שקד מגיבה להחלטת הסיעות החרדיות לא לתמוך בפסקת ההתגברות: "אצל החרדים יש דיבורים לחוד ומעשים לחוד"

חברת הכנסת איילת שקד מסבירה לחדשות כיפה כי התאכזבה מהחלטת הסיעות החרדיות לא לתמוך בהצעת החוק שלה, ומסבירה מדוע ח"כי ימינה לא מגיעים להפגנות ברחבי הארץ: "חלקם הם שמאל מאוד קיצוני, שלנו אין בהם חלק"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 02/08/20 16:36 יב באב התשפ

שקד מגיבה להחלטת הסיעות החרדיות לא לתמוך בפסקת ההתגברות: "אצל החרדים יש דיבורים לחוד ומעשים לחוד"
איילת שקד, צילום: כיפה

לאחר שהשותפות הקואליציוניות, ש"ס, יהדות התורה ודרך ארץ, החליטו שהם לא יתמכו בפסקת ההתגברות, חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) מסבירה כי התאכזבה מההחלטה של החרדים: "ציפיתי שהם יתמכו לפחות בקריאה טרומית" ותוקפת את ההצעה את פסקת ההתגברות האלטרנטיבית שלו: "הטיעון שלו מביך". 

ש"ס יהדות התורה ודרך ארץ הודיעו שהם לא יתמכו בפסקת ההתגברות וחסמו לך את הדרך. אפשר להספיד את ההצעה?

"בפוליטיקה הכל יכול להשתנות, בטח עד יום רביעי. את ההצעה הזו העלתי מלכתחילה כי החרדים הודיעו פומבית שהם יעלו אותה בעצמם, ואחרי שיחה של גפני עם ניסנקורן הם חזרו בהם. ציפיתי מהם לתמוך לפחות בקריאה טרומית, כי גם עניין התודעה משמעותי בעניין הזה. פסקת ההתגברות היא דבר מאוד משמעותי שמצריך דיון, אבל עצם העברה הטרומית של החוק הזה, זה כבר הישג. אבל, לצערי, אצל החרדים זה דיבורים לחוד ומעשים לחוד". 

יכול להיות שהם מראים לכם תמרור עצור לכל ההטרלות שימינה ניסתה לייצר בשבועות האחרונים? 

"אני כופרת במושג הטרלות. אנחנו אופוזיציה, התפקיד שלנו זה לפחות לעלות להצבעה חוקים שאנחנו חושבים שהם חשובים, כך אנחנו דוחפים את הקואליציה למקומות כאלה ואחרים. לדוגמה: בנט כבר ארבעה חודשים מציג תכנית ומנסה לדחוף את הממשלה, ואחרי ארבעה חודשים הם התעוררו והחליטו לאמץ אותה. זה התפקיד שלנו, ליישם את האידאולוגיה שלנו ואת מה שאנחנו מאמינים בו גם אם אנחנו יודעים שזה לא יעבור כי אנחנו אופוזיציה". 

את חושבת שהליכוד יצביעו בעד כמו שהכריזו או יעדרו מהמליאה?

"אני לא יודעת, אני כבר שמעתי הרבה מאוד תירוצים כאלה ואחרים מכל מיני חברי כנסת שם, אני מניחה שביום רביעי הם יקבלו את ההחלטה". 

ח"כ קרעי טוען שדווקא בפסקת ההתגברות שאת הצעת יש יותר כוח לשופטים, לעומת פסקת ההתגברות שלו שמבקשת רוב של 15 שופטים לפסילת חוק, ולא רק 8 שופטים כמו בהצעה שלך

"הטיעון שלו מביך ואני מובכת בשבילו. נכון להיום בית המשפט מבטל חוקים ברוב רגיל, בלי שום הגבלה. פסקת ההתגברות לפחות יוצרת דיאולוג ושיח בין הכנסת לממשלה, שהמילה האחרונה היא של הכנסת. בחוק יסוד השפיטה שהגשתי יש מגבלה על הרוב הנדרש לביטול חוקים על ידי השופטים, אם רוצים להתווכח על זה -אין בעיה, בואו נעביר אותו בקריאה טרומית ואז ניכנס לפרטים. אין אף חוק שעובר מקריאה טרומית לקריאה שלישית באותו נוסח, תמיד עושים שינויים. מעבר לכך ההצעה שלו, שכל השופטים בפה אחד יצביעו לביטול חוק, היא לא ראלית". 

אתם יוצאים נגד התנהלות הממשלה במשבר הקורונה, למה לא השתתפתם בהפגנות?

"אנחנו אופוזיציה עניינית וחושבים שהממשלה התרשלה בניהול משבר הקורונה, גם בפן הבריאותי וגם בפן הכלכלי. היא לא הקימה מערך אפידמיולוגי כמו שצריך ולא הכינו בדיקות וחקירות בזמן שהיה צריך. היא עושה מעשים מופקרים מבחינה כלכלית, מפזרת כספים איפה שלא צריך. כל מתווה החל"ת הוא מתווה מסוכן שמעודד אנשים לא לעבוד במקום לשלם למעסיקים באופן ישיר. בהפגנות יש חלק שבאים לזעוק זעקה אמתית של עצמאיים שעולמם חרב עליהם ופרנסתם וכבודם קרסו. יחד עם זאת חלקם הם שמאל מאוד קיצוני, שלנו אין בהם חלק. את העבודה שלנו אנחנו עושים בצורה פרלמנטרית מהכנסת. אנחנו לא מזדהים עם ההפגנות ולא לוקחים בהם חלק, יחד עם זאת זו מדינה דמוקרטית וזכותם של האנשים להפגין אבל צריך לעשות את זה על פי כללי הריחוק החברתי ועם מסיכות".  

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן