גנץ בוועדת חוץ וביטחון: אנחנו פועלים מול התבססות איראנית בסוריה

שר הביטחון התייחס ליציבות שצה"ל צריך כדי להתמודד עם האיומין מדרום ומצפון ואמר כי "איראן מקימה סניף בסוריה, וזהו יעד ראשון במעלה עבורנו". בנוסף הצהיר בנוגע לעבודה הקואליציונית: "אם לא תהיה ממשלה - לא יהיה חוק גיוס"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/08/20 10:53 כ באב התשפ

גנץ בוועדת חוץ וביטחון: אנחנו פועלים מול התבססות איראנית בסוריה
גנץ. מודע לאיומים מאיראן וסוריה, צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

בהופעתו הראשונה בוועדת חוץ וביטחון, ובהופעה הראשונה של שר בוועדה מאז 2018, אמר היום (ב') שר הביטחון בני גנץ כי "אנחנו צריכים להבטיח שלצה"ל תהיה ודאות ולדרוש מצה"ל גמישות" וזאת אפשר לעשות על ידי תקציב רב שנתי. 

ראש הממשלה החליפי גנץ התייחס בפתח ישיבת וועדת חוץ וביטחון לניסיונות של איראן להשיג אחיזה בסוריה. "המשך הלחץ על איראן ופעולה נחושה שלנו להמשך האמברגו עליה הוא יעד ראשון במעלה. איראן מעוניינת לפתוח סניף טרור בסוריה ועלינו למנוע זאת. אנחנו פועלים מול ההתבססות האיראנית בסוריה ובמקומות נוספים באזור בכל מיני שיטות".

בהמשך התייחס גנץ לאסון שאירע בנמל ביירות ואמר כי "ראינו איזה אסון קרה בלבנון. מדינת ישראל הציעה עזרה וסיוע. חישבו מה יקרה אם זה ישוכפל מנשק איראני בכפרים הלבנונים. בלבנון יש חדר אורחים וחדר טילים באותו הבית. וכשהטיל הזה יתפוצץ, חדר האורחים לא ישאר שלם והחברה האזרחית בלבנון תשלם מחירים קשים".

לוחמי חיזבאללה

לוחמי חיזבאללה. התבססות איראנית בסוריה ולבנוןצילום: shutterstock


בנוגע להתחממות והמתיחות ברצועת עזה הוא הצהיר: "יש לנו אפס אינטרסים בעזה זולת שקט מוחלט והשבת הבנים. אנחנו נשמח לראות את עזה פורחת, אני אשמח לראות גם פועלים יוצאים מרצועת עזה. זה יכול לקרות בתנאי אחד- שהבנים ישובו הביתה. כשנראה את זה קורה נוכל לפתח את רצועת עזה".

לדברי שר הביטחון, צה"ל צריך וודאות כדי להתייעל ותקציבים שיאפשרו לו את זה. "אי אישור של תכנית רב שנתית לצה"ל זה חוסר יעילות נפשע. ברגע שיש תקציב יציב, המערכת מסוגלת להיות יעילה בתפקוד שלה. היא מסוגלת למצות את המשאבים בצורה טובה בתוך עצמה ועם התעשיות הביטחוניות".

"אם לא תהיה ממשלה - לא יהיה חוק גיוס"

שר הביטחון התייחס לצורך בצבא העם גם בימים אלו וטען כי יש צורך בשינוי מהותי באופן השירות. "צריך להסתכל על המשרתים בצה"ל והמציאות בחברה הישראלית בעיניים פקוחות. האופן שבו שירתנו את צה"ל ב-70 שנה האחרונות היה נכון ואינו מתאים לשנים קדימה. בפועל מקרב האוכלוסייה הישראלית יש בערך מחצית משרתים. הדבר הזה איננו קביל עוד, ואנחנו חייבים ללכת ברפורמה מקיפה עם שלושה דברים- טיפול בקיצור השירות שיאפשר לטפל בבור שיש לצה"ל, בחוק הגיוס כפי שמתחייב לפי בג"ץ והחשוב ביותר- לרפורמה בשירות הצבאית משירות צבאי לשירות העם והמדינה. צה"ל היה ויישאר חשוב ביותר, בצידו צריך שירות ביטחוני נוסף של מוסדות חירום כמו כיבוי אש, משטרה, ומוסדות סיוע קהילתי. הקמתי צוות מקצועי שפועל בעניין, ונמשיך לפתח את זה ברמה המקצועית ברמה הביטחונית".

לבסוף התייחס גנץ ליציבות הקואליציונית ולחשש מפני בחירות. "אני מקווה שנעביר את חוק הגיוס כפי שהסכמנו עליו עם השותפים הקואליציוניים. אם לא תהיה כנסת ולא תהיה ממשלה לא יהיה גם חוק גיוס. חבל לפספס את ההזדמנות שלפנינו".