חגיגה בליכוד: החוק שיגן על נתניהו אושר בטרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את חוק הנבצרות שנועד להגן על נתניהו ממצב שבו היועמ"שית מוציאה אותו או כל ראש ממשלה אחר לנבצרות שלא ברצון הממשלה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 01/03/23 14:36 ח באדר התשפג

חגיגה בליכוד: החוק שיגן על נתניהו אושר בטרומית
בנימין נתניהו | , צילום: Tomer Neuberg/Flash90

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את חוק הנבצרות של ח"כ אופיר כץ, יו"ר הקואליציה, המבקש להבהיר את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה ומטרתו למנוע מצב שבו היועמ"שית תוציא את נתניהו לנבצרות. 

ההצעה מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. החוק החדש מבהיר את המצב הקיים וקובע כי רק הממשלה והכנסת תוכלנה לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה ובאילו תנאים. 

ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

היועמ"שית מתנגדת: "יכול להוביל למצבים אבסורדיים"

בעמדת היועמ"שית, שחוברה על ידי עו"ד גיל לימון, נכתב נגד החוק כי, "הידרשות המחוקק להשלמת הסדר הנבצרות יכולה לתרום להבהרת עמימות המונח 'נבצרות', ולהתוויית המנגנון המתאים לקביעת נבצרות. ואולם, ההסדר המוצע סובל מחסרונות וקשיים שמחייבים לטעמנו בחינה נוספת והשלמות".

בחוות הדעת נכתב כי "השילוב בין מרכיבי ההצעה בהצטברם יכול להוביל למצבים אבסורדיים, בהם ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו, על אף העדר מסוגלות לכך, למשל מטעמים בריאותיים, מבלי שניתן יהיה להביא להוצאתו לנבצרות מטעמים פוליטיים, ומבלי שתהיה סמכות לבית המשפט לתת סעד מתאים", וכן כי החקיקה יכולה ליצור "חור שחור" משפטי.

"מבהירים היום את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים"

מגישי הצעת החוק מסרו כי משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, הינה הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. "היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת", כך לדבריהם.