הרב גיסר על פיג'מה: "הרב אבינר כתב שהפרויקט הוא הצלחה גדולה"

יו"ר מועצת החמ"ד עונה לטענות הרב הראשי על השפעות רפורמיות בספרית פיג'מה ומזכיר כי הרב אבינר שיבח את הפרויקט לפני 4 חודשים. הרב אבינר בתגובה: "בדקתי שוב ושיניתי את דעתי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/01/17 09:19 יג בטבת התשעז

הרב גיסר על פיג'מה: "הרב אבינר כתב שהפרויקט הוא הצלחה גדולה"
יחצ, צילום: יחצ

לפני כשבועיים בעקבות הפרסום בכיפה של מכתבם של הרב שלמה אבינר והרב צבי טאו על האיסור להכניס את ספרי ספריית פיג'מה, שלח הרב לאו מכתב ליו"ר מועצת החמ"ד המאשרת את הספרים למוסדות החינוך הממלכתי דתי, הרב אבי גיסר ובו הוא כותב כי בעקבות גילוי הדעת של הרבנים הוא מבקש מהרב גיסר לבחון שוב את התכנים של הספרים: "אני פונה אליך לשקול פעם נוספת את הנושא. האם פנייה למקורות אלו אינו בגדר של חציבת "בורות נשברים אשר לא יכילו המים" ואין מים אלא תורה".

"לכאורה", כתב הרב הראשי, "הגופים שעומדים אחר הוצאה זו מערערים אחר זכות קיומה היהודי של מדינת ישראל ואינם מאמינים לא בשכר ועונש ולא בתורה מהשמיים".

השבוע עונה הרב גיסר לרב הראשי לישראל ואומר: "לצערי, מלבד הערה ספציפית על ספר זה או אחר, עלו טענות קשות חסרות כל בסיס על פנייה שאנו פונים למקורות שהם "בורות נשברים". אני מצהיר ומתחייב כי חלילה וחס לחינוך הדתי הטהור מלעשות כן ואפילו לחשוב כן. בנושא זה דומני כי הרבנים הוטעו בזדון על ידי גורמים המבקשים לפגוע בחמ"ד מטעמים בלתי מובנים. (ההדגשות במקור מ.כ). ועדה מקצועית, נקייה מכל גורם זר ואינטרסים עוינים, בוחרת בקפדנות את הספרים. למפקחת הארצית של החינוך הדתי יש זכות ווטו בבחירת הספרים והכל נעשה בפה אחד ובלב אחד.

הרב גיסר מוסיף כי אם אכן יש התערבות כזו יש לעדכן את שר החינוך נפתלי בנט: "אם ח"ו יש כאן מגמה עוינת או זדונית כנגד ערכי התורה וערכי מדינת ישראל הרי שאנו לא זיהינו אותה כלל. להיפך. אם חלילה "הגופים העומדים מאחורי הוצאה זו מערערים אחר זכות קיומה היהודי של מדינת ישראל" ולנו לא ידוע הדבר, הרי ודאי יש לפנות בדחיפות אל שר החינוך מר נפתלי בנט להזהירו על כך. הספרים מגיעים אל מאות אלפי ילדים בעיקר בחינוך הממלכתי שאינו תחת פיקוחנו. השר ודאי לא יאפשר למשרד החינוך שיתוף פעולה עם גופים כאלה".

בסיום המכתב מציין הרב גיסר סתירה בדברי הרב אבינר בין המכתב שעליו הוא חתום יחד עם הרב טאו לבין תשובה שנתן הרב אבינר בחודש אלול ופורסמה באתר 'כיפה'.

לשאלה האם יש להחרים את ספריית פיג'מה כי "יש שם דברים של שטות, כפירה ופריצות!" ענה הרב אבינר: " עשיתי בירור שטח, חקרתי, דיברתי עם גננות ועם מפקחות. במבחן התוצאה, כ-95% הפרויקט מביא שמחה וברכה אצל ההורים וגם אצל הילדים. הצלחה גדולה. צריך לדעת שקודם המצב היה גרוע לאין ערוך. לימדו בגנים שטויות וריקנות. בעיקר בציבור החילוני אבל גם בציבור הממלכתי דתי. המצב בין ההורים לילדים היה גרוע, חוסר קשר. עכשיו השתפר מאוד. אי אפשר לשלול דבר מבלי להציע משהו אחר. פעמים רבות אנחנו נוטים לשלול בלא לבוא עם משהו חיובי, חלופי. צריך ענווה. עברתי על ספרים אחדים. אי אפשר לומר שיש שם דברים מזיקים באופן חריף. כמובן יש לברור היטב ולסלק ספרונים בעייתיים. ומה לנו כי נלין. על כל פנים, טוב מעט רעה במקום הרבה רעה. בסיכום: לברור".

הרב גיסר תוהה בתשובתו "אבל רק לפני חמישה חודשים היה 95% "שמחה וברכה" וזאת לאחר חקירה ובדיקה. ועכשיו?" ומשיב "אין זאת אלא כי גורמים מטעם עצמם התערבו להשחיר את פני הפרויקט הזה מטעמים זרים".

הרב אבינר מסר בתגובה כי בדק שוב ושינה את דעתו: "זה מה שנקרא בגמרא משנה הראשונה ומשנה האחרונה. לפעמים יש שתי דעות של רב בגמרא באותו עניין שסותרות זו את זו. הגמרא מסבירה שיש דעתו הראשונה, משנה הראשונה, ואחר כך אחרי שהוא ברר וחקר את העניין שוב, הוא שינה את דעתו, משנה האחרונה. ואנחנו מקבלים את דעתו על פי משנה האחרונה. וכן אני הדל. אמרתי מה שאמרתי על ספריית פיג'מה ואחר כך כשבררתי וחקרתי את העניין שוב, וראיתי התדרדרות, שיניתי את דעתי".