משרד הבריאות גיבש מתווה לכניסת תיירים ממדינות ירוקות

כניסת ישראלים ממדינות 'אדומות' – רק לאחר בידוד. יושבת הראש שאשא-ביטון טענה כי על המדינה לייצר פתרון כולל לענף - ולא לעסוק בפתרונות מקומיים לקבוצות כאלו או אחרות

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/08/20 14:19 יד באב התשפ

משרד הבריאות גיבש מתווה לכניסת תיירים ממדינות ירוקות
רק שניים מתוך אלף עולים התגלו כנשאי קורונה, צילום: פלאש 90

לקבינט הקורונה יוגש בקרוב, מתווה משרד הבריאות לכניסת תיירים ממדינות ירוקות, וליציאת ישראליים לחו"ל. כך נחשף היום (ג') בוועדת הקורונה בכנסת. לדברי יו"ר הוועדה, חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון, "צריך לזכור שלא מדובר רק על נתב"ג והעובדים בו אלא יש כאן הרבה מאוד מעגלים של אנשים שמתפרנסים מהעולם הזה ועלינו לדאוג לפרנסתם. אנחנו כאן כדי לראות איך אנחנו מקדמים את זה במיוחד לנוכח הפעולות האחרונות שננקטו בממשלה. צריך לייצר פתרון כולל לענף ולא לעסוק בפתרונות מקומיים לקבוצות כאלו או אחרת. שיהיה דין אחד לכולם".

המתווה לפתיחת הענף גובש בהתייעצות עם ארגון הבטיחות התעופתי האירופי ומינהל התעופה האמריקאי - ובלי הבחנה בין מדינות אדומות לירוקות. ההמלצה המקצועית כרגע היא על עריכת בדיקות 72 שעות לפני ההגעה לנתב"ג. 

חברת הכנסת איילת שקד טענה כי יש להכין מתווה מסודר לפתיחה לש נמלי התעופה. "מעבדה בנתב"ג עם המתנה בת שלוש שעות לתוצאות, ובמקרה של סיכון על התייר להיכנס על חשבונו לבידוד. העולם מתרגל לעשות עסקים בצל הקורונה, כי זום אינו תחליף לפגישות פנים אל פנים, והמציאות הנוכחית פוגעת בכלכלתנו. אפשר לצמצם סיכונים, ולהפעיל מעבדה פרטית בנתב"ג". 

איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, השיב כי "מצב התחלואה בישראל מהגבוהים בעולם ביחס למספר התושבים, והיא מוגדרת "מדינה אדומה". לכן רוב מדינות העולם לא מכניסות ישראלים. מתווה התעופה שגובש יובא בימים הקרובים לקבינט הקורונה, והוא יאפשר לישראלים לצאת לכעשר מדינות ירוקות, כמובן בצורה הדדית. ישראלים שיצאו למדינות אלו ויחזרו –לא יהיו חייבים בבידוד. 

מתוך אלף עולים חדשים - רק שניים נשאי קורונה

"מצב התחלואה שלנו הוא פי עשרה מהסף של מדינה 'ירוקה'". כך אמר ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, "איננו ממציאים הגדרות לישראל, אך בגלל הגדרות האיחוד האירופי איננו יכולים להיכנס למדינות האיחוד. אנו מגבשים מתווה לכניסת תיירים לישראל ממדינות ירוקות, ובקבינט הקורונה הקרוב יוצג מתווה לנסיעת ישראלים. כניסת ישראלים ממדינות אדומות לישראל – היא רק לאחר 14 יום בידוד". לדבריו של שלמון, המשרד עדיין מתלבט בהפעלת מעבדה בנתב"ג, כיוון שבדיקות לא מחליפות באופן מלא את הצורך בבידוד.

לגבי הטיסות של ישראלים רבים לאומן אומר שלמון "כי באירוע של 30 אלף איש ברחוב וחצי, אין דרך לשמור כללים, וזו גם עמדת ממשלת אוקראינה, אך גם שם יש אינטרסים כלכליים. 15 אלף הסטודנטים ותלמידי הישיבות שאושרו להיכנס לישראל הותנו בתנאי בידוד עד 6 אנשים בקפסולה סגורה - ו12 פקחים יוודאו את יישומו". 
 
לדברי אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, "מתחילת המשבר הבאנו למעלה מאלף עולים חדשים, כי מדינת ישראל החליטה שזה חשוב - ובין אלף אלו התגלו שני נשאים. ללא ניהול סיכונים, ימותו יותר אנשים. יש מעבדות בכל נמלי התעופה המובלים בעולם – ודווקא בנתב"ג זה מתעכב בגלל ויכוחים פוליטיים".