו על תנאי לראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות העתירה של התנועה לאיכות השלטון. הפעם דורש בית המשפט מנתניהו לנמק  מדוע הוא מתנגד להסדר ניגוד העניינים שגיבש לו היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. לפני שבועיים שלח מנדלבליט לראש הממשלה את חוות דעתו למניעת ניגוד עניינים על רקע ההליך הפלילי המתנהל בעניינו, הכולל גם המלצה כי נתניהו לא יהיה חלק ממינוי הבכירים במשרד המשפטים ובמפכ"ל המשטרה. 

נתניהו סירב לקבל את חוות הדעת של מנדלבליט, מה שנוסף כסעיף בעתירה של התנועה לאיכות השלטון כנגד נתניהו וגנץ כחלק מהדיונים על ההסכם הקואליציוני ביניהם. על פי "כללי ועדת אשר" מוגדר כי במקרים שקיים חשש לניגוד עניינים על השר המומנה לפעול בהתאם לחוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה. כך גם בעניינו של ראש הממשלה המואשם שלושה תיקים, מנדלבליט ייעץ לראש הממשלה כי בשל מצבו הפלילי, קיים לו ניגוד עניינים בעת מינוי בכירים במערכת החוק והמשפט.

בעקבות ניגוד העניינים, בג"ץ גם הורה לנתניהו וגנץ ו לתת לבג"ץ מועד האחרון למינויי הבכירים ולנמק מדוע לא ישלימו עד אליו את כל המינויים שזקוקים לאישור הממשלה. בין המינויים נמצאים כזכור, מנכ"ל למשרד המשפטים, ומפכ"ל, מינוי שמתעכב כבר כשנתיים, מאז סיום הקדנציה של רוני אלשיך. 

כזכור הדברים מגיעים בהמשך לצווים שיצאו כבר בשבוע שעבר מבג"ץ אל נתניהו וגנץ. בג"ץ הוציא צווים על תנאי המחייבים את המדינה להשיב על מספר שאלות בתוך 3 שבועות. כאשר השאלה הגדולה היא מדוע אין לבטל את התיקון לחוק יסוד: הממשלה המאפשר את תפקיד ראש הממשלה החליפי. בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן נקבע כי גנץ ישמש כראש ממשלה חליפי עד מימוש הרוטציה, בנוסף הוחלט כי כדי לבטל זאת נדרש שיריון של 70 ח"כים ולא רוב רגיל. על כל אלו מאיים בג"ץ כי אם לא יינתנו התשובות מדוע הוחלט כך, תוך הזמן שהוקצב, אז בית המשפט עלול לבטל את החלטות ההסכם.