עמית סגל: הקואליציה שברירית מאוד, גנץ לא שולל חבירה לליכוד

הפרשן הפוליטי מנתח את סיכוייה של הממשלה להתאושש מסגר רביעי שנראה כאפשרות בלתי נמנעת, הממשלה נחלשת בסקרים, זאת הדילמה הגדולה של בנט

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/08/21 09:40 ה באלול התשפא

עמית סגל: הקואליציה שברירית מאוד, גנץ לא שולל חבירה לליכוד
ישיבת הממשלה, יחזיקו מעמד?, צילום: EMIL SALMAN/POOL

הפרשן הפוליטי עמית סגל, מתייחס בטורו השבועי להשפעה העצומה של סגר רביעי על קואליציה שברירית, כזו שכל אצבע יכולה להפיל. בנט נמצא בדילמה קשה ומבין כי סגר יכול להציל חיים אבל ספק אם הציבור ישמע להנחיות.

סגל כתב בטורו השבועי ב'ידיעות אחרונות': "ביקום מקביל, שבו לא קמה הממשלה הנוכחית, היו נסגרות השבוע הרשימות לקראת הבחירות לכנסת העשרים־וחמש. סגר הקורונה הרביעי היה פוגש את סבב הבחירות החמישי. נתניהו ובנט היו רצים ברשימה אחת, בהתאם לטיוטת ההסכם ביניהם. הליכוד ושותפיו היו חוטפים, מן הסתם, את כל התסכול הציבורי משובה המסויט של המגיפה. ניצחון כבר לא היה יוצא מזה, כמו שלא יצא לאף ממשלה בעולם בעיצומה של התפרצות.

"סוף־סוף זו לא הבעיה שלי", אמר לי אריה דרעי. "הנטל הזה של להגביל ולחתום ולהשתתף ולצעוק ולהתמקח – הוסר". הוא וחבריו הולכים לישון מוקדם, אבל הממשלה ערה. המשימה הבלתי אפשרית מונחת עכשיו על כתפיהם של אלה שצעקו אז מהאופוזיציה וכעת סבורים פתאום שאין צורך ממשי בהשתתפותם בדיונים. לפני חודש תידרך ראש הממשלה שהוא מאושר, שמח ומבסוט. עדכון: הוא כבר לא. אויבו הגדול איננו נתניהו, אלא הארכיון. אין דבר אחד ויחיד שהממשלה הנוכחית מיישמת ממה שהציעו חבריה כשהיו על תקן מעניקי עצות.  



שלוש פעמים בחן נתניהו את השאלה השווה מיליארדי שקלים ואלפי חיי אדם – סגר כן או לא – והכריע שכן. זו הייתה דילמה קשה ואכזרית מהסוג שראשי ממשלה נתקלים בה, של נטילת תרופה מרה אך מצילת חיים. הדילמה שמונחת עכשיו בפני בנט אכזרית עוד יותר: האם התרופה גם מרה וגם פגת תוקף?

שילוב נסיבות ציבורי, רפואי ופוליטי הוביל שרים להזהיר השבוע את ראש הממשלה בדיונים שאין עוד טעם בסגר: ציבורית, הישראלים חדלו לציית להנחיות עוד בסגר השלישי, בחורף. רק החיסונים הוציאו אז את ישראל מהבוץ. רפואית, בקצב ההתפשטות הנוכחי, ובהתבסס על סגרים קודמים, ייקח בערך שלושה חודשים של ישיבה בבתים כדי לחזור למספרי מאומתים ניתנים להכלה. ופוליטית, והכי חשוב, ספק גדול אם לממשלה הנוכחית יש דרך לאכוף הגבלות על שני המגזרים שהיוו את מוקדי ההתפרצויות בעבר: החרדים והערבים".

על מצבה הרעוע של הממשלה כתב סגל: "ההכנות לסגר פוקדות את מפלגתו של בנט בעיצומו של מחקר דעת קהל מקיף, שמטרתו למצוא אסטרטגיה ציבורית חדשה. ייתכן שעד שהמחקר יסתיים, הוא כבר לא יהיה רלוונטי. לפי בכירים מאוד בקואליציה, סגר עלול לחסל את הממשלה עוד בערש ינקותה. התסכול הציבורי, בשילוב עם בור כלכלי, חל"ת שהופסק ויתקשה להתניע וענפים שלמים שיקרסו ירעיד קואליציה בת חודשים ספורים שהיא עדיין, גם אם נוטים לשכוח זאת, שברירית מאוד. זה יכול להיות ח"כ מורד אחד, ממאזן גנאיים של רע"מ ועד אחד מחברי כחול לבן, או תקציב המדינה שטרם אושר וכבר ייאלץ לעבור שינויים מפליגים (הוא נבנה על סמך הנחות של התאוששות כלכלית שכעת לא ברור אם בכלל תתרחש), או הצבעת אי אמון של גנץ שמקפיד גם השבוע לא לשלול את האפשרות התיאורטית לחבור לליכוד.

עד כאן החדשות הגרועות. ומכאן, לגרועות יותר: בהוראת בנט, נעשה מאמץ להקים מערך להתמודדות עם וריאנט לא מוכר: כזה שיפגע בצעירים, או שיהיה עמיד לחיסונים, או שיתפשט בקצב מהיר עוד יותר. כי באמת מוטציה חדשה זה מה שהיה חסר לנו".