בשר בהכשר בג"צ: לא כשר וגם הריח לא משהו

את שומרי הכשרות פסיקת בית המשפט העליון לא אמורה להטריד. אבל מי שחרד למשילות נבחרי הציבור צריך להיות מאוד מודאג. שמחה רוטמן על פסיקה כשירה ומסריחה

חדשות כיפה עו"ד שמחה רוטמן 14/04/16 13:00 ו בניסן התשעו

בשר בהכשר בג"צ: לא כשר וגם הריח לא משהו
shutterstock, צילום: shutterstock

ציבור שומרי הכשרות במדינת ישראל, יכול לנשום לרווחה. ניתן להניח שהדרישה לבשר כשר תעלה בעתיד הקרוב. ניתן להניח שמסעדות כשרות חדשות ייפתחו בכל פינה, ומסעדות של שפים מפורסמים יצבאו על מדרגות הרבנות, בבקשה לתעודת כשרות, עדיף מהודרת.

הסיבה לכך היא, שהחל מאתמול, מי שלא בוחר בכשרות של הרבנות או של בד"ץ, בוחר בעצם בכשרות של בג"ץ. השופט מני מזוז נוקט ככל הנראה בשיטת בית הלל, וכוחא דהיתרא עדיף, והוא מתיר, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע ובניגוד לעמדת השר, להכניס מזון לא מפוקח לשטחי מדינת ישראל, משיקולי מדיניות.

ניתן כמובן לכעוס על בית המשפט העליון ועל האקטיביזם השיפוטי שכבש לעצמו חלקה נוספת, אולם הכעס הזה מפספס שתי נקודות עיקריות:

האחת, שבמשך שנים, עד שהשר אורי אריאל גילה את העניין ועצר זאת, הונחו גורמי הפיקוח של משרד החקלאות, שלא לאכוף את החוק האוסר הכנסת תוצרת לא מפוקחת, משיקולי מדיניות. צריך לקרוא שוב כדי להאמין. הכנסת חוקקה חוק, משרד החקלאות הוציא תקנות ונהלים, שבגינם נסגרו בתי עסק והוטלו קנסות ועונשים, והכל במטרה לשמור על בריאות הציבור, ואיזו הנחייה סודית, שקודמה ונדחפה על ידי גורמים שונים ועל ידי פוליטיקאים במדים, עשתה צחוק מבריאות הציבור ומשלטון החוק כדי לשמור על מערכת יחסים טובה עם הרשות הפלסטינית.

הנקודה השנייה היא שהמערכת הפוליטית במדינת ישראל מתייחסת לבג"ץ כמו אל מזג האוויר. כולם מקטרים עליו אבל אף אחד לא עושה שום דבר כדי לשנות אותו. את החקיקה שמעניקה לבג"ץ סמכות ללא מצרים, ניתן לשנות בהצבעה פשוטה בכנסת, אפילו לא צריכים 61 חברי כנסת. את החקיקה שמעניקה לשופטי בית המשפט העליון וטו על מינוי שופטים, ניתן לשנות בהצבעה פשוטה בכנסת. את זכות העמידה בבג"ץ ניתן להסדיר אפילו בתקנות שבסמכות שרת המשפטים.

ראש הממשלה נתניהו, שמתפאר שכשהוא רוצה משהו הוא משיג אותו, הגיע לבג"ץ בעניין מתווה הגז ועמד כעני בפתח, שמבקש שאולי בכל זאת יתנו לו לנהל משהו במדינת ישראל. שופטי בג"ץ גמלו לו על המחווה האצילית הזו בבעיטה אצילית לא פחות, וביטלו את מתווה הגז.

מה מונע בעדו מלתקן את המצב? ככל הנראה הוא לא באמת רוצה.

שר האוצר כחלון כבר הודיע שהוא ימנע תיקונים בנושא זה. למרות שבעבר ידע היטב להסביר את הבעייתיות שבאקטיביזם השיפוטי. מה מונע בעדו מלפעול לתיקון המצב? ככל הנראה המצב הנוכחי טוב לו.

שרת המשפטים, איילת שקד, הבהירה בנאום חשוב ומכונן, בשבוע שעבר בכנס לשכת עורכי הדין, שבכוונתה לפעול בעניין זה. אבל, בשנה האחרונה שרת המשפטים לא פעלה בשום דרך לצמצום סמכויותיו של בג"ץ בתקנות או לביטול קורס המועמדים לשפיטה, שאיננו מוסדר בשום חוק ומהווה מכשיר נוסף של שופטי העליון לשליטה במינוי שופטים חדשים.

חברי הכנסת מכל הסיעות, היו אמורים לעמוד כחומה בצורה מפני השתלטות לא דמוקרטית של גורמים לא נבחרים על המדיניות ועל קבלת ההחלטות, אבל השיקולים הפוליטיים הצרים, מונעים מסיעות האופוזיציה לתמוך בתיקון המצב.

הפתרון נמצא אצל הציבור ואצל נבחריו. עלינו לדרוש באופן חד וברור מנבחרינו. "אל תאפשרו לבית המשפט העליון לשלוט במדינה. נבחרתם לנהל את ענייני הציבור, אז בבקשה עשו זאת, והשיבו לעצמכם את הסמכויות שנגזלו מכם."

את בשר הפיגולים שמגיע משטחי הרש"פ, שומרי הכשרות שבינינו ככל הנראה לא יזכו לטעום.

אבל הריח, הריח לא טוב.

הכותב הוא היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה