מאמר של הוול סטריט ג'ורנל: "ישראל זקוקה לרפורמה"

העיתון הכלכלי המשפיע מביע תמיכה ברפורמה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו, ומתייחס לטענות האופוזיציה ולפסקת ההתגברות. "בית המשפט העליון הפך עצמו לבורר הסופי בכל הדברים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/03/23 08:19 כ באדר התשפג

מאמר של הוול סטריט ג'ורנל: "ישראל זקוקה לרפורמה"
The Wall Street Journal, צילום: shutterstock

אחד העיתונים הכלכליים המשפיעים בעולם, הוול סטריט ג'ורנל, פרסם הבוקר (ב') מאמר מערכת המביע תמיכה ברפורמה המשפטית בישראל, מאשים את האופוזיציה בזריעת כאוס ומציע תחליף לפסקת ההתגברות.

"לא היה קונצנזוס ל'מהפכה השיפוטית' של בית המשפט העליון בשנות ה-80"

על פי המאמר, המחאה נגד הרפורמה היא "פוליטיקת אופוזיציה טובה: זורעים כאוס, ואז צועקים, 'תראו כמה ישראל הפכה לכאוטית'". כותבי המאמר ביקרו את הנשיא ביידן שאמר כי "ישראל זקוקה לקונצנזוס", לדבריהם, "לא היה קונצנזוס ל'מהפכה השיפוטית' שבה בית המשפט העליון של ישראל, החל משנות השמונים, כשהפך את עצמו לבורר הסופי בכל הדברים. 'הכל שפיט', הכריז שופט עליון לשעבר". 

המאמר מונה מספר מהלכים משפטיים שמהווים לטענתם עדות לבעייתיות המערכת המשפטית בישראל כפי שהיא כיום: "בית המשפט בחן את מינויים של הקבינט, הקצאת תקציבים, החלטות קרב ואפילו האם ראש הממשלה "לא כשיר" לתפקיד". עוד כתבו, "זה גם מסמיך את היועץ המשפטי לממשלה, עובד מדינה, להטיל וטו מראש על מדיניות ממשלתית עם חוות דעת מחייבות מבחינה משפטי"

ארכיון

ארכיון צילום: פלאש 90

פסקת ההתגברות: "סכסוך משפטי בלתי פוסק"

כותבי המאמר טוענים כי הרפורמה חיונית וצודקת, אולם לצד זאת, מגדירים את פסקת ההתגברות בתור החוק השנוי ביותר במחלוקת, ומציעים למצוא תחליף לחוק שלדבריהם עשוי לייצר "סכסוך משפטי בלתי פוסק".  הפתרון החלופי שמציע המאמר הוא "להחזיר את ההגבלות הסטנדרטיות באילו תיקים בית המשפט ידון, ואז לתת לבית המשפט לפסוק בתחומי סמכותו".

"ממשלת נתניהו לא שכנעה את הישראלים שתוכנית הרפורמה שלה היא הנכונה"

לצד ביקורת חריפה על מחאת מתנגדי הרפורמה המזוהים עם האופוזיציה, הכוללת סרבנות של טייסים לשרת במילואים והוצאת כספים מהמדינה, כותבי המאמר לא פסחו גם על הקואליציה, כאשר לדבריהם הבעיה העיקרית היא כי "ממשלת נתניהו לא שכנעה את הישראלים שתוכנית הרפורמה שלה היא הנכונה. במקום לספק מקום למשא ומתן, ההצעות האגרסיביות ביותר שלה הקשיחו את האופוזיציה והרחיקו את הבוחרים".

לפיכך, בסיכומו של המאמר, חזו הכותבים כי המאבק על הרפורמה יסתיים בפשרה מצד הממשלה: "הקואליציה תצטרך למתן את ההצעה שלה ולהסתפק בניצחון חלקי, למרות שהמאמינים האמיתיים לא יאהבו זאת".

הפגנה נגד הרפורמה, השבוע

הפגנה נגד הרפורמה, השבוע צילום: Tomer Neuberg/Flash90