אסור לפחד מבדק בית

שאנו קוראים לחשבון נפש בתוך הציבור הדתי הלאומי אין אנו מחפשים אשם, אלא מבקשים אנו לערוך בדק בית מושכל על מנת להפיק לקחים.

חדשות כיפה הרב מאיר נהוראי 27/12/15 17:01 טו בטבת התשעו

אסור לפחד מבדק בית
דוברות בית הלל, צילום: דוברות בית הלל

האם קריאה לבדק בית היא חוסר אחריות ציבורית? האם קריאה לחשבון נפש היא קריאת תגר? כל חברה תקינה נדרשת לחשבון נפש, ואל לנו לפחד מהתהליך, שביסודו משדר עוצמה וכוח. חשבון נפש הוא הערך הבסיסי שלנו, הן לקיומנו הפיזי והן לשמירה שלנו על אושיות המוסר. כשם שאדם לא יכול לנהל בצורה מושכלת את ענייניו הגשמיים, כמו כלכלת ביתו או בית מסחרו, בלא לנהל חשבון מסודר של רווח והפסד. ובלי מעקב אחר מצבו הכללי אם הוא בנסיגה או בהתקדמות לקראת מטרותיו או המצב האידאלי בעיניו. כך הוא המצב בענייניו המוסריים. אם לא ינהל מעקב אחרי ענייני נפשו, ויעשה חשבון נפש, סופו להתדרדרות מוסרית.
שאנו קוראים לחשבון נפש בתוך הציבור הדתי הלאומי אין אנו מחפשים אשם, אלא מבקשים אנו לערוך בדק בית מושכל על מנת להפיק לקחים. אנחנו שמחים על מסירות הנפש של אלו שמחנכים את ילדנו מדי יום ביומו. אנו מזדהים עם מערכות החינוך אבל פעמים גם, שמחנכים לערכים חשובים ונשגבים עלולות להיווצר טעויות קשות. אל לנו לפחד ולהירתע מביקורות נגדנו ואל לנו להסתיר את הכשלים והטעויות במידה והן נעשו.

עוד בנושא:

אחת הנקודות המרכזיות שעלינו לעשות זה ללמוד וללמד את דברי המשנה- 'חביב אדם שנברא בצלם'. היחס אל הגוי גם במציאות מורכבת כפי שאנו חיים אותה היום. בשבת האחרונה נפגשתי עם קבוצת נוער ואחד הנערים סיפר על שיעור, שניתן על ידי אחד הרמים בישיבה על הריגת גוי. הוא העלה בשיחה תפיסה שלדעתי מסוכנת , אני מתקשה שלזה התכוון הרב בשיעור. מורי ורבי הרב עמיטל היה מוחה על כך, שנערים עוסקים בסוגיות של פקוח נפש מעין אלו. אלו הן סוגיות קשות מורכבות ורגישות. האם זה נכון להיכנס לסוגיות של הריגת גוי, וכי אין אנו יודעים אלו טעויות עלולות לצאת משיעור כזה?! ישנם נושאי הלכה מגוונים שחשוב ללמדם מהלכות שבת ועד הצלת אדם, מי לוקח על עצמו ללמד הלכות גוי נערים תמימים, שרואים בדרך כלל ראיה דיכוטומית ועלולים לטעות טעויות קשות? האם המינוח 'מות לערבים' נעדר מבתי הספר שלנו ?! האם לא יהיה נכון לעסוק בסוגיות של סובלנות וערך חיי אדם דוקא בשעה הקשה שאנו מצויים. דוקא בעת שרותח הדם ראוי לעסוק בסוגיות שתפקידן לרסן את בני נוער.

קריאה לחשבון נפש היא לעצמנו, אף אחד אינו מוציא את עצמו מהכלל. אני כרב קהילה מחויב לדבר על כך בקהילתי ועם בני הנוער, מחנכים עם תלמידיהם בישיבות , מחנכות עם תלמידותיהן באולפנות, על מנת שנוכל להיות בטוחים שעשינו את אשר יכולנו על מנת למנוע את הרצח הבא. אני תמה על דברי המבקרים שטוענים שזו לא אמירה אחראית - לערוך בית בית.

אל לנו לפחד ולהירתע מביקורת פוליטית, להיפך, עלינו להתגאות בכך שאנו יודעים להיות אמיצים ברשות הרבים ולומר - בואו נעשה חשבון נפש. מי שמאמין בדרכו אינו מפחד.

הרב מאיר נהוראי הוא יו"ר רבני בית הלל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן