חוק הקנאביס נפל במליאה: "ילדים קטנים בסכנת חיים"

החוק אשר נועד לפטור מרישום פלילי צרכני קנאביס לשימוש עצמי נפל בהצבעה שמית, לאחר שעלה בהפתעה. השכל מסרה בתגובה: "למרות שידעתי שהצעת החוק תדחה החלטתי להעלות אותה". זעם ברע"מ: "ככה לא מתנהלת קואליציה"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 28/07/21 19:50 יט באב התשפא

חוק הקנאביס נפל במליאה: "ילדים קטנים בסכנת חיים"
מליאת הכנסת, צילום: Photo by Yonatan Sindel/Flash90

שבועיים לאחר שנדחה החוק אשר נועד להסדיר את סוגיית האחריות הפלילית בעת שימוש בקנאביס לצריכה עצמית ולפטור מרישום פלילי, נפל היום (ד') החוק בהצבעה שמית במליאה, כאשר 52 קולות היו בעד ואילו 55 הצביעו נגד. ההצעה עלתה בהפתעה, ללא תיאום בין חברי הקואליציה,

הוכחה לחוסר התיאום ניתן לראות כאשר חברי סיעת רע"מ ובראשם מנסור עבאס הצביעו נגד, ואילו בסיעת ימינה, שותפתם הקואליציונית חברי הכנסת עמיחי שיקלי ושירלי פינטו דווקא תמכו. במפלגת רע"מ זעמו על הבלגן. "המהלך של העלאת חוק הקנאביס לא היה מתואם איתנו. שרן השכל העלתה את החוק להצבעה במפתיע למרות שידעה שנצביע נגד. ככה לא מתנהלת קואליציה".

חברת הכנסת מטעם תקווה חדשה, שרן השכל, אשר יזמה את הצעת החוק, מסרה בתגובה: "בקמפיין הבחירות התחייבה מפלגתי, תקווה חדשה, לפעול למען לגליזציה והסדרה של שוק הקנאביס בשני שלבים: בתוך שלשה חודשים - אי-הפללה של צרכני קנאביס, ביחד עם סעיפים נוספים הנוגעים לקנאביס הרפואי, ובתוך שנה - הסדרה מלאה של שוק הקנביס. הבטחת הבחירות הזו הפכה, לראשונה, לסעיף מחייב בהסכמים הקואליציונים שאפשרו את הקמת הממשלה.

השכל לא מסבירה בדבריה מדוע בחרה להעלות את הצעת החוק במחטף וללא תיאום ותכנון מראש עם יתר חברי הקואליציה. "היום, למרות שידעתי שהצעת החוק תדחה החלטתי להעלות אותה. כפי שבכנסת הקודמת יש עתיד החליטה לסייע ולהעביר את הצעת החוק מהאופוזיציה, היה ראוי שהליכוד יתגייס למה שהבטיחו לפני הבחירות". 

השכל התייחסה גם לחברי האופוזיציה, ובמיוחד לשותפיה למפלגה לשעבר. "לחברי הליכוד שכעת ודאי שמחים לאידי (כי אצלכם אין שמחה גדולה יותר מהשמחה לאיד): הישירו מבט לעיני ציבור הבוחרים שלכם, והסבירו להם מדוע נתתם יד להמשך גרימת העוול ליותר ממיליון אזרחים בישראל, ועוד עשרות אלפי מטופלים בקנאביס הרפואי, ילדים שיושבים היום בבית עם התקפים מסכני חיים כאשר אין להם תרופה בגללכם".

"בשבועות האחרונים ניהלתי אתכם מו"מ, הוצעו לכם הצעות מרחיקות לכת לשיתופי פעולה בנושאי חקיקה ואפילו ראשות של וועדות בכנסת, אך אתם העדפתם את השיקול הפוליטי האישי על פני טובת הציבור ועל פני חוק שאתם בעצמכם מאמינים בנחיצותו. השגתם ניצחון פוליטי קטן, אך גרמתם עוול גדול". חברת הכנסת מבטיחה כי "בכוונתה להמשיך ולהיאבק למען חרויות הפרט בכלל ונושא הקנאביס בפרט בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותי, פרלמנטריות וחוץ פרלמנטריות כאחד".

מיד לאחר מכן, עלו לדיון שתי הצעות חוק פרטיות שגם הן נדחו בקריאה טרומית. גם הצעת החוק של חבר הכנסת מטעם יש עתיד בועז טופורובסקי נפלה ברוב של 53 מתנגדים מול 4 תומכים, ובקשתו למשוך אותה נדחתה. הצעתה של חברת הכנסת גבי לסקי ממרצ נדחתה ברוב של 55 מתנגדים מול 6 תומכים. 

ממפלגת הליכוד נמסר בתגובה: "שוב הוכח שראש הממשלה בפועל הוא מנסור עבאס, ורק על פיו יישק דבר. הפיל את הממשלה הכושלת הזאת בהקדם". 

רק אתמול נפגש חבר הכנסת רם שפע עם חברי סיעת הציונות הדתית בניסיון לשכנע אותם להצביע בעד החוק. השמועות על הפגישה הנדירה רצו ברשת ושפע החליט לשים להם סוף. בציוץ שהעלה לחשבון טוויטר שלו כתב כי: "לאור פניות רבות, החלטתי לאשר את הידיעה ולצרף הוכחה  אכן הוזמנתי לישיבת הסיעה של "הציונות הדתית" לדבר איתם על לגליזציה ועל שוק הקנאביס. מוכרח להודות, היה מרתק. התעמקנו בהשלכות החקיקה וסיכמנו להמשיך לחשוב ביחד על הנושא בתקופה הקרובה". שפע הוסיף מחמאה ואמר: "ישר כוח על הפתיחות וההקשבה".

הצעת חוק פקודת הסמים המסוכנים הציעה למעשה להסדיר את סוגיית האחריות הפלילית בעת שימוש בקנאביס לצריכה עצמית ולפטור מרישום פלילי את אלו המשתמשים בקנאביס לשימוש עצמי בכמות המוגדרת בחוק ובאזור שאינו ציבורי. ההצעה גם כללה ביטול הוראת השעה הנוגעת לאי-הפללה שנחקקה בשנת 2018.

בעת הדיון על החוק לפני שבועיים, ח"כ מיכל וולדינגר ממפלגת הציונות הדתית, עלתה דומעת לדוכן: "אני כבר 15 שנה מטיילת במכוני גמילה, מטיילת בבתים בבתי חולים פסיכיאטריים ומלווה אלפי אלפי משפחות. נכון להיום, אין מספיק מסגרות שיכולות לטפל באלה שכבר נפלו לסם, אז בואו קודם נטפל בהם לפני שנעמיס על המסגרות עוד אנשים."