ריאיון בצפון השומרון כואבים: "הרפורמה המשפטית זה יפה, אבל בינתיים אנשים פה מתים"

ברקע גל הטרור הקשה, תושבי צפון השומרון מתקשים לחזור לשגרה. בריאיון ל"חדשות כיפה" אומר רבש"ץ היישוב חרמש כי "הפלשתינים היום שולטים פה בשטח, אין להם הגבלות". על האתגרים של הרבש"צים הוא אומר: "אנחנו כפופים לארבע גופים שונים"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 19/06/23 17:53 ל בסיון התשפג

בצפון השומרון כואבים: "הרפורמה המשפטית זה יפה, אבל בינתיים אנשים פה מתים"
כוחות צה"ל בשומרון, ארכיון, צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

צפון השומרון היה נחשב במשך שנים לאזור יחסית שקט, אך בשנה האחרונה חווים התושבים בעוצמה את גל הטרור, כאשר ירי ליישובים הפך לאירוע כמעט יום יומי בקרב היישובים באזור. השיא הגיע עם שני הפיגועים הקשים בהם נרצח מאיר תמרי ז"ל ואזרח ישראלי שני נפצע בפיגוע ירי בשבוע שעבר. תושבי האזור אינם מתרגלים למציאות החדשה ודורשים שינוי כיוון, רבש"ץ היישוב חרמש, אלעד אלימלך אומר בריאיון ל"חדשות כיפה" כי "הרפורמה המשפטית זה יפה, אבל בינתיים אנשים פה מאבדים את החיים".

אלימלך מתאר את המצב: "צפון השומרון היה במשך המון שנים שקט, אבל מה שאף אחד לא הבין, זה בזמן השקט הזה הפלשתינים באזור ג'נין ובורקין וכל האזור התחזקו, אגרו נשק ולמדו אותנו. פתאום אנחנו מוצאים את עצמינו יום אחד בתוך עזה". אלימלך מסביר כי בעוד התושבים היהודים חיים בפחד, שגרת חייהם של הפלשתינים נשמרת: "הם היום שולטים פה בשטח, אין להם הגבלות נסיעה הם עושים מה שהם רוצים, הם קובעים לנו את המציאות".

מחסום צה"לי בשומרון. ארכיון

מחסום צה"לי בשומרון. התושבים דורשים החזרת המחסומים. צילום: דובר צה"ל

"אתה מפחד שהילדים שלך יחזרו מבית ספר, מפחד לעשות קניות"

בצפון השומרון ישנם שני יישובי עומק, מבוא דותן וחרמש ועוד ארבעה יישובים צמודי גדר ושתי חוות, כאשר התושבים חוויטם עליית מדרגה קיצונית בירי הפלשתיני ופגיעה בתחושת הביטחון: "התושבים שלי מפחדים ליסוע על הציר" מסביר אלימלך, "וזו הדרך היחידה הבייתה ולעבודה. אנחנו חיים במציאות שאתה מפחד שהילדים שלך יחזרו מבית ספר, מפחד לעשות קניות".

על עבודת הרבש"ץ במציאות הבטחונית אומר אלימלך: "הכלים שיש לנו בתור האמונים על הביטחון הם מאוד מוגבלים. אני בתוך היישוב 99% מהזמן ואני לא מצליח לתת מענה למה שבחוץ". הוא אומר ומוסיף: "אין מספיק חיילים והצבא אוהב להגיד ש'השמיכה קצרה'. הדרג המדיני החליט לצמצם פה את הכוחות בזמן שזה בא על חשבון השגרה פה של האנשים. אם לפני עשר שנים היו פה שני גדודים, היום יש פה גדוד אחד". 

למרות הביקורות על הדרג המדיני, אלימלך מדגיש כי אין לו טענות לכוחות שבשטח: "החיילים פה בקושי ישנים ובקושי אוכלים והם נמצאים בכל נקודה שהם יכולים, אני בטוח שאם הם לא היו נכנסים כל לילה לערים הפלשתינאיות היו פה הרבה יותר פיגועים".

הרכב שנורה בפיגוע בצפון השומרון

הרכב שנורה בפיגוע בצפון השומרון בשבוע שעבר. צילום: אגף בטחון מועצה אזורית שומרון

"לא נראה שמעניין מישהו מרקם החיים שלנו"

יש סכנה ליסוע על הכבישים?

"יש פה תושבים שמחשבים את הזמנים והשעות כדי לראות אם יש עוד רכב שיוצא כדי שלא יסעו לבד. אנחנו מקבלים כאן לא מעט תשובות מדרגים מדיניים שלא שמים מחסומים כדי לא לפגוע במרקם החיים של הפלשתיניים, אבל בזמן הזה לא נראה שמעניין מישהו מרקם החיים שלנו".

"החזרת המחסומים זה צעד הכרחי" אומר אלימלך, "אנחנו נוסעים בכבישים שהרכבים הפלשתינאיים שלצידנו לא עוברים שום בידוק, אף אחד לא יודע מי ברכב לידך אני לא יודע איפה נמצא המחבל הבא. אני לא אומר לסגור להם את הצירים ולפגוע בהם, הם גם צריכים לחיות אבל בינתיים הם הצד המפגע, לא אנחנו".

האירוע בו הוכו תושבי חרמש בידי לוחמי מג"ב צילום: תושבי חרמש

"כפופים לארבע גופים" - איפה אני אמור לשים את עצמי?

ארגון הרבש"צים יצא בחודשים האחרונים בדרישה להכפיף את העסקתם לגופי הביטחון דבר שנתקל בסירוב מצד משרד הביטחון וגם המועצות המקומיות. אלימלך מסביר את הקשיים בתפקוד הנוכחי: "אני כפוף לארבעה גופים שונים, אני כפוף ליישוב, לצבא, למועצה וגם המשטרה והכבאות רוכבים עלינו על הדרך. אתמול היה פה מקרה אלימות בין תושבים ושוטרי מג"ב. התקשרו אליי מהיישוב ואמרו לי לך תעשה סדר, התקשרו גם מהצבא ואמרו לי אל תתערב, תן למג"ב לעשות את העבודה שלהם, איפה אני אמור לשים את עצמי בסיטואציה הזאת?".

בהקשר של מאבקם של הרבש"צים, מוסיף איתי הופמן יו"ר ארגון הרבש"צים: "אנחנו דורשים לעבוד תחת גוף בטחוני ולא להיות עובדי קבלן של משרד הביטחון ולקבל את הסמכויות הנדרשות. אנחנו מוגדרים 'מרכיב ביטחון' כמו הגדר והשער של היישוב לפי משרד הביטחון".