נגד הרבנות הצבאית, בעד "תורת המלך": עמדותיו של הרב יעקב יוסף ז"ל

הרב יעקב יוסף ז"ל, שנפטר בסוף השבוע האחרון, הותיר אחריו לא מעט עמדות הלכתיות שעוררו סערות ציבוריות בחייו: אסור ללמוד אצל הומואים, המפד"ל אשמה בהתנתקות ועדיף להכשיל נישואי חילונים

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 14/04/13 08:25 ד באייר התשעג

נגד הרבנות הצבאית, בעד "תורת המלך": עמדותיו של הרב יעקב יוסף ז"ל
צילום מסך, צילום: צילום מסך

הרב יעקב יוסף ז“ל, שנפטר בסוף השבוע האחרון והובא למנוחות ביום שישי בהר המנוחות בירושלים, הותיר אחריו אלפי תלמידים, מורשת הלכתית מרשימה ומספר פסיקות פומביות יוצאות דופן, אשר עוררו במשך השנים תשומת לב תקשורתית וכמה סערות ציבוריות.

בשנה שעברה פסק הרב יוסף ז“ל לרבנים המשיאים זוגות חילונים כי עליהם להשיאם באמצעות עדים פסולים, זאת כדי שהנישואין ביניהם לא יהיו תקפים על פי ההלכה. בשיעורו השבועי, אותו נהג להעביר בבית הכנסת ”בורוכוב“ בירושלים, אמר הרב יוסף ז“ל כי "רב שהולך לסדר חופה וקידושין ויודע שמדובר בזוג שאינו ושומר תורה ומצוות, עליו לקחת עדים קרובי משפחה". הוא אף הציע כי "העדים צריכים להיות אב ואח של החתן והכלה, כדי שהעדים יהיו פסולים והקידושין לא יהיו תקפים על פי ההלכה".

בעבר, מתח הרב יוסף ז“ל ביקורת על מדיניות הרבנות הצבאית בצה"ל וטען כי "החיילים הדתיים הם יתומים של הצבא. אין אבא שידאג להם, גם לא בנושא כשרות". הוא קבע כי ”ספרי התורה שבצבא יש בהם פרודים והוא ספר פסול. בעיה שנייה שיש בספר תורה הוא שמחתימים את כל ספרי התורה בחותמת 'רכוש צה"ל - רכוש הרבנית הצבאית", והרי ידוע שאסור להוסיף אפילו אות אחת, וחותמת זו מקלקלת". הרבנות הצבאית לא קיבלה את עמדתו זו ופרסמה הבהרה הלכתית שונה.

חולל סערות ציבוריות, הרב יעקב יוסף ז"ל (צילום: ערוץ 10)

בפסיקה שעוררה השנה סערה ציבורית לא קטנה, קבע הרב יוסף ז“ל כי שיעורים פרטיים אצל מורה הומוסקסואל, או גוי, אסורים על פי ההלכה, מחשש כי הגוי יאנוס את התלמיד או ילמד אותו דברי כפירה. "פעמים רבות אבא רוצה שהבן שלו ידע לנגן על פסנתר... מי יכול ללמוד אותו? אולי יש איזה ערבי שיודע, ואז שולח אותו כמורה פרטי שילמד אותו. אבל הם חשודים על הדבר הזה ואולי חלילה הוא יאנוס אותו", הסביר אז הרב יוסף זצ“ל, שהוסיף והדגיש כי ”הם בבחינת רשעים, כופרים. תוך כדי שילמד אותו הוא גם יטיף לו דברי אפיקורסות, דברי כפירה“. ביחס ללימוד אצל הומואים טען כי ”גם אם יש אדם שהוא בר-מינן, סוטה - מה שנקרא הומו, עם אדם כזה צריך להיזהר. לשלוח את הילד אליו כדי שיהיה חלילה טרף קל? גם לזה צריך 'כבדהו וחשדהו'“.

מעבר לנושאים אלו, עמד הרב יעקב יוסף ז“ל במחלוקת עם אביו, הרב עובדיה יוסף, גדול פוסקי הדור. השניים חלקו בנוגע להשקפה פוליטית (הרב עובדיה יוסף הוא מנהיגה הרוחני של ש“ס ואילו בנו יעקב פנה ימינה ותמך בעבר באיחוד הלאומי ובבחירות האחרונות ברשימת ’עוצמה לישראל‘ - א.פ), אך גם בנושאים הלכתיים רבים, בין היתר גם סביב פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף בעד מסירת שטחים תמורת שלום.

בראיון שמסר בעבר לעלון ”ארץ ישראל שלנו“, בעת שאהוד אולמרט כיהן כראש הממשלה והציע את ”תוכנית ההתכנסות“ לפינוי יישובים, מתח הרב יעקב יוסף ביקורת על המפד“ל וטען כי היא אשמה ביישום ההתנתקות. ”היתה מפלגה דתית המפד"ל, שאמרה בתקופת ההתנתקות את הטענה הזאת (שיפרשו מהממשלה אם יפונו יישובים למעשה - א.פ) והביאה עלינו את חורבן גוש קטיף וצפון השומרון. משל למה הדבר דומה למי שרוצים לשחוט את בנו. קושרים עליו את החבל, והאב אומר יש זמן. מחדדים את הסכין ועדיין מחכה כי יש זמן. רק טיפש וכסיל יחכה עד שישימו את הסכין על הצוואר. הבא להורגך השכם להורגו“, אמר.

”אמרתי בקשר למאבק נגד ההתנתקות. כל מי ששתק לא יכול לומר היום "ידינו לא שפכו את הדם הזה ועינינו לא ראו". כל מי ששתק או היה שותף לתוכנית של שרון, יש לו חלק בכל טיל וקאסם שנופל על שדרות אשקלון ובעתיד על אשדוד וקרית גת חס ושלום“, הוסיף אז הרב יוסף, ”דיברו על 'עזה תחילה' ואנו נמצאים כיום בירושלים, נקוה מאד שזה הסוף ולא יהיו יותר נסיגות“.

כחלק מעמדותיו ההלכתיות וההשקפתיות, ניאות הרב יוסף להעניק הסכמה לספר ”תורת המלך“, בעקבותיה אף נעצר לחקירה קצרה במשטרה, בחשד להסתה, לפני כשנתיים. מעצרו של הרב עורר סערה ציבורית והתגייסות רבתי של רבנים בציונות הדתית, אשר מתחו ביקורת על התערבות המשטרה במה שנתפס על ידם כ“דעת תורה“. מי שלא הביע תמיכה פומבית בבנו היה דווקא אביו, הרב עובדיה יוסף, שמתח ביקורת על כך שבנו לא התייצב לחקירת המשטרה. בסופו של דבר הוחלט במשטרה ובפרקליטות כי אין מקום להליכים פליליים נגד הרב בעניין זה.