יום סוער בכנסת: חוק הנבצרות ופסקת ההתגברות עולים להצבעה

במליאת הכנסת יעלו היום להצבעה שני הצעות החוק הנפיצות. חוק הנבצרות, אליו התנגדה היועמ"שית, אושר בוועדה ויעלה להצבעה בקריאה ראשונה | לאחר לחץ המפלגות החרדיות, פסקת ההתגברות עולה גם כן להצבעה | הלו"ז הפוליטי

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/23 12:08 כ באדר התשפג

יום סוער בכנסת: חוק הנבצרות ופסקת ההתגברות עולים להצבעה
מליאת הכנסת, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על אף התנגדותה של היועצת המשפטית לממשלה, הצעת חוק הנבצרות של יושב ראש הקואליציה אופיר כץ אושרה בוועדה לקריאה הראשונה לקראת דיון במליאה שיתקיים היום בערב. הצעת החוק מבקשת להסדיר את כל נושא הכרזה על נבצרות ראש הממשלה ומטרתה למנוע מצב שבו היועמ"שית תוציא את נתניהו לנבצרות. 

במהלך הדיונים בוועדה אמר יושב ראש הקואליציה אופיר כץ כי "מה שאנחנו עושים פה עכשיו זו השמירה על הדמוקרטיה, אנחנו לא ניתן לגורם משפטי במדינת ישראל לעשות הפיכה שלטונית, מה שאזרחי ישראל בחרו קובע". חברי האופוזיציה אמרו בדיון: "זה עוד חוק פרסונאלי, מחורר כמו גבינה שוויצרית שנועד לאפשר לנתניהו לדרוס את הסדר ניגוד העניינים שנחתם איתו בגלל המשפט".

וועת חוקה בכנסת

וועת חוקה בכנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

פסקת ההתגברות מגיעה להצבעה במליאה 

בנוסף לכל אלה, גם ההצבעה על פסקת ההתגברות תעלה הערב להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, לאחר לחץ מצד המפלגות החרדיות. זאת לאחר שמליאת הכנסת אישרה לפני כשבועיים בקריאה טרומית את הצעת החוק, בה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 51 מתנגדים.

נמשכים הדיונים בוועדת חוקה

לצד חוק הנבצרות, במשכן הכנסת עוסקים היום בסוגיות נוספות הנוגעות לרפורמה המשפטית. יושב ראש וועדת חוק חוקה ומשפט ח"כ שמחה רוטמן פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי היום בוועדת חוקה ידונו בדיווחים לפי חוק האזנות סתר, ולאחריהן ימשך הדיון בשינוי שיטת בחירת השופטים.

רוטמן קישר בין שני הנושאים, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "לא יודע לגבי שאר חברי הוועדה, אבל אני תוהה לעצמי, האם יש קשר בין אופן בחירת השופטים בישראל לכך שמכל 1000 בקשות להאזנת סתר שמשטרת ישראל מגישה, רק שתיים לא מאושרות על ידי השופט" כתב.

שמחה רוטמן בוועדת חוקה

שמחה רוטמן בוועדת חוקה צילום: Erik Marmor/Flash90

מנסח הצעת הפשרה הגיע לדיון בוועדת החוקה

במסגרת הדיונים בוועדת החוקה היום הגיע לדיון פרופסור יובל אלבשן, מבין יוזמי מתווה פשרה לרפורמה המשפטית, בו מוצע כי הרכב השופטים ייקבע בידי מספר שווה של חברי קואליציה וחברי אופוזיציה, וכי נשיא בית המשפט העליון יוכל להטיל וטו על מועמד אחד מכל גוש בכל קדנציה.

פרופסור יובל אלבשן

פרופסור יובל אלבשן צילום: Yossi Zamir/Flash 90