שר המשפטים לשעבר תומך ביריב לוין: "40 שנות מהפכה משפטית-שלטונית"

פרופסור דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר, תומך ברפורמות המשפטיות שמקדם הליכוד: "בית המשפט העליון, באמצעות ההחלטות שלו, הגביר בהדרגה את כוחו ואת כוחם של היועצים המשפטיים. התחיל עידן חדש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/01/23 20:01 יב בטבת התשפג

שר המשפטים לשעבר תומך ביריב לוין: "40 שנות מהפכה משפטית-שלטונית"
פרידמן וברק, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר המשפטים הנכנס, יריב לוין הכריז אמש (ד') על הרפורמה שלו במערכת המשפט, כאשר בין השינויים ניתן למצוא את שינוי שיטת בחירת השופטים, הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות וביטול עילת הסבירות. בראיון ברדיו 103FM התייחס פרופ' דניאל פרידמן לרפורמות הצפויות.

"מה שקורה כעת זה ניסיון למהפכה נגדית"

"בקרוב ל־40 השנים האחרונות התרחשה כאן מהפכה משפטית-שלטונית. זה אומר שבית המשפט העליון, באמצעות ההחלטות שלו, הגביר בהדרגה את כוחו ואת כוחם של היועצים המשפטיים. התחיל עידן חדש שבו בית המשפט נכנס לזירה הפוליטית - כלומר, מה שלא הצלחתה לעשות בפוליטיקה, אתה ממשיך לעשות בבית המשפט", אמר פרידמן לאריה אלדד ורוני בר־און.

האזינו לראיון:

"למעשה כל דור השופטים הישן שראה את בית המשפט כבעל סמכות מוגבלת לעניינים מסוימים, התחלף, והגיע דור חדש. מה שקורה כעת זה ניסיון למהפכה נגדית. זה התחיל קצת בתקופתי וקצת בתקופת איילת שקד, כשהשופטים שלטו בפועל על המינויים ודאי לבית המשפט העליון".

"להיכנס פה לחוסר סבירות של מינויים חוקיים של הממשלה, זה עניין בעייתי מאוד"

עוד ציין: "אני מבדיל בין מינויים לשלום ולמחוזי. אני יכול להבין שיכולות להיות ועדות שונות ואני חושב שלשלום ולמחוזי בפירוש לא הייתי רוצה לראות מעורבות פוליטית מעבר למה שיש היום. בתחום הזה המינויים צריכים להיות ככל שאפשר מקצועיים. הרי האזרח נתקל בעיקר בהם והמצב שלהם רחוק מלהיות מזהיר, אבל כל נראה לי שהמינויים צריכים להמשיך להיות. במינויים לעליון אני אפשרות לשינוי, אבל בעיקר הייתי מעדיף שהאנשים הנבחרים ייבחרו לתקופה קצובה וחד פעמית. כלומר, שלא יהיה להם ציפיות לפעם הבאה".

בהמשך, התייחס לפסקת ההתגברות ואמר: "זאת הצעה שבזמני עברה בממשלה אומנם ברוב של 61, אבל דרשה בפועל שזה לא יהיה 61 נגד 59. כלומר, שמספר המתנגדים לא יעלה על 55 או 56. את עילת הסבירות אני חושב שרצוי לבטל אותה לגבי החלטות מסוימות. לפני שמבטלים אותה לגמרי באופן כללי, צריך לראות איזה שימושיים אפשריים יכולים להיות בה. אני חושב שלהיכנס פה לחוסר סבירות של מינויים חוקיים של הממשלה, זה עניין בעייתי מאוד".