המדריך למתלבט: המצע המקוצר של המפלגות בנושא דת ומדינה

שבוע וחצי לבחירות ורבים מהמגזר הסרוג עוד מתלבטים למי להצביע בבחירות הקרובות. מערכת כיפה פנתה בשאלון לכלל המפלגות שיענו מה המצע שלהם בנושאים החושבים. הקטגוריה: דת ומדינה

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 11/03/21 17:22 כז באדר התשפא

המדריך למתלבט: המצע המקוצר של המפלגות בנושא דת ומדינה
צילום: פלאש 90

הציונות הדתית

  1. שבת במרחב הציבורי – מדינת ישראל היא מדינה יהודית. חלק מהיותה מדינת יהודית מתבטא בשמירת השבת הפרהסיה הציבורית. דבר שנכון גם מהצד היהודי וגם מצד הערבות ההדדית בין חלקי העם. כמובן שיש לכבד כל אדם באשר הוא ולפעול מתוך נועם ואהבה.
  2. מי אמון על הכשרות – הרבנות הראשית היא המוסד הרבני הממלכתי במדינת ישראל. כפי שצהל הוא צבא ממלכתי, והמשטרה היא ממלכתית גם הרבנות היא ממלכתית. יחד עם זאת נדרשת רפורמה מקיפה בנושא הכשרות החל מיצירת סטנדרטים אחידים, דרך הסדרת משגיח-מושגח ועד טיפול מעמיק ושורשי בתקלות ועיוותים שנוצרו במהלך השנים במקומות מסויימים.
  3. מי הוא יהודי – יהודי הוא מי שהוא בן לאם יהודיה. כך קובעת ההלכה וכך קובע חוק השבות. ההגדרה יהודי היא הגדרה הלכתית ולא חברתית ולכן יש להצמד להגדרות ההלכתיות כפי מסורת ישראל אלפי שנים.
  4. נישואין אזרחיים – נישואין וגירושין כמסורת ישראל הם ציפור נפשו של עם ישראל לדורותיו. אנחנו רוצים להמשיך לחיות כעם אחד ושילדינו יוכלו להתחתן אלה עם אלה. נישואים אזרחיים מאיימים להביא את העם היהודי למצב בו בעוד מספר שנים נהפוך חלילה ליותר מעם אחד,ותפלג ותחלק את עמנו. זה דבר מסוכן.

תקווה חדשה

  1. שבת במרחב הציבורי – סוגיית השבת במרחב הציבורי חייבת להיפתר באמנה ציבורית רחבה, ברוח אמנת גביזון-מדן, אשר תוציא את נושא השבת ממחלוקת תמידית אשר רק פוגעת בערך השבת. אנחנו בעד מתן סמכות לרשויות המקומיות לעצב את המציאות בשטחן בהתחשב באופי השונה של הקהילות ושל הערים, זאת תוך איזון נכון בין הצורך לשמור על חירויות הפרט לבין ההכרה באופיו המיוחד של יום השבת במדינת ישראל כיום המנוחה השבועי.
  2. מי אמון על הכשרות – אנו תומכים ברב ראשי מהציונות הדתית אשר יפתור את הבעיות במערך הכשרות בהידברות בין הצדדים. במצב הנוכחי עמדתנו היא כי ניתן לקדם אחת משתי חלופות אפשרויות - א) הפיכת הרבנות הראשית לרגולטור של כשרות כאשר ההשגחה תיעשה על ידי ארגונים שונים שיתחרו הן בשירות והן במחיר. ב) פתיחת השוק לתחרות בין הרבנויות המקומיות. בכל מקרה חייבות להתבצע רפורמות במערך הכשרות אשר יקדמו שקיפות ומקצועיות.
  3. מי הוא יהודי – אנחנו תומכים במתווה גיור אורתודוקסי אבל כזה שייעשה בצורה מכילה וסובלנית. מתווה הוועדה של השר לשעבר משה ניסים הינו בסיס נכון לפתרון סוגיית הגיור הממלכתי במדינת ישראל.
  4. נישואין אזרחיים – אנו נקדם פתרון אשר ידאג להכרה במיסוד הקשר וקבלת זכויות אזרחיות שוות.

