מפונים ללא מיגון

מפוני גוש קטיף מוצאים את עצמם תחת מטחי רקטות מעזה, כשרק קירות גבס מפרידים בינם ובין הסכנה

חדשות כיפה אדם צחי 28/12/08 00:00 א בטבת התשסט

בת-אל חמו היא ילדה בכיתה ה המתגוררת ביישוב מבקיעים. לפני הפינוי מגוש קטיף היא גרה בביתה שבפאת שדה, היום היא בקראווילה, מרחק קילומטר וחצי מרצועת עזה. כשהחלו בשבת הפיצוצים, נאלצה בת אל לרדת אל המקלט הישן למשך שעות רבות. "ראינו עשן עולה מעזה, ושמענו פיצוצים חזקים", היא אומרת. "אחר כך התחילו מלא אזעקות ביישוב. רצנו מהר למקלט, אחרי הרבה זמן יצאנו. רק יצאנו - שוב פעם הייתה אזעקה, וחזרנו למקלט. זה מפחיד מאוד. כל השבת אמרתי תהילים". בת היא רק אחת מאלפי תושבי גוש קטיף, שמאז הפינוי מתגוררים בקראווילה העשויה רובה ככולה מגבס, ואיננה יכולה למנוע אפילו מרסיסים לחדור פנימה.


שי חמו, אבא של בת אל, מספר כי באזור היישוב נחתו למעלה מעשרים רקטות בשבת. כשהוא ומשפחתו הגיעו אל המקלטים שבסמוך לבתי וותיקי היישוב מבקיעים, גילו שהם נעולים. האחראים לא זכרו לבוא ולפתוח. חמו וחבריו נאלצו לפרוץ אותם בעצמם, ונשארו עם משפחותיהם מתחת לאדמה במשך כל השבת. "למרות זאת", אומר חמו, "אנחנו מאוד שמחים, ומוכנים לכל המצב הזה, על מנת שנוכל סוף סוף לחיות חיים נורמאליים. אנחנו נתונים תחת התקפות כבר שלוש שנים מאז הפינוי".


פיקוד העורף הגיעו לביקור?

"שום דבר. אף אחד לא בא אלינו, לא הסביר לנו מה אפשר לעשות".

איפה אתם עכשיו? עזבתם להורים?

"ההורים שלי מאשקלון, וההורים של אשתי מקריית גת, ככה שלא יעזור לנו ללכת אליהם. אנחנו כרגע מסתובבים במרכז הארץ, לקחנו אוכל מהבית. בלילה, כנראה שנחזור לישון במקלט".


רוצים לישון בשקט (צילום: דובר צהל)


ביישוב ניצן מתגוררות כחמש מאות משפחות מפונות גוש קטיף. היישוב כולל בית ספר, גני ילדים, בתי כנסת, מועדון נוער, כולם עשויים גבס, ובכל היישוב כולו אין מיגונית אחת לרפואה. ללורנס בזיז מניצן יש ארבעה ילדים, שניים מהם בבית. היא התלבטה מה להורות להם לעשות בזמן אזעקה. לבסוף הסבירה להם שעליהם לרדת מן הקראווילה אל הגינה, ולהצטופף בין שתי קוביות בטון המונחות שם. "כשיש אצלנו אזעקה, אין לאן לרוץ. בעיר, אם אין לך מקלט, לפחות הבתים עשויים בטון. אצלנו זה קלקר. הילדים שלנו היו כבר בסרט הזה בגוש קטיף, וזה מחזיר אותם לזיכרונות. אצל המבוגרים יש חרדות, והמון כעס. אנחנו יודעים שהמחבלים יורים מהריסות הבתים שלנו, וזה הופך את זה לעוד יותר קשה".


מה אומרים לכם בפיקוד העורף?

"לפני כחצי שנה, פיקוד העורף הפיץ אצלנו חוברות המסבירות איך להתנהג בזמן נפילת קסאם. אמרנו להם שזה לא עוזר, כי אין לנו איך להתגונן ולאיפה לרוץ. הם לא הגיבו. כמו כל דבר פה בארץ, עד שלא מת מישהו - לא יעשו שום דבר. ההוראות הרלוונטיות אצלנו כיום הן לשכב עם ידיים על הראש כששומעים את האזעקה. זאת בדיחה. אתמול הייתה פגישה בין ראש המועצה לנציג מפיקוד העורף לראשי היישובים. הפיתרון שהציעו לנו הוא שקי חול, אמרו לנו שנעשה איתם קירות".



מבנה הבטון הכי קרוב במרחק חצי קילומטר

במושב יבול מתגוררות 45 משפחות מגוש קטיף, כולן ללא מיגון. היתרון, במקרה שלהם, הוא האשקוביות שקיבלו חלק מהתושבים, המהוות פיתרון מעט יותר טוב מהקראווילות. אחד התושבים מספר שביישוב הוותיק ישנם אמנם מספר מקלטים, אך הם רחוקים מאזור הקראווילות. פיקוד העורף לא העביר להם אפילו שקי חול. "אם יש אזעקה, אין מה לעשות", הוא אומר בהשלמה עם המצב, "אבל למה להתבכיין, יש צרות יותר גדולות".


היישוב השני בגודלו של מפוני גוש קטיף הוא היישוב עין צורים, שכולו בנוי בבנייה קלה וקראווילות. במזכירות היישוב נתקבלה הוראה שלא לפתוח את גני הילדים ביום שלישי שלאחר חנוכה, עקב העובדה שאין מיגון. "באתר שלנו יש 140 משפחות סך הכל", אומר אביאל טוקר, יו"ר המזכירות. "ומבנה הבטון הכי קרוב הוא חצי קילומטר מהאתר. אני לוחץ על המועצה להודיע לי מה לומר לאנשים, ואין להם תשובה. גם לפיקוד העורף שדיברנו איתם אין פיתרון. תראה, אנחנו לא פחדנים, אבל מצד שני אנחנו מכירים את המצב הזה ויודעים מה יכול לקרות. יש כאן ילדים נפגעי טרור, אנשים שעברו טראומה, יש לי גיס עם 117 רסיסים בגוף כי נפל לידו בגוש קטיף פצמ"ר".


מפוני גוש קטיף לא יזכו ככל הנראה לעזרה ממשלתית בזמן הקרוב, מעבר לשקי החול הישנים והטובים שיקבלו חלק מהם. במקביל, ידון מחר (ב) בג"צ בעתירתו של אברהם פורז כנגד הקמת ועדת החקירה הממלכתית לבדיקת הטיפול במפוני גוש קטיף, עליה החליטה הועדה לביקורת המדינה באוגוסט.



מדובר צה"ל נמסר בתגובה:

"פיקוד העורף הנחה את הרשויות המקומיות לפתוח את המקלטים הציבוריים. הכניסה למקלטים תבוצע רק בתנאי וניתן להגיע אליהם בתוך פרקי הזמן שנמסרו. סוגיית המיגון ביישובי הקראווילות מוכרת ומטופלת בהתאם להערכות מצב שוטפות המתקיימות בפיקוד העורף. ליישובים יינתן מענה באמצעות תוכנית מיכון הכוללת הצבת אלמנטים בשטח ופתרונות מיגון נוספים, כמו גם הוראות התנהגות לאכולוסיה המפורסמת בכלי התקשורת וכן באתר פיקוד העורף www.oref.org.il. לכל שאלה או פניה ניתן יהיה לפנות למוקד מידע של פיקוד העורף בטלפון 1207."


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368