גורמים בציונות הדתית מעריכים: "בדרך לחתימה"

לאחר ששתי המפלגות הודיעו כי השיחות בין צוותי המשא ומתן התקדמו, נתניהו וסמוטריץ' נפגשו שוב וגורמים בציונות הדתית אופטימיים כי שני הצדדים קרובים לחתימה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/11/22 07:24 ו בכסלו התשפג

גורמים בציונות הדתית מעריכים: "בדרך לחתימה"
סמוטריץ', צילום: Yonatan Sindel/Flash90

התקדמות במשא ומתן הקואליציוני: ראש הממשלה המיועד ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ' נפגשו הלילה (בין שלישי לרביעי) לקראת הקמת ממשלה. גורמים בציונות הדתית אופטימיים ומעריכים כי "נותרו כמה דברים בודדים שהם עוד פתוחים. בדרך לחתימה", כך על פי פרסום של עיתון מעריב.

נתניהו וסמוטריץ

נתניהו וסמוטריץ' צילום: ללא

בתוך כך, בליכוד מעריכים כי לא יו"ר הליכוד לא יצליח להרכיב ממשלה עד תום מועד המנדט ונערכים לבקשת הארכה מהנשיא הרצוג, זאת על רקע הקשיים במשא ומתן עם השותפות העתידיות לקואליציה.

חוק דרעי וחילף יו"ר הכנסת - הבעיות של הליכוד

חלק מהגורמים המעכבים את הרכבת הממשלה הם העליות והמורדות במשא ומתן עם השותפות לקואליציה וגם הצורך בהליכי חקיקה בכל הנוגע למינוי דרעי לשר. כזכור, דרעי שהתפטר מהכנסת הקודמת לאחר עסקת הטיעון אליה הגיע עם הפרקליטות. אך לאחרונה קבעה היועצת המשפטית לממשלה כי הנושא יגיע לפתחו של יושב ראש וועת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית.

דרעי על רקע ש"ס ויהדות התורה

דרעי על רקע ש"ס ויהדות התורה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בתגובה בש"ס מתכננים להגיש הצעת חוק שתפתור את הבעיה. חבר הכנסת משה ארבל צפוי להגיב הצעת חוק הקובעת כי סעיף 6(ג) לחוק יסוד: הממשלה, ישאר על תילו כרגיל מלבד העובדה שייכתב במפורש כי עונש מאסר על תנאי, לא יהיה כעונש מאסר רגיל ולא ישפיע על עבירת הקלון. 

לא כולם בימין מתיישרים עם הליכוד

עוד גורם מעכב הוא חוסר ההצלחה שנוחלים בליכוד בניסיונות להחליף את יושב ראש הכנסת מיקי לוי מיש עתיד. בליכוד החלו לאסוף חתימות מחברי הקואליציה על טופס בקשה להחלפת יו"ר כנסת, כאשר יושגו 61 חתימות תוגש הבקשה ליו"ר הכנסת והוא צפוי לקבוע את דיון החלפת יו"ר הכנסת במליאה לחצי הראשון של השבוע הבא.

אבל לא כולם בגוש הימין משתפים פעולה, במפלגת יהדות התורה שם רחוקים מלהגיע להסכמות מול הליכוד בנוגע לחלוקת התיקים בממשלה, מאיימים שלא לחתום עד שתושג פשרה, איום שעל פי דיווחים הגיע עד אתמול גם מכיוונה של מפלגת הציונות הדתית. על מנת להגיע ל-61 חתימות יצטרך נתניהו לתפל קודם במוקש הזה.