הרב יעקב יוסף פסק: להכשיל נישואי חילונים, באמצעות עדים פסולים

בפסיקה תקדימית קבע הרב יעקב יוסף כי על רבנים המשיאים זוגות חילונים לעשות שימוש בעדים פסולים, זאת כדי שהנישואין לא יהיו תקפים הלכתית. הסיבה: אי-יציבות התא המשפחתי בזמננו

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 25/06/12 10:02 ה בתמוז התשעב

הרב יעקב יוסף פסק: להכשיל נישואי חילונים, באמצעות עדים פסולים
ויקיפדיה העברית, צילום: ויקיפדיה העברית

הרב יעקב יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, פסק באחרונה לרבנים המשיאים זוגות חילונים כי עליהם להשיאם באמצעות עדים פסולים, זאת כדי שהנישואין ביניהם לא יהיו תקפים על פי ההלכה.

דבריו התקדימיים של הרב יוסף נמסרו בשיעורו השבועי, בסוף השבוע שעבר, בבית המדרש 'חזון יעקב- בורכוב' בירושלים. בשיעור, שעסק בהלכות קידושין, פסק הרב יוסף כי "רב שהולך לסדר חופה וקידושין ויודע שמדובר בזוג שאינו ושומר תורה ומצוות, עליו לקחת עדים קרובי משפחה".

הרב יוסף הציע כי "העדים צריכים להיות אב ואח של החתן והכלה, כדי שהעדים יהיו פסולים והקידושין לא יהיו תקפים על פי ההלכה".

הרב הציע כי במידה והזוג יחזור בתשובה, הרב שהשיא את בני הזוג יגלה להם כי עד היום הם היו רווקים - והם ינשאו מחדש. "קראתי ב'הארץ' שעל פי סקר 70% מהזוגות בוגדים אחד בשני. כלומר, אם אתה משיא זוג חילונים באמצעות עדים כשרים, אתה רק מסבך את העניין", ציין הרב יוסף.

בארגון הרבנים "בית הלל" מתחו ביקורת על דבריו של הרב יוסף ואמרו כי "באמצעות מעשה זה הרב מוליך שולל את בני הזוג, שסמכו עליו שהוא ישיא אותם כדת משה וישראל. במעשה זה יש משום איסור תורה של גנבת דעת, עבירה על איסור ברכה לבטלה על מעשה הקדושין, ולדעת הרמב"ם זהו איסור מדאוריתא".

"אין כל היתר לרב לעבור על איסורי תורה מפאת חשש עתידי לעבירה. איסור "לפני עור לא תתן מכשול" רלוונטי רק כאשר האיסור לפנינו והאדם מסייע לזולת לעבור על איסור זה", הוסיפו בארגון הרבנים, שציינו כי "לא מן הנמנע שהשימוש בעדים פסולים פותר בעיות, שהרי הקהל הרחב צופה בתהליך הקדושין ולחלק מהשיטות בהלכה הדבר נחשב כעדות כשרה".

"על כל הרבנים לפעול לפי צו ההלכה ולנהוג ביושר ולא לעסוק בחשבונותיו של בורא עולם. ומי יוכל לתת את הדין לפני זוג שהתחתן ולאחר שנים חזרו בתשובה ויגיע יום ויגלו שמעולם לא היו נשואים?", ציינו ב"בית הלל".