הכי קרוב שיש: השר הישראלי שביקר בגבול איראן

7 ק"מ בלבד מגבול איראן הוקם הפרויקט הייחודי "הכפר החכם" שבוחן הטמעת טכנולוגיות ישראליות. שר החקלאות פורר סייר במקום ואמר: "שמח על ההזדמנות שניתנה לבקר בכפר החכם הסמוך לגבול"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/05/22 11:37 יח באייר התשפב

הכי קרוב שיש: השר הישראלי שביקר בגבול איראן
איראן, צילום: shutterstock

שר החקלאות עודד פורר שנמצא בביקור רשמי באזרבייג׳ן, ערך היום סיור בפרויקט הייחודי ״הכפר החכם״ שהוקם כ-7 ק״מ בלבד מגבול איראן ובחן הטמעת טכנולוגיות ישראליות שנערכו בפיתוח הפרוייקט. הביקור נערך לאחר מפגש שערך השר פורר עם נשיא אזרבייג’ן אילהאם אלייב.

הכפר החכם

בהמשך לפגישה שערך אתמול (ד') שר החקלאות עודד פורר עם נשיא אזרבייג’ן אילהאם אלייב, ביקר היום השר פורר בפיתוח ״כפר חכם״ בדרום מערב אזרבייג’ן באזור הקרוי זנגילן באזור נגורנו קרבך 8 ק״מ בלבד מהגבול עם איראן וכ- 120 ק״מ מהעיר המרכזית האיראנית תבריז. האיראנים לעומת זאת, טוענים כי לא מדובר בכפרים חכמים אלא בבסיסי מודיעין ישראלים שנועדו לרגל ולפגוע באיראן והביעו את מחאתם לא פעם בפני השלטון האזרי על קיום הפרוייקט.

זנגילן נמצאת בדרום שטחי נגורנו-קרבאך שהושבו לאזרבייג׳ן בתום המלחמה עם ארמניה בשנת 2020.  יצוין כן אזרבייג׳ן הכריזה כי תבנה מחדש את היישובים האזרים שנהרסו בשנות ה-90 כאשר הארמנים כבשו את השטח.   בשל היחסים הקרובים והאסטרטגיים בין אזרבייג׳ן לישראל, החליט הנשיא עלייב כי ישראל תהיה השותפה העיקרית של אזרבייג׳ן בפיתוח החקלאות באזרבייג׳ן בכלל ובנגורנו-קרבאך בפרט.

במסגרת זו, הכפר החכם הוא פרויקט הדגל של אזרבייג׳ן, ואזרחים אזרים אמורים לעבור לשם בשבועות הקרובים. חברות ישראליות מובילות את הפעילות החקלאות שבו, כולל הקמת רפתות עם טכנולוגיה ישראלית. השר פורר הוא השר הישראלי הראשון שמבקר בשטחי קרבאך לאחר המלחמה. הוא גם האישיות הישראלית הבכירה ביותר שהגיעה כה בסמוך לגבול האיראני. 

הביקור מתקיים לאחר חודשים של מתיחות רבה בין אזרבייג׳ן לאיראן

הביקור מתקיים לאחר חודשים של מתיחות רבה בין אזרבייג׳ן לאיראן, שבמסגרתה האשימה איראן את אזרבייג׳ן שהיא מארחת בסיסים צבאיים ומודיעיניים של ישראל. באוקטובר 2021 אף קיימה איראן תרגיל צבאי עצום על הגבול האזרבייגני, בהשתתפות 40 אלף חיילים, תוך איום אזרבייג׳ן כי עליה לגרש את ״הציונים״ מתוכה.  בתגובה, במהלך אחד מביקוריו של הנשיא אלייב  לגבול האיראני, הוא צולם מלטף בפומבי מל״ט ישראלי, וסירב בכל תוקף להיכנע לאיומים האיראנים. מאז נדמה שהמתיחות בין המדינות שככה, אך העוינות החשדנות עדיין בשיאם.

השר פורר: ״אני שמח על ההזדמנות שניתנה לבקר כאן בכפר החכם הסמוך לגבול עם איראן ולראות הרבה מאד יידע וטכנולוגיה ישראלית שבונה חיים. נפלא לראות כיצד החקלאות הישראלית פורצת גבולות ומהווה גאווה לאומית״.