החליטו לא להחליט נדחתה ההצבעה בדבר אי הפללה על שימוש בקנאביס

הכנסת התחבטה היום בשאלה האם להתיר בחוק את השימוש בסם הקנאביס, ובסופו של דיון החליטה על דחיית ההצבעה בשבועיים. "זהו ביטוי לזכותו של אדם לפרטיותו ולצנעת חייו, ביטוי לזכותו לקיים את אורח חייו כרצונו" ומנגד "אין מספיק מסגרות שיכולות לטפל באלה שכבר נפלו לסם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/07/21 19:00 ה באב התשפא

נדחתה ההצבעה בדבר אי הפללה על שימוש בקנאביס
צילום: shutterstock

מבין הצעות החוק הרבות שעלו לדיון במליאת הכנסת היום, עלתה גם הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל, בדבר פטור מרישום פלילי על שימוש בקנאביס לצריכה עצמית. 

הערב (ד') המליאה דחתה בשבועיים את ההצבעה בקריאה טרומית על הצעת חוק פקודת הסמים המסוכנים של חברת הכנסת שרן מרים השכל, אליה הוצמדו הצעות של חברי הכנסת גבי לסקי ובועז טופורובסקי. הצעת החוק מציעה להסדיר את סוגיית האחריות הפלילית בעת שימוש בקנאביס לצריכה עצמית ולפטור מרישום פלילי את אלו העושים שימוש בקנאביס לשימוש עצמי בכמות המוגדרת בחוק ובאזור שאינו ציבורי. מוצע גם לבטל את הוראת השעה הנוגעת לאי-הפללה שנחקקה בשנת 2018.

נדחתה בשבועיים ההצבעה בקריאה טרומית על הצעת חוק פקודת הסמים המסוכנים (תיקון  - הגדרת צמח הקנבוס, מדרוג עבירות ועונשים בסם קנבוס), התשפ"א-2021 של חברת הכנסת שרן מרים השכל, אליה הוצמדו הצעות של חברי הכנסת גבי לסקי ובועז טופורובסקי.

על פי ההצעה, החוק היה מסדיר את סוגיית האחריות הפלילית בעת שימוש בקנאביס לצריכה עצמית ולפטור מרישום פלילי את אלו העושים שימוש בקנאביס לשימוש עצמי בכמות המוגדרת בחוק ובאזור שאינו ציבורי. מוצע גם לבטל את הוראת השעה הנוגעת לאי-הפללה שנחקקה בשנת 2018.

"למעלה ממיליון ישראלים צורכים קנבוס בצריכה מזדמנת, כאשר ציבור המשתמשים ברובו אינו ציבור עברייני", נכתב בהצעה, "מדובר באנשים נורמטיביים מכל שכבות האוכלוסייה, אנשי אקדמיה, אנשי ציבור ועוד, אשר צורכים קנבוס בשעות הפנאי".

"הצעת חוק זו לא נועדה לעודד שימוש בקנביס או להניף דגל שכזה מבחינה חברתית. נהפוך הוא, הצעת החוק משאירה את הקנביס כסם אסור בפקודת הסמים המסוכנים וקובעת קנס למי שיצרוך אותו במקומות ציבוריים או למי שיחזיק את הסם בכמות העולה על הכמות לשימוש עצמי אך שלא נועדה לסחר. יחד עם זאת, הצעת חוק זו תמנע את הפיכתם של אנשים בגירים ונורמטיביים לעבריינים בעיני החוק. הצעת החוק תאפשר את המשך חייהם הרגילים והמקצועיים ואת תרומתם לחברה ותמנע את הפגיעה הצפויה להם כתוצאה מרישום פלילי."

ח"כ שרן השכל מתקווה חדשה, אשר יזמה את ההצעה, והסכימה לדחיית החוק, אמרה: "הסדרת נושא הקנאביס לצריכה עצמית, היא אחד הסמלים בקרב הדור שלי, לחירותו של אדם לעשות בעצמו בחירות על גופו וחייו. זהו ביטוי לזכותו של אדם לפרטיותו ולצנעת חייו - ביטוי לזכותו לקיים את אורח חייו כרצונו, כל עוד אינו פוגע באחר − וזאת ללא הסיכון שברדיפה משטרתית, מעצר, או מיתוג כעבריין."

ח"כ מיכל וולדינגר ממפלגת הציונות הדתית, עלתה דומעת לדוכן: "אני כבר 15 שנה מטיילת במכוני גמילה, מטיילת בבתים בבתי חולים פסיכיאטריים ומלווה אלפי אלפי משפחות. נכון להיום, אין מספיק מסגרות שיכולות לטפל באלה שכבר נפלו לסם, אז בואו קודם נטפל בהם לפני שנעמיס על המסגרות עוד אנשים." 

ח"כ מנסור עבאס, מי שעל שמו רשומה הדחייה, אמר כי: "אנחנו בקואליציה למרות חילוקי הדעות מנסים להתדיין ולקדם את הדברים בהסכמה, אז תלמדו מאיתנו. אין ספק שמבחינתנו החוק הזה מנגוד לערכי הדת וקנביס נחשב לסם, אבל מצד שני אנחנו רוצים לבחון את ההשלכות של החוק על החברה עצמה. לכן ביקשתי מח"כ השכל שניקח זמן כדי שנוכל להגיע להסכמה."