נתוני הקצונה של הציונות הדתית: יותר ג'ובניקים, פחות חי"ר

בעקבות סיום קורס קצינים בשבוע שעבר, מחקר חדש של 'נאמני תורה ועבודה' מגלה את מגמות הציונות הדתית בבה"ד 1, לפיהן יותר משליש מקציני החי"ר הם בוגרי המגזר. נתונים נוספים מראים עלייה באחוז הקצינות והקצינים הקרביים שאינם חי"ר | כל הנתונים בכתבה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 10/11/20 08:27 כג בחשון התשפא

נתוני הקצונה של הציונות הדתית: יותר ג'ובניקים, פחות חי"ר
תמונת ארכיון בה"ד 1, צילום: דובר צה"ל

לרגל סיום קורס קצינים האחרון, מפרסמת תנועת 'נאמני תורה ועבודה' מחקר חדש, ובו פילוח נתוני הקצונה של בוגרי ובוגרות החינוך הממלכתי דתי, לפי חלוקה של המקצועות הצבאיים השונים: חי"ר, קרבי שאינו חי"ר וקצונה ביחידות לא קרביות.

תוך 25 שנה, למעלה משליש מקציני החי"ר - דתיים
על פי המחקר שנערך על ידי אריאל פינקלשטיין, בשנת 1990 רק 2.5 אחוזים ממסיימי קורס קציני חי"ר היו בוגרי החינוך הממלכתי-דתי, כאשר בשנת 2015 הגיע שיעור זה ל-37.6 אחוזים, עלייה של פי 15 תוך 25 שנים. בשנת 2018 נרשמה ירידה קלה ל-34.8 אחוזים. כמו כן, שיעור הגברים בוגרי החינוך הממלכתי-דתי מבין מסיימי קורס קציני חי"ר בעשור האחרון למעשה כפול משיעור הגברים בוגרי החינוך הממלכתי-דתי בקרב כלל המתגייסים, שעמד בשנים 2011­-2018 על 17%-18%.

יותר ג'ובניקים ושיריונרים, פחות חי"רניקים
יחד עם הירידה הקלה באחוז הקצינים ביחידות החי"ר, נרשמת עלייה בשיעור בוגרי החינוך הממלכתי-דתי מבין מסיימי קורס קצינים בחילות קרביים שאינם חי"ר, כמו שיריון, תותחנים והנדסה קרבית,  וכן ביחידות לא קרביות. שיעור מסיימי קורס קצינים המשרתים בשירות קרבי שאינו חי"ר עלה מ-17.3 אחוזים בשנת 2015, ל-21.3 אחוזים בשנת 2018. שיעור בוגרי החינוך הממלכתי-דתי המשרתים ביחידות לא-קרביות עלה מ-13.5 אחוזים בשנת 2014 ל-15.6 בשנת 2018. דבר שיכול להצביע על מגמת הכניסה של בני ובנות הציונות הדתית ביחידות הסייבר, המודיעין והחינוך. 

הטובות לקצונה
לא רק עליה בשיעור מסיימי קורס קצינים גברים, גם בקרב הבנות ניתן לראות כי שיעור הקצינות בוגרות החינוך הממלכתי-דתי מבין כלל הקצינות מצוי בעלייה בין השנים 2017-2014, מ-9 אחוזים ל-12.5 אחוזים מהקצינות בשנת 2017. 

אריאל פינקלשטיין, שחיבר את המחקר, סבור כי "העלייה המשמעותית בשיעור הגברים בוגרי החינוך הממלכתי-דתי המשמשים כקציני חי"ר בשלושת העשורים האחרונים מצביעה על מהפכה של ממש במאפייני הגיוס של בוגרי החינוך הממלכתי-דתי שניתן לשער שקשורה בהקמת המכינות הקדם צבאיות". 
לגבי העלייה באחוז הקצינים הקרביים שאינם חי"ר והקצינים שאינם קרביים מבוגרי הציונות הדתית "מלמדים על תחילתו של תהליך משמעותי במסגרתו ישנה השתלבות של דתיים ביחידות שנתפסו בעבר כפחות מתאימות לציבור הדתי-לאומי". לדעת פינקלשטיין, "סביר להניח שתהליכים אלו מושפעים מחיזוק ההבנה בציבור הדתי-לאומי של חשיבות מקצועות הסייבר והמטה על המערכה הצבאית בעידן החדש".