זדורוב יזוכה? הראיה ששינתה את הכל

13 שנה אחרי שהורשע בפעם הראשונה ברצח תאיר ראדה ז"ל ואחרי שהורשע בשלוש ערכאות שונות, יוכרע מחר משפטו החוזר של רומן זדורוב | עושים סדר: המעצר, ההרשעות, הערעורים והראיה שהובילה למשפט החוזר | זדורוב יזוכה?

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 29/03/23 17:21 ז בניסן התשפג

זדורוב יזוכה? הראיה ששינתה את הכל
זדורוב מחוץ לבית ספר נופי גולן, דצמבר 2021, צילום: David Cohen/Flash90

משפט זדורוב - ההכרעה: ב-6 לדצמבר 2006 נמצאה הנערה תאיר ראדה ז"ל כשהיא ללא רוח חיים בשירותי בית ספרה "נופי גולן" בקצרין. 17 שנה אחרי הרצח, יכריע מחר (ה') בית המשפט המחוזי בנצרת את גורל אחד מתיקי הרצח הכי מתוקשרים שהיו במדינת ישראל ויענה על שאלה אחת - האם רומן זדורוב רצח את תאיר ראדה?

המעצר של זדורוב: הודה ברצח וחזר בו

מיד לאחר שנודע על הרצח המזעזע, החלה המשטרה לחקור מספר כיווני חקירה, כאשר בין היתר נחקרו במשטרה עשרות עדים שכללו גם את חבריה של ראדה לספסל הלימודים. שישה ימים לאחר הרצח, נעצר רומן זדורוב, אז בן 28, אזרח אוקראיני שעבר כשיפוצניק בבית הספר. מאז המעצר, הפך זדורוב לחשוד העיקרי של המשטרה ולאחר מספר ימי מעצר, אף הודה ברצח, הודעה ממנה חזר בהמשך. מאז אותה הודעה מתנהל משפטו של זדורוב, משפט מתוקשר ורב תהפוכות שמחר כאמור יגיע לשיא.  

מעצר זדורוב, 2007

מעצר זדורוב, 2007 צילום: Flash 90

ההרשעות של זדורוב: "אין לנו ספק שהוא הרוצח של הנערה"

אחרי משפט ארוך ומתוקשר, ב-14 בספטמבר 2010, הרשיע בית המשפט המחוזי בנצרת את זדורוב ברצח של ראדה. בית המשפט בראשות השופט יצחק כהן מחיל על זדורוב מאסר עולם וקובע בפסק הדין: "אין לנו ספק שהוא הרוצח של הנערה, עדותו רצופה שקרים, מניפולציות וחוסר עקביות. הוא לא סיפק הסברים. הנאשם ללא היסוס שיקר בעדותו בביהמ"ש ככל שסבר שהדבר עשוי לשרת את האינטרסים שלו וגרסאותיו המתחלפות. המניפולציות שעשה הנאשם רבות מספור".

בשנת 2013, ערער זדורוב לבית המשפט העליון תוך שהציג ראיות חדשות של מומחים חדשים. בצעד חריג, הורה בית המשפט העליון לבית המשפט המחוזי לעיין שוב בתיק. התיק הגיע שוב לבית המשפט המחוזי בנצרת ולאחר דיון מחודש הרשיעו השופטים בשנית את זדורוב ברצח. 

השופט דנציגר, זיכה את זדורוב בדעת מיעוט

השופט דנציגר, זיכה את זדורוב בדעת מיעוט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

העליון הכריע: זדורוב מורשע בפעם השלישית

באוקטובר 2014 הגיש זדורוב בשנית ערעור לבית המשפט העליון. ברכב מיוחד של בית המשפט העליון בראשות השופט יורם דנציגר והשופטים יצחק עמית וצבי זילברטל הרשיעו ברוב קולות, אך לא פה אחד, את זדורוב ברצח תאיר ראדה, זדורוב הורשע בפעם השלישית. המפנה במשפט הגיע מכיוונו של יו"ר הרכב השופטים השופט דנציגר שבדעת מיעוט זיכה את זדורוב תוך שהוא טוען כי "כפסע היה בין זיכויו של זדורוב להרשעתו ברצח".

