מתן כהנא תומך חלקית ברפורמות המשפטיות של לוין: "לא אתנגד באופן אוטומטי"

בפוסט ארוך בפייסבוק, תוקף חבר הכנסת הסרוג מהמחנה הציוני את הרפורמות המשפטיות שר המשפטים אך לבסוף אומר כי לא יתנגד לכולן: "לא נבהל מזה שיועמ"ש של שר יהיה משרת אמון, יכול לראות בכך לא מעט יתרונות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/01/23 16:53 יב בטבת התשפג

מתן כהנא תומך חלקית ברפורמות המשפטיות של לוין: "לא אתנגד באופן אוטומטי"
מתן כהנא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר המשפטים הנכנס, יריב לוין הכריז אמש (ד') על הרפורמה שלו במערכת המשפט, כאשר בין השינויים ניתן למצוא את שינוי שיטת בחירת השופטים, הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות וביטול עילת הסבירות. בפוסט ארוך בפייסבוק התייחס מתן כהנא לרפורמות הצפויות ולא התנגד להן באופן נחרץ.

מתן כהנא מציג: מתקפה, והסתייגות

הוא התחיל במתקפה. "בהחלט יש מה לתקן במערכת המשפט, אבל שר המשפטים מוביל להרס המערכת. לקחת את הכוח העודף שיש היום בצד אחד ופשוט להעביר אותו לצד השני, זה לא לתקן. זה להרוס. לוין פשוט רוצה להעביר את כל הכוח לצד השני".

כהנא המשיך וסייג את המתקפה שלו. "כבר מאז היותי סטודנט למשפטים חשבתי שהאיזונים בין רשויות השלטון בישראל לא מספיק טובים ושמערכת המשפט חזקה מידי ביחס לכנסת ולממשלה", ופירט כמה דוגמאות: "חשוב בעיניי שתהיה פסקת התגברות. אני גם חושב שכיום קל מידי לבית המשפט העליון לפסול חקיקה של הכנסת. אני גם לא נבהל מזה שיועמ"ש של שר יהיה משרת אמון. אני יכול לראות בכך לא מעט יתרונות. בעיני שומר הסף הוא בית המשפט ולא בהכרח צריך שומר סף על שומר סף".

הספק מתעורר, אבל כהנא לא יתנגד אוטומטית

"לצערי, הצהרותיו של השר, וכן, גם התזמון הפוליטי, מעוררות בי ספקות האם השר באמת רוצה לחזק את מערכת המשפט, או שמא לדרוס ולנטרל אותה. מבחינה מהותית נראה שבמקום לייצר "מאזן אימה בריא" בין הרשויות, כבוד השר פשוט מעביר את כל הכוח לכנסת. בהקשר התזמון, לא ניתן לחמוק מהתחושה שהשר מנסה להלך אימים על בית המשפט לקראת דיונים פרסונאליים חשובים שיתקיימו בטווח הזמן הקצר והבינוני בעניינם של ראש הממשלה ושר הפנים.

חברי ש"ס בדיון

חברי ש"ס בדיון על אריה דרעי. היום | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כאמור, כהנא התחייב כי לא יתנד לכלל ההצעות של לוין. "לא אתנגד באופן אוטומטי לכל ההצעות של שר המשפטים, אך אהיה שם כדי להיאבק על שמירת האיזון הנדרש והכל-כך חשוב בין הרשויות".


(סמוטריץ' מברך את לוין: "עושים ריסטרט למערכת המשפט")