בני גנץ: "ירושלים חייבת להישאר מאוחדת, אבל יהיה מקום לבירה פלשתינית"

ערב ההתפזרות הבלתי נמנעת של הכנסת, בראיון לעיתון סעודי התייחס יו"ר כחול לבן להסדרת ההתיישבות הצעירה וחשף: "עמדתנו היא נגד ההסדרה" |גנץ טען שעוד אפשר להימנע מבחירות, והבהיר: "המפה הפוליטית הישראלית עקפה את נתניהו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/12/20 07:56 ב בטבת התשפא

בני גנץ: "ירושלים חייבת להישאר מאוחדת, אבל יהיה מקום לבירה פלשתינית"
שר הביטחון גנץ, צילום: David Cohen/Flash90

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, התראיין לעיתון הסעודי א-שרק אל-אווסט ("המזרח התיכון") המתפרסם בלונדון, ודיבר בעיקר על יחסי ישראל והפלשתינים וההסכמים העתידיים, אך גם על הנורמליזציה עם מדינות ערב ואפילו הבהיר את עמדתו לגבי הסדרת ההתיישבות הצעירה ומערכת הבחירות הקרובה.

"הפלשתינים רוצים וראויים ליישות בה הם יכולים לחיות באופן עצמאי", אמר גנץ, והבהיר כי ההגדרה של הפלשתינים בעיניי עצמם, זה עניין שלהם: "מדינה או אימפריה, הם קוראים לזה כרצונם. יש להם את הזכות להרגיש עצמאיים ולהיות בעלי דעה, ושכל הנושאים ייפתרו. עלינו לדבר בשפה חדשה ומודרנית על הדרכים לפתור את הבעיות, ולא להיצמד לשיח המסורתי שהיה. אנחנו מצידנו רוצים להיפרד מהם, ואנחנו רוצים ערבויות לביטחוננו. אם נסכים בענייני ביטחון, הפתרון הפוליטי יבוא בקלות. ואז נצטרך למצוא לא רק פתרונות לבעיות, אלא גם לשתף פעולה עמוקה בכלכלה, מדע וטכנולוגיה, חינוך והכל. זו הזדמנות היסטורית".

יו"ר כחול לבן נשאל לגבי עיר בירה לאותה ישות פלשתינית, כאשר הפלשתינים מעוניינים שירושלים תהיה בירתם, על כך ענה גנץ: "ירושלים חייבת להישאר מאוחדת. אבל יהיה מקום לבירה פלשתינית. זו עיר מרווחת מאוד, עם מקומות קדושים לכולם".

שר הביטחון הסכים שאפשר לפתור כל בעיה ביחסי ישראל והפלשתינים, אך הבהיר כי "רק אחרי הסדר ביטחוני". ביחס לשאלת הגבולות ולתכנית טראמפ שכוללת סיפוח של 30 אחוזים מיהודה ושומרון, הבהיר ראש הממשלה החליפי: "אנו זקוקים לבקעת הירדן לביטחון", והפתיע כשהוסיף שישראל לא תתעקש על סיפוח 30 אחוזים, "ניתן לצמצם מאוד את התחום הזה", אמר גנץ. 

גנץ פנה למראיין ואמר, "אתה יודע שהתנגדנו לתוכנית הסיפוח מההתחלה, לפני שהועלתה דרישת איחוד האמירויות ולפני שנתניהו הסכים להקפאה. עמדתנו היא נגד ההסדרה בחוק של המאחזים הלא מתוכננים (ההתיישבות הצעירה, י"א). אנו רוצים שלישות הפלשתינית תהיה אפשרות להתרחבות גיאוגרפית מתאימה, שתביא אותה לקיים חיים נוחים ללא הפרעות". 

"מה שאנחנו מבקשים בעקביות זה ביטחון", הבהיר שר הביטחון, והוסיף כי "אנו זקוקים למחסומים אסטרטגיים אמיתיים לביטחון. כמובן, אפשר לדבר על החלפת קרקעות, אם כי אני לא רואה איך ואיפה. אנו מבהירים שגבולות 1967 לא יחזרו. אבל תמיד יש אפשרות למצוא פשרות. הדבר החשוב הוא לשמור על הנתיב לשלום - בחיים. ואין להשאיר את הנושא הפלשתיני במצב הנוכחי".

משבח את נתניהו על הסכמי השלום - אך מאשים אותו בהליכה לבחירות

יו"ר כחול לבן הבהיר למראיינו כי הוא לא מסכים עם נתניהו בדברים רבים, אך יחד עם זאת, הוא בטוח כי את הסכמי הנורמליזציה עם מדינות ערב נתניהו עושה "מתוך אמונתו בדרך זו להשגת שלום. זה עשוי לשרת אותו בתיק המשפט, אך זה לא הבסיס", אמר גנץ והוסיף כי "אני משבח אותו על הופעתו, ואני מקווה שהמעגל יתרחב ויכלול את כל מדינות ערב ויכלול את הפלסטינים. אני בטוח שמסלול השלום הנוכחי עם מדינות ערב ישרת גם את הסדר הנושא הפלשתיני".

הרמטכ"ל לשעבר חשף כי המשימה הראשונה בשירותו הצבאי הייתה לשמור על האוטו של נשיא מצרים אנואר סאדאת, כשביקר בישראל ב-1977. גנץ שיתף כי "השתתפתי בכל מלחמות ישראל ואני יודע ומכיר את הצרה הזאת בשביל כולם, לפלשתינים, לסורים, הלבנונים, המצרים והישראלים. איבדתי חברים וקרובים. דם כבד זרם לנגד עיניי. והאמין לי, הגנרלים בצבא הם שראו וטעמו את זוועות המלחמה שרוצים ביותר שלום. בין הגנרלים שלנו אני יכול לומר בביטחון שאני הכי רודף אחר שלום".

נתניהו וגנץ

נתניהו וגנץצילום: אורן בן חקון, פלאש 90

לשאלה האם ישראל הולכת לבחירות מוקדמות, ענה גנץ: "כן, נראה. כל עוד נתניהו אינו שקוף, ומסרב לממש את ההתחייבות שהוא התחייב, ואת ההסכמים שעל בסיסם הקמנו את הממשלה הזו, הדרך היחידה שלפנינו תהיה בחירות". יו"ר כחול לבן הוסיף ואמר כי "אנחנו לא רוצים ללכת לבחירות, לא רק בגלל התוצאות הרעות הצפויות. אלא בגלל שאנחנו מאמינים שזה לא נכון להטיל את נטל הבחירות הרביעיות על הציבור. הבעיה היא בנתניהו".

למרות זאת, וימים ספורים לפני התפזרותה האפשרית של הכנסת, גנץ מבהיר כי ישנה דרך להגיע לפשרה "אם נתניהו יקרא היטב את המפה הוא יגלה שכיוון לבחירות הוא מכה אנושה עבורו. הוא לא ישוב כראש ממשלה. המפה הפוליטית הישראלית עקפה את נתניהו".