המשפט החוזר: כתם הדם של המחלץ האלמוני

ב-2019 הגיב פרקליטו של זדורוב, עו"ד ירום הלוי בקשה למשפט חוזר, זאת לאחר שהפרקליטות הודתה ע קיוו של כתם דם של ראדה שבוודאות אינו של זדורוב ונמצא בתא השירותים הסמוך. כתם דם נוסף שנמצא על אסלת השירותים ושגם הוא אינו שייך לזדורוב שוייך בתחילה ש"מחלץ אלמוני", אחד מהאנשים שטיפלו בגופתה של ראדה. מומחה מטעם ההגנה קבע כי הכתם בוודאות אינו של אחד המחלצים שהגיעו רק כחמש שעות לאחר הרצח. בעקבות הממצאים, פסק בשנת 2021 שופט העליון חנן מלצר על משפט חוזר בתיק. עוד קבע מלצר כי אולה קרבצ'נקו (א.ק.) שהואשמה בידי רבים כרוצחת אפשרית, אינה הרוצחת.

לאחר הוראת בית המשפט על משפט חוזר, הפרקליטות צריכה הייתה להכריע אם להגיש כתב אישום מחודש כלפי זדורוב או לבטל את כתב האישום, מה שאוטומטית היה משחרר את זדורוב ומביא לזיכויו. פרקליט המדינה עמית איסמן הכריע כי יוגש כתב אישום והמשפט החוזר החל באוקטובר 2021. בית המשפט המחוזי פסק בנוסף על שחרורו של זדורוב למעצר בית.

זדורוב משוחרר למעצר בית

זדורוב משוחרר למעצר בית צילום: David Cohen/Flash90

מה הסיכוי שזדורוב יזוכה?

במהלך שלושת ההרשעות של זדורוב, הסתמכה הפרקליטות על עדות מומחה שסיפק ירון שור שקבע כי עקבת הנעל על מכנסיה של ראדה, שייכות לרומן זדורוב. עדותו של שור הרשימה את בית המשפט בשלושת ההרשעות והיוותה את אחת הראיות המשמעותיות ביותר שגרמו שהרשעתו של זדורוב. אך במהלך המשפט החוזר, חלה מהפך מסויים כאשר הרכב השופטים לא קיבל את עדותו של שור. באד הדיונים, אמר ראש הרכב השופטים, השופט אשר קולא לשור כי "אני מנסה להשתכנע כבר 45 דקות ולא מצליח".

ירון שור, ההרשעות התבססו על ממצאיו

ירון שור, ההרשעות התבססו על ממצאיו צילום: David Cohen/Flash90

הספק שמטיל בית המשפט על עדותו של שור, בנוסף לחילוקי דעות בין הרכב השופטים לבין הפרקליטות שהגיעו לא אחת גם להרמות טונים והאשמות הדדיות, מעידות כי הרשעה נוספת של זדורוב כלל לא ודאית. מחר התיק הסבוך ורב התהפוכות האלה יגיע לשיאו עם הכרעה של בית המשפט החוזר והרשעה או זיכוי של זדורוב.

השופט אשר קולא, יו"ר הרכב השופטים

השופט אשר קולא, יו"ר הרכב השופטים צילום: David Cohen/Flash90

סוף פסוק? כלל לא בטוח

אבל האם פסיקת בית המשפט מחר תהווה סוף פסוק? כלל לא בטוח. שני הצדדים במידה ויפסידו בתיק יוכלו לעתור לבית המשפט העליון ובכלל, אחרי כל כך הרבה שנים, נדמה שגם אזרחים מהשורה כבר הצליחו לגבש דעה בכל הנוגע למשפט זדורוב ותהיה מה שתהיה פסקת בית המשפט, כל לא בטוח שהציבור הרחב ישתכנע.