בג"ץ "כשר בשבת" בדרך להחלטה

שופטי בג"צ מבקשים הבהרות מהרבנות לגבי מתן כשרות לעסקים הפתוחים בשבת ללא חילול שבת, והורו להם להשיב על מספר שאלות עד אמצע ינואר הקרוב. האם יפעלו בקרוב מסעדות כשרות בשבת?

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 16/11/20 13:08 כט בחשון התשפא

בג"ץ "כשר בשבת" בדרך להחלטה
משגיח במסעדה. למצולמים אין כל קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. Johanna Geron

בית המשפט העליון פרסם את החלטתו לאחר הדיון בבג״צ בעתירת בעלי מסעדת "באב אל ימן" בירושלים, הכשרה ופתוחה בשבת, כנגד הרבנות המסרבת להעניק למסעדה תעודת כשרות בשל היותה פתוחה בשבת, גם כשאינה מחללת שבת בפועל.

במהלך הדיון תמהו השופטים על גישתה של הרבנות לפסול מראש וללא תנאים מקדימים או בחינת הנושא, מתן תעודה למסעדה, שמיוצגת על ידי עו״ד אלעד לוביץ׳ מתנועת נאמני תורה ועבודה. בעקבות זאת החליטו השופטים כי על מועצת הרבנות הראשית לישראל, המועצה הדתית ירושלים, הרב הראשי האשכנזי לירושלים, והרב הראשי הספרדי לירושלים, לענות לשאלות מהותיות הנוגעות בסירוב הרבנות להעניק למסעדה תעודת כשרות.

השאלות להן מתבקשות תשובות נציגי הרבנות:

1. האם בהתחשב במונופול שניתן לה על-פי חוק לספק שירות זה יכולה הרבנות הראשית לשלול א-פריורית את האפשרות לנהל מסעדה פתוחה בשבת, להבדיל מקביעת סטנדרטים וכללים מחמירים בנושא.

2. מה המשקל שניתן לתת לחשש שמפעילי המסעדה יפרו את הנחיות הרבנות הראשית, והאם זה יכול לשמש טעם לשלילה גורפת של האפשרות לפתוח מסעדה בשבת תחת השגחה.

3. האם ניתן להניח מראש שלא יימצאו משגיחי כשרות שיהיו נכונים לערוך ביקורת בשבת במסעדה.

4. האם לשיטת הרבנות הראשית ניתן לפתוח מסעדות בשבת למצער על מנת לקיים אירועים עם מספר נקוב של מוזמנים (כפי שנעשה כיום באולמות אירועים הפועלים בשבת עם שירות קייטרינג).

5. האם נשקלה האפשרות של התנאת מתן השירות בהזמנה ותשלום מראש או לאחר השבת בלבד?

6. האם קיימת נכונות לערוך "פיילוט" בנושא.

השאלות של שופטי בג"ץ לרבנות

השאלות של שופטי בג"ץ לרבנותצילום: צילום מסך

המשיבים התבקשו לעדכן בתשובותיהם עד התאריך 15.1.2021

תני פרנק ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה: "החלטת השופטים לבקש הבהרות מהרבנות מתבקשת. בדיון בבית המשפט העליון התברר כי הקיבעון של הרבנות בנוגע לאי מתן תעודת כשרות לעסק שפתוח כמו בית מלון בשבת ולא מחלל שבת אינו הגיוני, וכי הסירוב הבסיסי לאפשר זאת אינו מחזיק מים".

"כפי שציין בדיון השופט עמית", המשיך פרנק, "יש כאן חשש לאי מתן שירות על ידי גוף ממשלתי לציבור דתי ומסורתי רחב שהאפשרות לקיים אירועים משפחתיים וקהילתיים בשבת נמנעת ממנו בשל החמרה מיותרת. אנו בטוחים כי גם ברבנות לא מעוניינים לחזור לבית המשפט ובמקום זאת להציע תנאים למתן כשרות בשבת לעסקים המעוניינים בכך ולסייע הן לעסקים עצמם החווים בימים אלה משבר כלכלי חסר תקדים והן לציבור שומרי הכשרות בישראל".