שמחה רוטמן: "מי שמדבר נגד החרדים עושה דבר נורא ואיום"

עו"ד שמחה רוטמן מאשים את בג"ץ בבעיה עם הציבור החרדי בזמן הקורונה: "כל פעם שהגיעו להסדר שמרבית הציבור החרדי יכול לחיות איתו הגיע בג"ץ וביטל". גם בתיקי נתניהו הוא מאשים את המערכת המשפטית: "עבירת הפרת אמונים היא עבירה שאי אפשר להגיד אם אתה אשם או לא"

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 31/01/21 19:19 יח בשבט התשפא

שמחה רוטמן: "מי שמדבר נגד החרדים עושה דבר נורא ואיום"
שמחה רוטמן באולפן כיפה, צילום: כיפה

עו"ד שמחה רוטמן, מייסד התנועה למשילות ודמוקרטיה, הצטרף לפני חמישה ימים למפלגת 'הציונות הדתית' של בצלאל סמוטריץ'. במפלגה עוד נמצאים בשיאו של משא ומתן עם הבית היהודי, וטרם הגיעו להסכמות והבנות. במידה ויגיעו להסכמים מקומו הריאלי של רוטמן עלול להתרחק ממקום ריאלי, וזו מבלי שידוע על הבטחה ברורה מסמוטריץ' כי ישמור לו מקום ריאלי גם במקרה של איחוד. "עוד מהפקולטה למשפטים לימדו אותי שלא עושים משא ומתן בתקשורת" אומר רוטמן בראיון לאולפן כיפה ומבטיח שיהיה בסדר. "עושים מאמצים רבים להרכיב רשימה שתייצג את כלל האנשים בציונות הדתית, בדרך הטובה ביותר. היום יום ראשון, ונחכה ליום חמישי בערב כשנסגור את הרשימה" אומר רוטמן.

אתה וסמוטריץ' זה מגוון? בסוף שניכם עורכי דין, אשכנזים מהתנחלויות

"המקומות בהם גדלנו הם שונים, ההיסטוריה שלנו שונה, בנוסף אני גם לא חושב שהכל מתחיל ונגמר בעדה. מעולם לא התייחסתי אל אנשים לפי עדתם, ואני גם לא אתחיל עכשיו גם אם זה באופנה. אבל עוד מוקדם לדבר על הרשימה, כרגע יש שלושה נשים ועל פיהם להחליט על כלל הרשימה זה מוקדם מידי".

גם בעניין ייצוג נשי ממשיך רוטמן לטעון כי עוד מוקדם לטעון שעוד אין וכי הוא לא מביע התנגדות לייצוג נשי ברשימה. "ברגעים אלו מתנהל המשא ומתן כולל האיחודים, ואני לא חושב שתהיה בעיה של ייצוג נשי ברשימה" אומר רוטמן. בינתיים עוצמה יהודית ונעם התאחדו לכדי רשימה אחת, ועוד מקווים לאחדות גם עם סמוטריץ', אלא שבנועם לא מוכנים לייצוג נשי ברשימה. רוטמן נותר דבק באמירה כי הרשימה תייצג את כלל גווני הציונות הדתית, ולא נותן תשובה ברורה בטענה החוזרת כי "לא מנהלים משא ומתן בתקשורת". לסיכום אמר: "ברגע זה יושבים אנשי מקצוע שמנהלים משא ומתן שידאג לייצוג לכל המגדרים, העדות, והזרמים של הציונות הדתית כמו שהציבור רוצה".

אלון דוידי נכנס למינה, אתם לא חוששים שפספסתם?

"מזל טוב לכל מי שנכנס לפוליטיקה. הציונות הדתית נמצאת כמעט בכל המפלגות, בימין ובשמאל אבל יש רק מפלגה אחת שהיא הבית. אני מאחל לכל אחד שמצטרף למפלגה אחרת בהצלחה, נפתלי בנט אמר בעצמו שהוא מוריד את הדגלים של הציונות הדתית לרבע התורן. הוא הודיע שהוא יחבור לממשלה לאו דווקא ימינית, הוא יכול לשבת בממשלה עם לפיד, ואף אמר בעצמו מספר פעמים שהוא יצטרף לכולם כי מה שחשוב זה הכלכלה. לציונות הדתית חשובים עוד דברים חוץ מכלכלה וקורונה, אלו דברים חשובים אבל גם זהות יהודית זה חשוב, התיישבות זה חשוב וגם מערכת המשפט. כרגע ישנה רק מפלגה אחת שמטפלת בכל הדברים הללו, ובנט לא שם ואני מכבד את מה שהוא אומר".