יש עתיד

  1. שבת במרחב הציבורי – מאמינים באמנת גביזון-מידן שמבקשת להגיע לעמק השווה וליצור שבת ישראלית בהסכמה שכולם יהיו חלק ממנה. שבת שבה האופי היהודי במדינת ישראל בא לידי ביטוי אבל מאפשרת גם למי שאינו דתי לחיות את חייו על פי אורחותיו. מצד אחד לא לפתוח מסחר באופן מלא ותחבורה ציבורית כמו ביום חול אבל לאפשר מרכולים ותחבורה ציבורית המותאמת ליום השבת ברשויות מקומיות שתושביהן מעוניינים בכך.
  2. מי אמון על הכשרות – צריך להפריט את מערך הכשרות ולהוציא אותו מידי המונופול של הרבנות. זה יאפשר תחרות והורדת מחירים. כמו כן, כל אדם יוכל לבחור באופן חופשי על איזו כשרות הוא סומך את ידו.
  3. מי הוא יהודי – מי שנולד וגדל כיהודי ומי שמבקש להצטרף לעם היהודי ועובר גיור באחד מהזרמים ביהדות.
  4. נישואין אזרחיים – תומכים. חייב להיות מסלול נישואים אזרחי שמאפשר למי שאינו יכול או אינו רוצה להינשא באופן דתי.

 ישראל ביתנו

  1. שבת במרחב הציבורי – אנו אוהבים את מסורת ישראל ומכבדים את הערכים היהודים. אין לנו דבר נגד המגזר החרדי ואנו מכבדים את זכותו לחיות את חייו על פי אמונותיו, אך אין לו מנופול על היהדות. אנו מתנגדים לכפייה חרדית מכל סוג שהוא ולהשתמטות בחסות הדת ממילוי החובות האזרחיות והלאומיות. נקבל החלטה על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בין הפריפריה לערים מרכזיות ועל פתיחת מוזיאונים ותיאטראות בשבת. העברת ההחלטה על הפעלת תחבורה ציבורית ופתיחת עסקים בשבת לידי השלטון המקומי בכל עיר ועיר בהתאם לצביון האוכלוסייה.
  2. מי הוא יהודי – מדינת ישראל לא תאפשר בדיקה חוזרת של יהדותו של מי שהוכר כיהודי ועלה ארצה במסגרת חוק השבות, ולא תאפשר התערבות בסעיף הלאום בתעודת הזהות, לא על ידי סימנים נסתרים ולא באמצעות קודים. לתפיסתנו, כל אזרח שעלה לארץ על בסיס חוק השבות, גם אם הוא לא יהודי על פי ההלכה, משרת בצה"ל, עושה מילואים, עובד ומשלם מיסים, מממש את יהדותו יותר מתלמיד ישיבה שלא משרת בצבא, לא עושה מילואים, לא עובד ולא משלם מיסים. עריכת גיור תעשה על ידי רבני ערים.
  3. נישואין אזרחיים – בעד מיסוד נישואים אזרחיים לכל הזוגות שיחפצו בכך.

העבודה 

  1. שבת במרחב הציבורי – מפלגת העבודה שואפת לכיבוד הדת בישראל, וחופש מדת. כל אזרחית ואזרח, יהודייה, מסורתית, דתיה או חרדית, זכאית לחופש לקיים את אורח חייהם ובהתאם לאמונתן ודתן. ה"חיה ותן לחיות" יחיו בשלום זו לצד השנייה. מפלגת העבודה תאבק על פתיחת אזורי בילוי ותחב"צ בשבת, בהתאם לאופי העירוני ושמירה על כיבוד שכונות דתיות.
  2. מי אמון על הכשרות – מפלגת העבודה אינה מקבלת את מונופול הכשרות של הרבנות הראשית. ישנם מודלים אלטרנטיביים המאפשרים לבתי אוכל להצהיר על כשרותם מבלי להיות כפופים לרבנות הראשית ואנו מעודדות ומעודדים שימוש בהם.
  3. מי הוא יהודי – יהודי הוא אדם שרואה את עצמו כיהודי וחי כיהודי לפי הגדרתו. אנו איננו מאמינים בפסילות יהדות והגדרות צרות ורואות ורואים בישראל כביתם הלאומי של היהודים כולם.
  4. נישואין אזרחיים – מפלגת העבודה תומכת גדולה בנישואים וגירושים איזרחיים. אנו מאמינות ומאמינים שיש לפתוח את האפשרות להינשא בפני כל אזרחיות ואזרחי ישראל ללא הבדלי דת, גזע, מין או מגדר.

קטגוריות נוספות:

בטחון והתיישבות
קורונה
הרשות השופטת

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן