שרנסקי נגד בנט: דיקטטור במשרד התפוצות

התכנית החדשה של משרד התפוצות מרגיזה את אנשי הסוכנות היהודית שנותרו מחוצה לה. במכתב ששלחו לראש הממשלה הם הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם התכנית לחיזוק ערכי המשפחה בקהילות היהודיות בחו"ל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 10/08/15 10:51 כה באב התשעה

שרנסקי נגד בנט: דיקטטור במשרד התפוצות
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ראשי הסוכנות היהודית תקפו בחריפות את משרד התפוצות והעומד בראשו, נפתלי בנט. במכתב שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעו כי אינם שותפים עוד ביוזמה לחיזוק הקשר בין ישראל ליהודי התפוצות של משרד התפוצות בראשותו של בנט, כך דווח ב'הארץ'.

הסיבה לכעס היא תכניתו החדשה של משרד התפוצות, שמבקשת לטפל ב"שחיקה מתמשכת של הזהות היהודית בקרב יהודים בקהילות שונות ברחבי העולם". על פי מסמך פנימי של משרד התפוצות, שחיקה זו מתאפיינת בעיקר ב"התערערות היסודות היהודיים של התא המשפחתי" בקרב יהודים, וכן ב"עלייה משמעותית בשיח הביקורתי כלפי ישראל", בעיקר מצד הדור הצעיר.

לפני כשלושה חודשים הוקמה חברת "יוזמת עתיד העם היהודי", שבאופן מזורז וחריג קיבלה אישור לנהל בפועל את התוכנית. תקציב התוכנית עומד על 190 מיליון שקלים מטעם הממשלה, ו-370 מיליון שקלים נוספים שהחברה אמורה לגייס באמצעות ארגונים יהודיים ופילנתרופים שונים. גורמים המתנגדים לתוכנית טענו כי מדובר ב"שלטון יחיד של אנשי 'הבית היהודי' על דגשי הפעילות ועל הוצאת הכספים", כמו גם מ"הפיכת הקשר המורכב עם התפוצות לנחלה פוליטית". מנגד אמרו במשרד התפוצות כי התוכנית היא "מענה אסטרטגי לאתגר ההתרחקות של צעירי העם היהודי מזהותם היהודית וממדינת ישראל".

ב-2013-2014 גיבשו משרד ראש הממשלה, הסוכנות היהודית וגורמים נוספים תוכנית לחיזוק הקשר בין ישראל ליהודים בעולם, ואולם בחודשים האחרונים, ובמיוחד מאז הקמת הממשלה החדשה, נדחקו שני הגורמים הראשונים מפיקוח על היוזמה או ממעורבות בה. בדיון שהתקיים לפני כחודש, אישר מנכ"ל משרד התפוצות ואיש אמונו של בנט, דביר כהנא, את ההתקשרות עם החברה החדשה, שתקבל לידיה את הניהול בפועל של התוכנית מה שהפך לצנינים בעיני אנשי הסוכנות.

במכתב שנשלח לפני ארבעה ימים לראש הממשלה נתניהו, כתבו יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, ויו"ר חבר הנאמנים של הארגון, צ'ארלס רטנר, כי "אנו חשים חובה להודיע לך כי איננו יכולים להמשיך ולהשתתף ביוזמה, כפי שהיא מגובשת כעת".

בין השאר, מציינים השניים כי התוכנית נועדה לשמש כ"שותפות לדיאלוג אסטרטגי ופעולה בין קהילות יהודיות ברחבי העולם לבין מדינת ישראל". ואולם, לדבריהם הכיוון והאופן בו מתנהלת כעת התוכנית עומדים בסתירה גם לרוח היוזמה עצמה וגם להחלטת הממשלה מיוני 2014. כך, כותבים שרנסקי ורטנר, "נפסק כל דיאלוג משמעותי עם הקהילה היהודית המאורגנת. במקום זאת, היוזמה הפכה למסגרת מימון עבור תוכניות, המנוהלת על ידי משרד ממשלתי יחיד". בהפסקת הדיאלוג מתייחסים השניים לא רק לסוכנות, אלא גם ל"פדרציות היהודיות של צפון אמריקה", קרן היסוד וההסתדרות הציונית העולמית.

לטענת המתנגדים לתכנית או יותר מדויק לשליטת הבית היהודי בה, נושאי "התערערות היסודות היהודיים של התא המשפחתי" ו"השיח הביקורתי כלפי ישראל" בהם עוסקת התכנית, בעייתיים. לטענתם יש בדברים אלו ריח של התנשאות שתביא להתנגשות עם הקהילות היהודיות בחו"ל.

עוד כותבים ראשי הסוכנות כי "בתנאים אלה, אנו מצטערים להודיע לך כי עד אשר התוכנית תחזור לעקרונותיה המקוריים ולכיוון הפעולה שלה, איננו רואים אותה עוד כיוזמה משותפת בין ממשלת ישראל ליהדות העולם, ועל כן איננו רואים עצמו חלק ממנה".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי המכתב של ראשי הסוכנות התקבל ו"הנושא בטיפול". ממשרד התפוצות לא נמסרה תגובה.

יש לכם מידע מעניין? רוצים לשתף אותנו במשהו? סמסו לוואטסאפ האדום: 052-6071574