 היום הייתה לוויה עצומה בציבור החרדי, ולא נראה שאתם מעיזים לדבר נגדם

"אני לא חושב שצריך לדבר נגד החרדים, מי שמדבר נגד החרדים עושה דבר נורא ואיום. מרבית הציבור החרדי מקפיד על ההנחיות, ואם צריך אני מוכן לקרוא מפה שצריך לשמור על ההנחיות זה חשוב. ישנה בעיה קשה בקשר שבין הציבור החרדי לבין שאר הציבורים במדינה, זאת בעיית עומק מאוד חשובה. יש דרכים לעבוד עם כל ציבור ויש דרכים להגיע לכל ציבור, ואת זה עושים במשא ומתן ופשרות. יש גם דרך לא לעשות את זה, בהכתבות ואיומים. במשך שנים רבות המדינה עומלת על שילוב ראוי של הציבור החרדי במדינת ישראל, דוגמה קלאסית לזה הוא חוק טל, אבל כל פעם שהגיעו להסדר שמרבית הציבור החרדי יכול לחיות איתו הגיע בג"ץ וביטל. מה שלמדו בציבור החרדי שלא שווה לשתף פעולה עם המדינה, כי כל פעם שיש שיתוף פעולה, בג"ץ יבטל אותו".

איך אתה פותר את זה שבסוף המגזר החרדי מתנהל עצמאית בקורונה?

"זו לא בעיה שנפתרת עכשיו, אף פעם לא פותרים בעיה כך, כדי לפתור יש להיכנס לעומק הבעיה. קיימות הפרות בכל המגזרים. השאלה היא מי האריך את הסגר ואת הניתוק מהחברה החרדית, לא בעוד שבועיים? לא באים לכנסת כדי לפתור בעיות של שבועיים. בישראל אין ממשלת ימין כבר שנתיים, אפילו אין ממשלה בכלל. יש הרבה בעיות שמחקות לפתרון עוד קודם, וכל פעם שהמערכת הפוליטית מגיעה לפתרון, באה המערכת המשפטית והיועץ המשפטי והורסים אותה. ואז באים הקיצוניים בחברה החרדית למתונים בחברה החרדית  ואומרים, למה אתם עושים את השיג ושיח הזה? כמות החרדים שלא מצביעים בכלל הולכת וגדלה, וזה דבר לא טוב. אז מי אשם במה שקורה בחברה החרדית, אפשר להעביר את זה לבג"ץ".

אחד הדברים בהם עסקת מול מערכת המשפט הוא הגדרת העבירה "הפרת אימונים", לדעתך נתניהו אשם בעבירה זו בתיק 1000 ו-2000?

"דיברתי רבות על תיקי נתניהו עוד לפני שנכנסתי לפוליטיקה ואדבר גם אחרי. אני חושב שעבירת הפרת אמונים היא עבירה שאי אפשר להגיד אם אתה אשם או לא אשם, כי הגדרת העבירה אינה ברורה. עצם זה בעיניי זו סיבה לבטל את העבירה הזו מספר החוקים של המדינה. עבירה עמומה אין לה מקום, ברגע שעבירה כזו קיימת, אתה מעמיד בסכנה לשרירות לב כל אדם. אני חושב שזו בעיה שהתיק הזה מתנהל בבית משפט, באופן כללי יש המון בעיות בתיקי נתניהו. גם פה אני חושב שצריך להסתכל על הבעיה הזו בשורשה, הבעיה היא לא תיקי נתניהו, אבל זהו קצהו של הקרחון של בעיה גדולה יותר - בעיה במערכת האכיפה באופן כולל. אלו בעיות שורש שפותרים בפתרונות שורש, מי שחושב שנפתור את זה בזבנג אז שילך לבית המשפט. הפתרונות הם בידיים של נבחרי הציבור".