בשיא המגפה: מקווה לנשים חולות קורונה פועל ללא אישור משרד הבריאות

בימים אלה פועל בירושלים, ללא אישור של אף גורם ממשלתי, מקווה טהרה לנשים חולות קורונה. למרות זאת, בפיקוד העורף עוזרים לנשים ממלוניות הקורונה להגיע למקווה. דובר צה"ל: "במקווה המדובר קיימת הפרדה מלאה בין המקום בו טובלות חולות הקורונה למקום בו טובלות יתר הנשים"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/09/20 13:06 כח באלול התשפ

בשיא המגפה: מקווה לנשים חולות קורונה פועל ללא אישור משרד הבריאות
מקווה. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בשכונת בית וגן בירושלים, פועל בימים אלו מקווה טהרה לנשים חולות קורונה. במקווה קיים בור לנשים בבידוד ובור לנשים חולות בקורונה. בלנית המקווה מספרת כי נשים שמראות תסמינים, נשים הנמצאות בבידוד ונשים שלא ביצעו בדיקת קורונה - מגיעות גם הן לטבול במקום. הנשים החולות, לדבריה, טובלות בבור המיועד לחולות קורונה.

טבילה בימי קורונה | האם אמבטיה יכולה להחליף מקווה?

לדברי הבלנית, לא קיים אישור רשמי, אך פיקוד העורף שולח למקווה נשים ממלוניות הקורונה. "פיקוד העורף היה אצלנו והוא עצמו מוציא נשים ממלוניות הקורונה ומביא אותן אלינו. אין אישור רשום באיזשהו משרד ממשלתי אבל זה מה שעושים. אתה יודע, להוציא אישורים כאלה באזור שלנו זה בלתי אפשרי". 

"אשה בעלת תסמינים, אשה שאינה מרגישה טוב, או אשה שלא עברה בדיקת קורונה - תכנס ראשונה", מבהירה הבלנית, אך "מי שנמצאה חיובית לקורונה נכנסת לבור הזה בלי הרבה חשבון כי כולן באותו מצב, כמו במלוניות". 

לטענת הבלנית המקווה פתוח גם לנשים חולות המגיעות מביתן. "אשה שמגיעה מביתה לא אמורה להיפגש עם נשים אחרות למעט הבלנית או נשים הנמצאות במצב כמו שלה. למקווה קיימת כניסה נפרדת מהמקווה הרגיל והמקום ריק ומיוחד לדבר הזה, זה לא מקווה רגיל. לא מסתובבות שם נשים ללא קורונה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מלונית "בית וגן" ככל המלוניות המאכלסות חולי קורונה, הינה מתקן הבראה הנותן מענה חלופי לאשפוז. צוות המלון יחד עם צוות פיקוד העורף עושים כל שביכולתם על מנת לסייע ולספק את כלל הצרכים של השוהים במלוניות ההחלמה, ובכלל זה מאפשרים לנשים המעוניינות בכך לקיים מצווה ולטבול במקווה".

בתגובת דובר צה"ל לא ניתנה התייחסות לכך שפעילות המקווה לא קיבלה אישור מאף גורם רשמי: "היציאה מהמלונית למקווה מבוצעת באופן המאפשר שמירת צניעותן של הנשים ובצורה בטיחותית על ידי ארגון "עזר מציון", תוך שמירה קפדנית על בריאות הציבור. במקווה המדובר קיימת הפרדה מלאה בין המקום בו טובלות חולות הקורונה למקום בו טובלות יתר הנשים".

פנינו לקבלת תגובה ממשרד הבריאות והמשרד לשירותי דת, אך עד פרסום הכתבה לא נמסרה תגובה.

הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון 'עתים', אמר בתגובה לפרסום כי "עלינו להתאחד על מנת למנוע את המשך התחלואה ולהגן על חיי אדם. לאישה חולת קורונה אין היתר לסכן חיים - לא של בן-זוגה ולא אנשים נוספים ולכן אין לצאת מהבית אלא לדחות את הטבילה עד לאחר שתבריא.
הטבילה היא אחת המצוות החשובות שבמסורת שלנו, ולצד מסירות הנפש של הנשים בימים אלו להמשיך לקיימה, על הגורמים האחראים לעשות מעל ומעבר על מנת לא להציב אותן בחשש ובסכנה להידבקות. יש לפעול לאלתר להפסיק את ההתנהלות הזו".