פומפאו: "ארה"ב מחויבת לשמור על היתרון הביטחוני של ישראל"

הבוקר נחת שר החוץ האמריקני וערך פגישה עם ראש הממשלה נתניהו לאחריה נשאו השניים הצהרה משותפת. פומפאו הודה כי עסקה מול האיחוד קיימת אבל הבטיח לשמור על האינטרס הביטחוני של ישראל. נתניהו: "אין לי ספק שכך יהיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/08/20 12:07 ד באלול התשפ

פומפאו: "ארה"ב מחויבת לשמור על היתרון הביטחוני של ישראל"
נתניהו עם פומפאו, צילום: קובי גדעון/לע״מ

מזכיר המדינה ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו נחת הבוקר (ב') בישראל. בשעה זו נפגש המזכיר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהמשך היום ייפגש עם שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי וראש המוסד יוסי כהן. במהלך ביקורו, ידון פומפאו עם הגורמים השונים סביב ההשלכות על הסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות, וכן על מערכת היחסים עם איראן ועם סין. לאחר ביקורו צפוי פומפאו לעשות ביקור דומה גם באיחוד האמירויות.

צפו בהצהרת ראש הממשלה והמזכיר בעת פגישתם:

לאחר פגישת נתניהו ופומפאו השניים יצאו לתת הצהרה משותפת בעקבות השיחות ביניהם, בתחילה הודה נתניהו על מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית ועל הסכם השלום. נתניהו התייחס לעסקה שתתכן עם איוחוד האמירוויות ואמר כי ההסכם עם האמירויות "לא כולל הסכמה ישראלית לשום עסקת נשק. אולי יש עסקה שנשקלת אבל התנגדותי לא השתנתה". נתניהו מיהר לרכך את הביקורת ואמר: "עם זאת שר החוץ פומפאו הבהיר לי שארה"ב מחויבת להבטיח את היתרון האיכותי שלנו ואין לי ספק שכך יהיה".

פומפאו התייחס לאפשרות של העסקה וטען כי העסקה היא דאגה גם לבטחונה של האימרויות מול איראן, אך התחייב כי הדבר לא יפגע ביתרונה הביטחוני של ישראל באזור. "ארה"ב מחויבת חוקית לשימור היתרון האיכותי של ישראל ואנחנו נעמוד בזה. סיפקנו בעבר ציוד צבאי לאמירויות, ואנחנו בוחנים את האפשרויות כעת לספק להם ציוד צבאי שנחוץ כדי להתגונן בפני איראן" אמר המזכיר. "נעשה זאת תוך שימור המחויבות לישראל ואני בטוח ששתי המטרות יכולות להיות מושגות‎".

צילום: קובי גדעון/לע״מ

אמש ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמר כי ההסכם לנרמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות מעלה את הסיכוי למכירת מטוסי F-35 לאמירויות. "הנושא נמצא תחת בחינה", אמר קושנר. יועצו של טראמפ ביקש להרגיע מראש את הדאגות של גורמים בישראל והצהיר כי, "נוודא שאין פגיעה ביתרון האיכותי של ישראל ונעשה הכל לפי הנוהלים. משרד החוץ והצבא בוחנים את הנושא הזה. איחוד האמירויות היא שותפה צבאית טובה שלנו ולכן אנחנו חושבים שיש סיכוי שזה יקרה בעקבות ההסכם".

 כזכור, לפני שבוע וחצי הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו, על הסכם שלום היסטורי בין ישראל ואיחוד האמירויות. אלא שרבים תהו מה יהיה המחיר של השיג זה, כאשר נתניהו התעקש להעביר את המסר כי מדובר בהסכם של "שלום תמורת שלום" וללא מחירים. אלא שלאחר זמן קצר נחשף כי באיחוד הסכימו להסכם השלום בעד שארצות הברית תקיים עמה עסקת נשק בת עשרות מיליארדי דולרים. העסקה כוללת בין היתר מטוסי F-35. על נסיונות ההכחשה של נתניהו בנושא, הנשיא טראמפ אישר כי העסקה עומדת על הפרק. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן