הרב טאו והרב אבינר נגד ספריית פיג'מה:"חכמינו טבולים ברפש וצחנה"

בלעדי לכיפה: 'ספריית פיג'מה' חילקה בשנים האחרונות מאות אלפי ספרים לילדי ישראל. הרב טאו והרב אבינר טוענים כי מי שעומד מאחורי המיזם הם גורמים רפורמים המחדירים לילדים תכנים לא יהודיים ולא צנועים הכוללים הגחכה של גדולי ישראל~

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 26/12/16 17:30 כו בכסלו התשעז

הרב טאו והרב אבינר נגד ספריית פיג'מה:"חכמינו טבולים ברפש וצחנה"
דוברות, לשכת הרב אבינר, צילום: דוברות, לשכת הרב אבינר

כל ילד מגיל גן עד גיל 8, נחשף בשנים האחרונות ומכיר היטב את מיזם 'ספריית פיג'מה' שנוסד בשנת 2009. במסגרת המיזם מחולקים ספרי קריאה בחינם לילדי הגנים והכיתות הנמוכות בבתי הספר היסודיים, במטרה לעודד קריאה ודיון, בין ילדים ומבוגרים, על משמעויות וערכים בספרים.

על פי אתר הפרויקט 'ספרית פיג'מה' היא "תכנית שמטרתה להנחיל לילדים אהבה לקריאה ולספרים ולעודד דיון בערכים יהודיים בחיק המשפחה ובגן הילדים. התוכנית נוסדה על ידי קרן הרולד גרינספון, והיא פועלת בשיתוף פעולה עם משרד החינוך. התוכנית פועלת דרך גני הילדים ומעניקה מדי חודש לעשרות אלפי משפחות ספרי ילדים איכותיים בעלי זיקה לתרבות ולמורשת ולצדם הצעות לפעילות משותפת לילדים ולהוריהם".

לידי 'כיפה' הגיע מכתב עליו חתומים הרב שלמה אבינר והרב צבי טאו, בו הם תוקפים בחריפות את המיזם: "אין זו רוח ישראל סבא, אין זה החינוך הישראלי הטהור, זו יהדות אחרת" כתבו הרב אבינר והרב טאו. "מגיע לילדים שלנו, הטהורים והרכים, הבל פה שאין בו חטא- מזון רוחני זך וטוב, מידות טובות, יראת ה' ואהבת ה'". הרבנים קראו לכל מי "שנפש ילדיו יקרה לו להימנע לחלוטין מקריאת ספרים אלו והכנסתם לביתו. הבו לנשמות הטהורות סיפורים נורמאליים, על מציאות נורמאלית, עם אבא, אמא וילדים".

הרבנים אומנם הדגישו כי "כשלעצמו, טוב ויפה הוא לחלק בכל חודש ספרון קטן לילדינו היקרים, חינם או בזול, כדי למלא את הגנים ואת ראשית בית הספר היסודי בתוכן חיובי וחשוב, וכן לתרום לקשר טוב בין הורים לילדים". אך סייגו ואמרו: "דא עקא, שקיווינו לספרות נקייה וטהורה שתוסיף לילדים יהדות אמיתית ונאמנה של יראת שמים, והנה בליל נורא של דברים הגונים עם באושים, כאשר דמויות עילאיות של גדולי התנ"ך וקדושי חכמינו טבולים באגמי רפש וצחנה. הדברים הנקיים אינם נמלטים, כי המטמא חלק מן השמנים מטמא כל השמנים. משכנסו יוונים להיכל טמאו כל השמנים. כי דבר טוב בנוי על דבר רע סולד הוא מן הטובה הזאת".

"אנו מכירים היטב את העומדים מאחורי התכנית ואת שיחם, את נקודת המוצא שלהם ואת מגמתם" הדגישו הרב אבינר והרב טאו."הרוצה לעמוד על טיבם יעיין באתרים ויגלה קונסרבטיביים, רפורמים, דוגלים בפלורליזם, ואף גורמים הקשורים לקרן החדשה לישראל".

במכתב הביאו הרבנים דוגמאות מתוך הספרים: "לא! שבת אינו יום מנוחה ובטלה לקריאת עיתונים עם אוכל טעים וחמין, אלא יום קדוש. לא! רבי עקיבא אינו ילד מלוכלך הלומד בתערובת עם בנות ללא אזכור המילה 'תורה'. לא! שלמה המלך אינו בסגנון של נסיך גרמני של אומנות נוצרית עם אף אדום ועמוס טבעות התנהג בצורה גסה וחוסר צניעות".

(צילום: צילום הכריכה) "שלמה המלך אינו בסגנון של נסיך גרמני של אומנות נוצרית עם אף אדום ועמוס טבעות"


"לא! אישתו של רבי יהודה הנשיא אינה חובשת כיסוי ראש מזלזל. לא! בית המקדש אינו מוגדר בחום וחסד ללא קדושה. לא! זמירות שבת אינן בליווי חתול המנגן בגיטרה. לא! נשות ישראל אינן בלתי צנועות ורוקדות מעורב. לא! גברי ישראל אינם גסים וגלויי ראש". הרבנים חתמו באמירה כי "סורו מאהלי האנשים האלה! הסירו כל טמא! עד אשר יתקיים בהם 'שובו וחיו'".

(צילום: התבלין החסר. דבורה עומר) "אישתו של רבי יהודה הנשיא אינה חובשת כיסוי ראש מזלזל"

תגובת הנהלת הפרויקט: ספריית פיג'מה היא תוכנית משותפת לקרן גרינספון ישראל ולמשרד החינוך, ומטרתה לעודד קריאה ושיח בערכים ובמורשת יהודית ישראלית בגן ובבית. התוכנית מתרחקת ממחלוקת, ומשתדלת להתמקד במחבר, במשותף ובמאחד.

הרולד גרינספון, מיסד הקרן, אינו שייך לזרם כלשהו ומטרת פעילותו בארץ ובעולם היא המשכיות העם היהודי, חיזוקו ושגשוגו, מתוך כבוד והערכה לכל גווניו של העם היהודי.

הגורם היחיד ששותף לקרן גרינספון בהפעלת התוכנית מהקמתה ועד היום הוא משרד החינוך, הנהלת החמ"ד מלווה את התוכנית מאז הקמתה ומוודאת שהחומרים מתאימים לילדי החמ"ד. קרן גרינספון ישראל, וספריית פיג'מה הם גופים עצמאיים שאינם קשורים לתנועה הרפורמית, הקונסרבטיבית, לקרן תל"י, לקרן החדשה לישראל או לכל קרן או זרם אחר.

ספריית פיג'מה פועלת בהצלחה רבה מזה שבע שנים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי ומשתתפים בה 250,000 ילדי גן בכל רחבי הארץ. מטבע הדברים, כאשר משרתים אוכלוסיה רחבה כל כך יש מגוון דעות על איור ותכני הספרים. אנו גאים שבזכות פעילות ספריית פיג'מה זכו מאות אלפי משפחות בישראל למגוון רחב של ספרים איכותיים שנבחרו בקפידה, ובתוכם סיפורי חז"ל, אגדות עם יהודיות וספרות איכותית כללית.

אנו דוחים מכל וכל שמועות ותאוריות קונסיפירציה אודות פעילות קרן גרינספון וספריית פיג'מה. אנו מזמינים את הציבור להכיר את ספריית פיג'מה, את צוות התוכנית והתומכים בה, ובעיקר את הספרים המחולקים באמצעותה ואת העבודה החינוכית הנפלאה הנעשית בעקבותיה בגנים באמצעות אתר האינטרנט שלנו ובפייסבוק.