הפגנת האומנים מול בית גנץ: "אנחנו רגע לפני מעשים נואשים"

בהפגנה נכחו עשרות אנשי תרבות שתבעו מראש הממשלה החליפי להחזיר את ענף התרבות לפעולה ולעזור בשיקומו. לטענת המארגנים הם פעלו בצורה עדינה עד עכשיו, אך מעתה הם ינקטו בגישה אחרת והזהירו: "נזכור את מי שזלזל בנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/20 22:17 יט באב התשפ

הפגנת האומנים מול בית גנץ: "אנחנו רגע לפני מעשים נואשים"
המפגינים הערב, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

אנשי ענף התרבות הפגינו הערב (א') מול ביתו בראש העין של יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי, בני גנץ. ההפגנה היא במחאה על השיתוק המתמשך של הענף. את ההפגנה, יזמה קבוצת אנשים מענף התרבות הנקראת "צו 8 לפועלי התרבות", שלטענתם ראשי הענף נקטו בקו עדין מדי וכעת עליהם להרים את הטון.

בהפגנה נישאו 36 נאומים קצרים כ"מספר שרי הממשלה". בין הנואמים הייתה גם השחקנית אודיה קורן שפנתה לגנץ ואמרה: "תקשיב לי, בני, הכלי הכי חזק שלנו זה הזיכרון, וכפי שאנחנו זוכרים טקסטים במשך שנים - כך נזכור את מי שסגר את התרבות ללא נתונים והסברים. נזכור את מי שזלזל בנו, וכשכל זה ייגמר, נזכור את מי שיירפא את הנפש המרוסקת של העם הזה - שאת ריסקתם. אלה נהיה אנחנו, אנשי התרבות".

ההפגנה עוצבה בסגנון ספרי הילדים המאויירת "איפה אפי?", שבו נראה גנץ כמו דמותו של אפי שנעלם, ומעליו הכותרת "איפה בני?". בהזמנה להפגנה נכתב: "הגיע הזמן לשאול - איפה בני? ראש ממשלה חלופי בממשלה פריטטית חייב להתעשת ולקחת אחריות".

פגישת נתניהו עם האומנים

פגישת נתניהו עם האומניםצילום: ללא

המלחין והמנצח דוד קריבושי שנאם גם הוא בהפגנה הצהיר בתחילת דבריו כי הוא "לא מדבר כשמאלני או ימני, אלא כאמן שבבת אחת נמנעה ממנו פרנסתו. אנחנו רגע לפני מעשים נואשים של אנשים שצריכים להביא אוכל הביתה. במקום להביא רעיונות יצירתיים מחלקים מענקים בשליפות, שר התרבות לא יכול לעזור כי מסרסים אותו ואת כל מי שמנסה לעזור".

במקביל נערכה פגישה בין ראש הממשלה נתניהו לקבוצת אומנים ביניהם שלום אסייג, עידן עמדי ועברי לידר. מיד אחרי הפגישה שהוגדרה חיובית, יצאו ראש הממשלה, שר הבריאות אדלשטיין ושר התרבות טרופר בהודעה כי יאפשרו קיום הופעות בשטחים פתוחים ובקפסולות של עד 20 אנשים. 

למרות המתווה שפורסם, רבים בעולם התרבות לא אהבו את החלקיות שבו והודיעו כי צעד זה לא מספק אותם. פורום מוסדות התרבות נמסר: "על אף שראשי מערכת הבריאות כבר הסכימו להתחיל לפתוח אולמות בצורה הדרגתית כבר בשבועיים הקרובים, ה״בשורה״ שיצאה הערב מראש הממשלה מתייחסת רק למופעי תרבות בחוץ. מופעים בחוץ הינם חד פעמיים במהותם, ואילו ליבת העשייה התרבותית נמצאת באולמות, אשר על פי הפרופסורים גמזו וגרוטו ״אינם מהווים מקור הדבקה״".

עוד הם טוענים כי אולמות תרבות הם מקומות בטוחים יותר משאר המקומות שקיבלו אישור ותו סגול, "ולמרות זאת רבבות אמני, יוצרי, ועובדי עולם התרבות הם בני ערובה כבר חודשים רבים להחלטות שרירותיות וחסרות פשר. אין צורך ב״מתווה חדש״, יש מתווה קיים אשר הופעל בהצלחה במשך 12 יום ובוטל ללא הסבר. ביום שלישי הקרוב נעלה כולנו לבלפור ונקרא לפתיחת אולמות התרבות והשבת הענף לחיים".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן